در موزه دفاع‌مقدس چه چیزهایی ما را شگفت‌زده خواهد کرد؟

در موزه دفاع‌مقدس چه چیزهایی ما را شگفت‌زده خواهد کرد؟

در موزه دفاع‌مقدس چه چیزهایی ما را شگفت‌زده خواهد کرد؟

 بارها که مسیر شرق به غرب بزرگراه همت را رفته بودم شکوه این گنبد صیقلی مرا مسحور کرده بود. شعر حافظ را ناخودآگاه زمزمه می‌کردم که از گنبد مینا می‌گفت. نگینی روشن و عظیم که چشم را به مهمانی دعوت می‌کرد. بعدتر که به دیدار این گنبد زیبا رفتم شگفتی‌ام بیشتر شد. دریغم آمد آن‌چه از این مجموعه بی‌نظیر دریافتم به خوانندگان این نشریه گزارش نکنم. به ویژه آن که دریافتم شاکله این بنا تجلیل از حماسه خرمشهر و یادمانی برای مقاومت است. خرمشهر آینه تمام قد استقامت و ایثار مردمانی است که بر قله‌های حماسه پرچم زده‌اند و امروز همان روزها در زیر گنبد صیقل یافته سراسرنمای مقاومت، در قلب شهر تهران روایت می‌شود. برای ورود به این ساختمان، پلکانی باریک تعبیه شده است و در ورودی آن دو تندیس برنجی زیبا خودنمایی می‌کند. قسمت مرکزی این بنا از یک کُره بتونی به صورت یکپارچه و هنرمندانه ساخته شده که به سه طبقه تقسیم شده است. ابتدای ورود به سراسرنمای خرمشهر، شاهد پنج تابلوی عکس از روزگارخرمشهر  در قبل از جنگ هستیم که یادآور سرسبزی و شادابی این شهر است. سپس وارد خیابان  شقایق خرمشهر می‌شویم، در این خیابان مکان‎های مختلفی مثل خرما‌فروشی، سینما حافظ، ساندویچی، خانه‌های مسکونی و همچنین ساعت‌سازی‌ و دبستان دخترانه‌ای که گویای همزمانی شروع حمله رژیم بعث با بازگشایی مدارس است شبیه سازی شده و در همه این‌ها آنچه مشهود است آرامش زندگی مردم پیش از وقوع جنگ است. تا آن‌که یکباره شرایط تغییر کرد. در انتهای خیابان نمونه‌ای از ویرانی‌هایی را که غرش تانک عراقی و ورود به خانه‌های مردم پدید آورده به صورت نمادین، شبیه‌سازی شده. بعد‌از عبور از کنار این تانک به دیوار مقاومت خرمشهر می‌رسیم؛ نقش برجسته‌ای به مساحت 220 متر مربع که دور حلقه داخلی گنبد به رنگ سفال و با یونولیت و لایه‌ای از بتون ساخته شده است و دور آن 16 سیستم رایانه لمسی قرار گرفته که تصاویر و اطلاعاتی درباره دفاع مقدس را در دسترس بازدیدکنندگان گذاشته است.
در قسمت مرکزی سراسرنما یک کُره بتونی به صورت یکپارچه و هنرمندانه ساخته شده است که نیمکره شمالی آن سالن پخش فیلم به صورت پانورامای360 درجه است. ارتفاع گوی از کف سالن نمایش فیلم تا سقف گنبد 5/17 متر، قطر گوی 5/35 متر و مساحت آن 945 متر مربع است. در وسط این سالن جایگاه قرارگیری بازدیدکنندگان است.
در فضای اطراف و حاشیه‌ای که با استفاده از دیوار شیشه‌ای جدا شده تا دیواره گنبد، مجموعه‌ای از تجهیزات از جمله 3 قبضه توپ، یک دستگاه خودروی جیپ نظامی و تعداد زیادی پوکه توپ و جعبه مهمات و از این قبیل تجهیزات قرار گرفته شده است. به علاوه این‌که 39 دستگاه پروژکتور هم در درون همان فضای حاشیه‌ای گنبد تعبیه شده است که کار پخش تصاویر را به عهده دارد. اولین تصویری که زیر گنبد و به صورت 360 درجه به نمایش در می‌آید نقاشی دیجیتالی است از عکس‌های حماسه خرمشهرکه استاد ناصر پلنگی در مدت 5 سال آن را به سرانجام رسانده است.
پس از توضیحات روایتگران فیلم360 درجه‌ای با جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای پخش می‌شود.پس از اتمام فیلم و خروج از زیر گنبد سراسرنما  به ایستگاه صلواتی می‌رسید که یادآور همان روزهای پرشکوه دفاع مقدس است. در این قسمت بازدیدکنندگان می‌توانند استراحت کوتاهی کنند و سپس به تماشای ماکت سه‌بعدی عملیات بیت‌المقدس بروند، ماکتی که با استفاده از 9 پروژکتور روی 2 پرده و یک سکو با استفاده از تصاویر دوران جنگ و افکت‌های رایانه‌ای به تشریح کامل «اشغال تا آزادی شهر خرمشهر» می‌پردازد.
در طبقه زیرین سراسرنما و دور ‌تا دور کُره بتونی، کفپوش شیشه‌ای قرار گرفته شده است و در زیر آن آثاری از جنگ، درگیری، زد و خورد، عملیات و ویرانی‌ها و آوارهای دوران دفاع مقدس در خرمشهر که بر روی زمین ریخته شده مشهود است. خاکی که در این قسمت وجود دارد، خاک منطقه عملیاتی شلمچه است که در دوران جنگ تحمیلی شاهد بیشترین عروج رزمندگان ایرانی بوده است.
در بخش دیگر و در طبقه زیرین سراسرنما، نخستین پل خرمشهر که اکنون به پل قدیم یا آزادی معروف است را نشان می‌دهد. این پل به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای مقاومت خرمشهر شناخته می‌شود، جمعی از رزمندگان روی باقی‌مانده‌های این پل جمع شده و خوشحالی غیر قابل وصف خود را با دادن شعارهای الله اکبر و در دست داشتن عکس امام(ره) ابراز می‌دارند. در کنار این پل، تابلوی معروفی است که روی آن نوشته شده است؛ «جمعیت 36 میلیون نفر» که انسان ناخودآگاه با دیدن آن احساس غرور می‌کند.
در بخش پایانی سراسرنما یک قبضه توپ سنگین با لوله‌ای خمیده به نشانه تعظیم در برابر رزمندگان قرار گرفته که نمادی است از تجهیزات مدرن رژیم بعث که از طرف حامیان شرقی و غربی به او داده می‌شد. در کنار آن نخلی است ایستاده که سر به آسمان کشیده است و تصویری از سرسبزی نخلستان‌های خرمشهر عزیز پس از هشت سال جنگ تحمیلی. و انتهای بازدید همراه است با به جای آوردن نماز شکر در فضایی با شکل و شمایل سنگر رزمندگان هشت سال مقاومت و ایثار.
سراسرنمای مقاومت در زمینی با 8000مترمربع عرصه و 4500 مترمربع زیر بنا در سال 1393 در ضلع جنوب شرقی موزه افتتاح شد. ساخت سراسرنمای مقاومت حدود دو سال به طول انجامید و در نهایت سوم خرداد 1395 به صورت آزمایشی و در هفته دفاع مقدس همان سال به صورت رسمی افتتاح شد تا جاودانگی بهترین انسان‌های زمین را برای فرزندان فردای ایران روایت کند.