واشنگتن روی خط «دروغ حداکثری»

اتهام زنی آمریکا به ایران در ماجرای حمله به آرامکو ادامه دارد

واشنگتن روی خط «دروغ حداکثری»

چند روزی است که از حملات پهپادی اخیر یمن به شرکت نفتی آرامکو می‌گذرد. حادثه‌ای که می‌توان آن را بزرگ‌ترین رویداد نظامی در جریان جنگ یمن از آغاز تا کنون دانست و آمریکا و عربستان که هنوز در شوک این حمله به سر می‌برند تلاش دارند ایران را به عنوان عامل این حمله معرفی کنند؛ ادعایی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده و وزیر خارجه کشورمان این ادعا را دروغ حداکثری آمریکایی‌ها خوانده است.
در یکی از تازه‌ترین ادعاها، بی‌بی‌سی در خبری به نقل از مقامات ارشد آمریکایی مدعی شد که آمریکا مبدا دقیق حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را شناسایی کرده‌ است و در این حمله، ترکیبی از 20پهپاد و موشک کروز از داخل خاک ایران تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، مقامات ارشد آمریکایی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته‌اند مبدا شلیک موشک‌های کروز و مبدا پرواز پهپادها در جنوب ایران و در منتهی‌الیه شمالی خلیج‌فارس بوده است. در عین حال این مقامات برای این‌که سرپوشی بر عملکرد ضعیف تجهیزات نظامی خریداری شده عربستان از آمریکا برای جلوگیری از این گونه حملات بگذارند مدعی شدند که دفاع هوایی عربستان به این دلیل که برای مقابله با حملات از سوی یمن به طرف جنوب این کشور نشانه گیری شده بود نتوانسته این حملات را دفع کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت در این اقدام نظامی را تکذیب و در عین حال بر دفاع مشروع مردم یمن در برابر تجاوزات حکام سعودی تاکید کرده است.
عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: پنج سال است که یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند.
با وجود این‌که مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور جمهوری اسلامی ایران را مقصر این حادثه قلمداد کرده اما در عین حال واکنش جهانی نسبت به این اتفاق و همچنین مقصریابی برای آن با احتیاط و دعوت به صبر همراه بوده است.  
ترامپ در یک پیام توییتری مدعی شد که به نظر می‌رسد ایران پشت پرده حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است که البته در ادامه گفت واشنگتن به هیچ‌ عنوان به دنبال جنگ با کسی نیست. در همین زمینه فرانسه اعلام کرده که شواهدی درباره مبدأ پرواز پهپادها به سمت تاسیسات آرامکو وجود ندارد.
وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری در پایتخت مصر تصریح کرد پاریس شواهدی در اختیار ندارد که نشان دهد پهپادها از کدام محل به سمت تأسیسات نفتی عربستان پرواز کرده‌اند.
تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن نیز در واکنش به اتهامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در خصوص حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفت که به احتمال خیلی زیاد انصارا... یمن، عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان را انجام داده است. در همین حال ، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن در واکنش به محکومیت‌های بین‌المللی علیه یمن به دلیل انجام حملات پهپادی اخیر به شرکت آرامکو بیانیه‌‌ای مهم صادر و در آن اعلام کرد که جامعه جهانی باید به جای محکوم کردن یمنی‌ها، جنایت و کشتار چند ساله سعودی‌ها در یمن را محکوم کنند.
در این بیانیه آمده است: جامعه جهانی با چه منطقی به خود اجازه می‌دهد که به نفع متجاوز بیانیه محکومیت‌آمیز صادر کند، اما در برابر جنایت عربستان و ائتلاف آن در حق ملت یمن اعم از کشتار، محاصره، قحطی و گرسنگی، ویرانی و فاجعه انسانی ساکت است.