هر كسی  از ظن خود شد یار من

بررسی نگاه مولانا به شریعت و طریقت با نظر به آرای موافقان و مخالفان او

هر كسی از ظن خود شد یار من

پس از مخالفت 2 نفر از مراجع عظام تقلید با تولید فیلم «مست عشق» درباره مولانا و شمس با شاعری روحانی در جام‌جم به گفت‌وگو نشستیم كه معتقد است باید از نظرات مختلف در این‌باره استقبال كرد.

 از همان روزی كه رسانه‌ها پیش‌خبر تولید فیلم و سریالی را با عنوان «مست عشق» در رابطه با مولانا و شمس مخابره كردند، می‌شد حدس زد كه با پروژه‌ای بسیار پرسروصدا روبه‌رو خواهیم بود. برای این‌كه چنین گمانی می‌كردیم، دلایل متعددی می‌شد ردیف كرد. برخی از این دلایل مربوط به عوامل و تولیدكنندگان این اثر بود. بالاخره حسن فتحی قرار است «مست عشق» را كارگردانی كند و او هنوز نتوانسته به تمام و كمال از حاشیه‌هایی كه تهیه‌كننده و سرمایه‌گذار مجموعه پیشین‌اش یعنی «شهرزاد» برایش ساختند بركنار بماند و دلایل بعدی نیز ذاتا به حساسیت‌زا بودن ماجراهای مرید و مراد معروف ایرانی مربوط می‌شد. درباره ارتباط مولانا و شمس كتاب‌های تحقیقی و داستانی متعددی نوشته شده و هر یك از این آثار نیز تحلیل‌های مختلفی را برساخته‌اند.
پس از چند روز با اعلام این‌كه قرار است نقش شمس را در مست عشق، بازیگری از تركیه ایفا كند، حاشیه‌ها آغاز شد. پروژه با مشاركت تركیه قرار بود آغاز به كار كند و بدیهی بود كه آنها هم انتظار داشته باشند نقشی در حد یكی از دو قهرمان اصلی «مست عشق» به آنها سپرده شود. حساسیت منتقدان سپردن نقش شمس به بازیگر ترك، بی‌آن‌كه بگویند از آن رو بود كه به هر حال ما با تركیه بر سر تصاحب مولانا به عنوان میراث فرهنگی‌مان نزاع‌ها داشته‌ایم و اغلب هم بازی را به آنها باخته‌ایم.
با این حال و پس از یكی دو روز سر و صدا و جنجال بر سر این انتخاب، تیم تولید با معرفی پارسا پیروزفر برای ایفای نقش شمس روبه‌روی شهاب حسینی كه قرار بود مولانای مست عشق باشد، ظاهرا قیل و قال‌ها را خواباندند، اما آسایش و آرامش خبری حول مست عشق دو سه روزی بیشتر نپایید. فتحی و دوستانش شاید فكر اینجا را نكرده بودند كه اساسا تولید چنین اثری با مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه مواجه شود .
گزارش امروز ما، درباره این مخالفت و درباره موافقان مولانا و شمس است و نیز گفت‌وگویی هم ترتیب داده‌ایم با محمدجواد زمانی كه هم روحانی است و هم شاعر است و می‌تواند در این باره از دو زاویه شریعت و شعر به ماجرا نگاه كند.