چشمی بدوان تا به تماشا برسیم

گشت و گذاری در کتابخانه تخصصی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

چشمی بدوان تا به تماشا برسیم

 وقتی وارد خیابان سرو ‌شدم، با خود گفتم این نام برازنده شهیدانی است که مانند سرو استقامت کردند و یادشان هم مانند سرو در یاد همگان سبز مانده است. در انتهای خیابان، مزار با شکوه چند نفر از شهیدان هشت سال دفاع مقدس قرار دارد. قرار من این است که هر بار فاتحه‌ای بخوانم و یادشان را گرامی بدارم. حالا سال‌ها است که درکتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در این اتمسفر روحانی به این فضای دل‌انگیز دلخوشم. برای آمدن به کتابخانه از مسیر شیب‌داری که برای جانبازان و معلولان هم مناسب طراحی شده است به ساختمان تالارهای موزه می‌رسید. گاهی از زبان مراجعان می‌شنوم که با شگفتی بیان می‌کنند؛ توصیف موزه را شنیده بودم و عظمت ساختمان و بناهای آن هم چشم‌ام را گرفته بود، اما فکر نمی‌کردم که در همین ساختمان که ورودی موزه است، می‌توانم از کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با این ارزشمندی استفاده کنم!
برای رسیدن به کتابخانه مسیر ساده‌ای در پیش دارید، کافی است ازطریق آسانسور لابی ساختمان ورودی موزه به طبقه منفی یک بیایید. ازآسانسور که پیاده شدید به سمت راست بپیچید تا از طریق راهرویی به ورودی کتابخانه برسید. فاطمه یکی از اعضای کتابخانه است که از خاطراتش برای روز اولی که به اینجا آمده بود برایم می‌گفت. فاطمه بیان می‌کرد: «وقتی وارد کتابخانه شدم انتظار نداشتم فضایی به این بزرگی برای کتابخانه موزه پیش‌بینی شده باشد. روبه‌رویم پیشخوان کتابخانه بود و کتاب‌داران کتابخانه با روی خوش من را برای ثبت نام و استفاده از منابع راهنمایی کردند. چیز زیادی هم نمی‌خواستند! یک قطعه عکس و کپی کارت ملی یا کپی شناسنامه، پر کردن فرم عضویت و پرداخت حق عضویت که خیلی کمتر از مبلغی بود که فکرش را می‌کردم. هنوز صحبتم با کتاب‌دار تمام نشده بود که کارت عضویتم را هم صادر کردند و تحویلم دادند. حالا می‌توانستم در فضایی بالغ بر 700 متر مربع که مجهز به اینترنت بی‌سیم است و در محیطی آرام، خنک و ساکت به مطالعه بپردازم. چون عجله داشتم و آن روز نمی‌توانستم در کتابخانه مطالعه کنم، می‌توانستم سه عنوان کتاب را با خودم به امانت ببرم و خیالم راحت باشد که می‌توانم تا دو هفته بعد از تاریخ امانت کتاب را در اختیار داشته باشم »
البته باید به حرف‌های فاطمه این نکته را اضافه کنم که اگر پژوهشگری بخواهد مدت بیشتری کتاب‌ها را در اختیار داشته باشد با یک تماس تلفنی با کتابخانه (88657020) مدت زمان امانت کتاب‌ها را می‌تواند تمدید کند.
سالن مطالعه کتابخانه موزه برای 80 نفر جا دارد و در ورودی آن دو سیستم رایانه گذاشته‌اند برای جست‌وجوی منابع کتابخانه که در مخزن بسته نگهداری می‌شود. البته کتاب‌های مرجع و برخی کتاب‌های دیگر در قفسه‌های باز قرار دارند و هر مراجعه کننده‌ای می‌تواند آنها را ببیند و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند. شما می‌توانید با رایانه هر کتاب، لوح فشرده، پایان نامه یا نشریه‌ای که مورد نظرتان باشد را جست‌وجو کنید، بعد شماره راهنمای آن را به کتاب‌داران بدهید تا برایتان بیاورند .
