درس «خارجه»

رهبر انقلاب در جلسه دیروز درس خارج فقه هرگونه مذاکره با مقامات آمریکایی را مردود دانستند

درس «خارجه»

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای صبح دیروز با اشاره به هوشیاری عمیق و تحسین‌برانگیز مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشكلات كشور را تكیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانستند و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاكره از جانب آمریكایی‌ها، هدف آنها از ترفند مذاكره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداكثری بر ایران خواندند و تأكید كردند: سیاست فشار حداكثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسؤولان جمهوری اسلامی یكصدا معتقدند كه با آمریكا در هیچ سطحی مذاكره نخواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، مجالس عزاداری حضرت اباعبدا...(ع) در محرم امسال را پررونق‌تر از هر سال دانستند و خاطرنشان كردند: این حقیقت پرمعنا نشان می‌دهد كه پیوند مردم با اهل‌بیت(ع) یك پیوند مستحكم است و به‌رغم انبوه تبلیغات دشمنان علیه مقدسات و با وجود انواع سرگرمی‌ها و جاذبه‌های گوناگون برای جوانان، با فرا رسیدن محرم، امواج عظیم مردمی ـ كه اغلب نیز جوانان هستند ـ به سمت خیمه حسین‌بن‌علی(ع) حركت می‌كند و ملت ما در زیر خیمه حضرت اباعبدا... به راه خود ادامه می‌دهد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه با اشاره به برخی مسائل مهم روز گفتند: ملت ایران در مواجهه با موج تبلیغاتی گسترده، عظیم و عمیق دشمن علیه كشور و مقدسات در حال تصمیم‌گیری است، البته در مقابل این امواج غالبا پنهان و زیرزمینی كه گاهی در گوشه‌ای از كشور نیز خود را نشان می‌دهد، دستگاه‌های مختلف هوشیار هستند، اما مهم نقش مردم است.
ایشان با تأكید بر این‌كه زمام بهبود امور كشور به دست مردم و به‌ویژه جوانان است، افزودند: عزم، تصمیم، بصیرت و ایمان مردم می‌تواند كشور را به نقطه مطلوب برساند و بر همین اساس است كه مكرراً بر جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی در همه بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تأكید و تكیه می‌كنیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های كشور در علم و فناوری و همچنین خبرهای خوب از بخش تولید گفتند: در بخش تولید، غفلت‌ها و كوتاهی‌هایی وجود داشته است، اما حركت‌های خوبی به سمت اهداف مطلوب در جریان است كه ان‌شاءا... مردم آثار آن را خواهند دید.
به بیگانه نباید نگاه كرد
ایشان با تأكید بر این‌كه علاج مشكلات گوناگون در دست مردم است، افزودند: به بیگانه نباید نگاه كرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با دیگران نباید اتكال كرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این حرف به معنای بستن باب مراوده با دولت‌های عالم نیست، ما اهل مراوده و گفت‌وگو و نشست و برخاست هستیم، اما نباید كارهای كشور را به نشست و برخاست با دیگران موكول كرد. هر‌چه می‌توانید از امكانات دنیا استفاده كنید، اما علاج در داخل كشور و حل مشكلات به دست مردم است.
ایشان با اشاره به حرف نو و راه جدیدی كه جمهوری اسلامی ایران در دنیا پیش گرفته است، استقبال بیگانگان و عوامل نظام پوسیده سرمایه‌داری غربی از این راه پر افتخار را ناممكن دانستند و افزودند: آنها هر چه بتوانند دشمنی كرده و می‌كنند، اما به حول و قوه الهی این كارها به جایی نرسیده و نخواهد رسید و ملت بر دشمنان خود به‌ویژه آمریكا پیروز خواهد شد.
ترفند آمریكایی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در خصوص هدف آمریكایی‌ها از مطرح كردن مجدد موضوع مذاكره با ایران گفتند: همه باید بدانند و توجه كنند كه این یك ترفند است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع متفاوت مقام‌های آمریكایی در خصوص مذاكره افزودند: گاهی می‌گویند مذاكره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاكره با ۱۲ شرط. این‌گونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنهاست یا ترفندی برای سردرگم كردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود، چرا كه راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌كنیم.
ایشان هدف آمریكایی‌ها از مذاكره را نه یافتن راه‌حل عادلانه، بلكه تحمیل خواسته‌های گستاخانه دانستند و گفتند: این حرف را كه هدف آمریكا از مذاكره تحمیل است قبلا بنده می‌گفتم، اما آنها این‌قدر گستاخ شده‌اند كه امروز این واقعیت را خودشان هم به زبان می‌آورند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان اخیر یك مقام آمریكایی كه گفته بود باید با ایران سر میز مذاكره بنشینیم و ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول كند، خاطرنشان كردند: برای این نوع مذاكره باید سراغ همان كسانی بروند كه به‌عنوان گاو شیرده آنها عمل می‌كنند. جمهوری اسلامی، جمهوری مؤمنین، جمهوری مسلمین‌لله و جمهوری عزت است.


