جزئیات پرونده جنجالی پروپئیچ و استقلال

جزئیات پرونده جنجالی پروپئیچ و استقلال


وقتی اوایل شهریور خبر دادیم فیفا طلب پروپئیچ را پرداخت نكرده و این بازیكن همچنان خواهان برخورد جدی و محرومیت استقلال است، مسؤولان آن باشگاه مثل همیشه به تكذیب خبر پرداختند. مدیران استقلال بار دیگر تاكید داشتند این خبر اصلا صحت ندارد چراكه فیفا قبول كرده پول بازیكن سابق این باشگاه را پرداخت كند. البته بخشی از حرف‌های آنها درست بود. فیفا پیش از شروع لیگ برتر، با توجه به درخواست باشگاه استقلال برای پرداخت پول پروپئیچ، با این مساله موافقت كرد و گفت از طریق منابع مالی جام جهانی، پول را به بازیكن كروات می‌دهد. آنها نامه‌ای برای طرفین هم ارسال كردند كه در این نامه تاكید شده بود رقم 420 هزار دلار تا  7 مهر به حساب پروپئیچ واریز خواهد شد.
اوایل شهریور اما خبر دادیم این اتفاق رخ نداده و بانكی كه قرار بوده پول را واریز كند، مخالفت كرده است. از سویی به‌خاطر فشار تحریم‌ها و تحركات ناجوانمردانه آمریكا، فیفا تحت فشار قرار گرفت. با این حال اینفانتینو دستور پرداخت آن را داد ولی بانكی كه قرار بود پول را به حساب پروپئیچ واریز كند، از این كار سرباز زده است چراكه اعلام كرده طبق قوانین فدراسیون جهانی تنها اجازه دارد به كاركنان خود یا به فدراسیون‌های ذی‌ربط پول بدهد. بعد از انتشار خبر نگران‌كننده اما باشگاه استقلال اقدامی در این زمینه نكرد و فتحی، مدیرعامل استقلال آن را تكذیب كرد. خلیل‌زاده، رئیس هیات مدیره آبی‌ها هم اعلام كرد با توجه به این‌كه فیفا تعهد داده پول را پرداخت می‌كند، بنابراین نگرانی وجود ندارد و پول به حساب پروپئیچ خواهد رفت.  دیروز اما وكیل پروپئیچ اعلام كرد پول واریز نشده و حتی خواهان محرومیت استقلال شده است. او در نامه‌ای نوشت قرار بوده پول تا 8 مهر واریز شود ولی این اتفاق رخ نداده چراكه بانك VP اعلام كرده نمی‌تواند پول را به حساب بازیكن كروات واریز كند. او در این نامه حتی درخواست كرده تا استقلال از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شود. درخواست آنها همچنین جریمه 50 هزار فرانكی و لغو تمام نقل و انتقالات استقلالی‌ها از تاریخ 23 تیر به بعد است. دیروز سازمان لیگ به روزنامه جام‌جم اعلام كرد آخرین نامه‌ای كه دریافت كردند همان نامه فیفا مبنی بر پرداخت پول پروپئیچ بوده و از سایر اتفاقات خبر ندارند. یكی از مسؤولان استقلال هم به خبرنگار ما گفت برای آنها ملاك، نامه فیفا بوده، بنابراین اگر پول پرداخت نشده باشد این فدراسیون جهانی فوتبال است كه باید پاسخگو باشد، چراكه آنها تضمین داده بودند پول را به حساب او واریز می‌كنند.
 هر چه هست فعلا عدم پرداخت پول برای استقلال دردسرساز شده و باید دید این باشگاه و فیفا چه راه‌حلی پیدا می‌كنند و باید دید كنفدراسیون فوتبال آسیا كه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا صادر می‌كند، چه واكنشی نشان می‌دهد. آیا استقلال در خطر حذف از آسیا قرار دارد؟