ساعت کار رسمی کتابخانه تا 45/15دقیقه است، اما رسم ما این است که تا هر وقت کتاب‌خوانی در کتابخانه هست و مقررات اجازه بدهد پای مراجعه کننده می‌مانیم! گاهی تا ساعت 10 شب هم کاربران از سالن مطالعه و منابع کتابخانه استفاده کرده‌اند!
کتاب‌داران این مجموعه اطلاعات خوبی در حوزه منابع موجود در کتابخانه و همچنین مطالب مربوط به دوران هشت سال دفاع مقدس دارند و راهنماهای خوبی برای مراجعان هستند تا در این باغ پر کتاب، هرکسی متاع خودش را بیابد. درباره منابع هم خیالتان راحت باشد! بیش از 26 هزار عنوان منبع در موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت درکتابخانه موجود است و هر روز به آنها اضافه می‌شود! این منابع شامل بیش از 19 هزار عنوان کتاب فارسی، لاتین، عربی و کودک و نوجوان می‌شود. همه منابع هم به روز است و از جدید و قدیمی در میان آنها پیدا می‌شود.
کارکنان کتابخانه تلاش می‌کنند که همه منابع را در موضوعات انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت به طور کامل جمع‌آوری کنند. کتاب‌داران این مجموعه هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت و کلی کتاب در همین موضوعات تهیه می‌کنند یا در نمایشگاه دفاع مقدس که هر سال در یک استان کشور برگزار می‌شود می‌روند و کتاب‌های جدید را می‌خرند، یا نمایشگاه الواح فشرده، نشریات و در دیگر نمایشگاه‌های مراکز مختلف شرکت می‌کنند و خلاصه نمی‌گذارند چیزی از دستشان در برود!
البته عمر این کتابخانه هفت هشت سال بیشتر نیست، اما کارکنان کتابخانه به کتابخانه‌های دیگر که قدیمی‌تر هستند و مراکزی که سال‌ها پیش شروع به کار کرده اند و منابع قدیمی‌خوبی دارند حقیقی و مجازی و حضوری و تلفنی سرک می‌کشند و کتاب‌هایی را که این کتابخانه هم باید داشته باشد، تهیه می‌کنند.
یک نکته جالب هم فضایی است که برای کودکان در نظر گرفته شده است. کودکان شما می‌توانند در بخش کودک و نوجوان این کتابخانه کتابی را که دوست دارند با کمک شما بزرگ‌ترها پیدا کنند یا خودشان آن را بخوانند، یا شما برایشان بخوانید یا از کتابداران بخواهید کتابی را برای کودک شما بخوانند.
آخرین شماره نشریات در بخش مربوط به نشریات چیده شده که شامل هفته نامه، ماه‌نامه( مخصوصا ماهنامه سرو)، فصلنامه و ویژه‌نامه است و راهنمای خوبی برای آرشیو شماره‌های قبلی همین نشریات است که در مخزن بسته نگهداری می‌شوند.
پایان نامه‌ها هم در این کتابخانه مغفول نمانده‌اند. البته امانت این پایان‌نامه‌ها مقدور نیست و همان‌طور که می‌دانید این قانون همه کتاب‌خانه‌هاست، اما در این‌جا می‌توانید از روی چند صفحه اول آنها کپی بردارید.
به هر روی اگر در کمتر از یک ساعت برای حضور و بازدید از کتابخانه فرصت بگذارید می‌توانید پایان نامه‌ای را مرور کنید، یک نرم‌افزار دفاع مقدس را در سیستم رایانه کتابخانه بررسی کنید و همین‌طور یک کتاب صوتی و تا سه کتاب چاپی هم به امانت بگیرید. پس به تعبیر شاعر، چشمی بدوان تا به تماشا برسیم!