اهداف آمریكا از سیاست فشار حداكثری
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه به تبیین اهداف آمریكا از سیاست فشار حداكثری و در عین حال، تلاش برای كشاندن ایران پای میز مذاكره پرداختند و گفتند: سیاست دولت آمریكا، فشار حداكثری به ایران در قالب تحریم‌های گوناگون، تهدید و یاوه‌گویی‌های مختلف است، چرا كه دولت كنونی آمریكا معتقد است با رودربایستی و تعارف نمی‌توان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تواضع و قبول كرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: رژیم ایالات متحده به دنبال آن است كه هم برای رقبای داخلی خود و هم برای اروپایی‌ها این را به‌عنوان یك سیاست قطعی جا بیندازد كه تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداكثری است.
ایشان با اشاره به اذعان آمریكایی‌ها و متحدان آنها به ناكام ماندن سیاست فشار حداكثری در به زانو درآوردن ایران گفتند: هدف آنها از مذاكره این است كه به همه ثابت كنند فشار حداكثری جواب داد و مسؤولان جمهوری اسلامی بر خلاف آن‌كه می‌گفتند مذاكره نمی‌كنیم مجبور شدند پای میز مذاكره بیایند، بنابراین تنها راه مواجهه با ایران فشار حداكثری است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأكید كردند: اگر دشمن توانست اثبات كند كه فشار حداكثری علاج كار ایران و مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاست‌های مستكبرانه آمریكا این سیاست قرار خواهد گرفت و از این به بعد هر چیزی را كه قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه كنند، اگر به آنها «چَشم» گفتیم، مساله تمام است، اما اگر «نه» گفتیم دوباره فشار حداكثری آغاز خواهد شد.
ایشان علت اصرار آمریكایی‌ها و واسطه كردن برخی اروپایی‌ها برای مذاكره و دیدار را در همین چارچوب دانستند و افزودند: البته من راجع به اروپایی‌ها در یك وقت دیگر صحبت خواهم كرد، اما علت اصرار آنها به این‌كه اگر با رئیس‌جمهور آمریكا یك جلسه بگذارید همه مشكلات شما حل خواهد شد، این است كه اثبات كنند فشار حداكثری در مقابل ایران یك سیاست موفق است و باید همین سیاست را به كار بست.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: ما در مقابل باید ثابت كنیم كه سیاست فشار حداكثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سخنان خود در خصوص مذاكره با آمریكا را در دو نكته جمع‌بندی كردند: ۱) مذاكره با آمریكا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی، ۲) مذاكره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداكثری آمریكا.
ایشان افزودند: برای همین است كه مسؤولان كشور از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران یكصدا اعلام كردند كه با آمریكا مذاكره نخواهیم كرد؛ نه مذاكره دوجانبه، نه‌چند‌جانبه.رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: چنانچه آمریكا حرف خود را پس گرفت و توبه كرد و به معاهده هسته‌ای كه آن را نقض كرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع كشورهای عضو معاهده كه شركت و با ایران صحبت می‌كنند، آمریكا هم می‌تواند شركت كند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاكره‌ای در هیچ سطحی بین مسؤولان جمهوری اسلامی و آمریكایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد؛ نه در نیویورك و نه غیر آن.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با بیان این‌كه در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی در مواجهه با انواع ترفندها قرار داشته است و دشمنان نتوانسته‌اند ایران عزیز را مغلوب كنند، خاطرنشان كردند: سیاست‌های آنان یكی پس از دیگری مغلوب سیاست‌های جمهوری اسلامی شده است و بعد از این نیز جمهوری اسلامی به حول و قوه الهی آنها را مغلوب خواهد كرد و پیروز و سربلند از میدان خارج خواهد شد.