فتح قریب یمنی‌ها

پس از عملیات بزرگ و پرغرور «نصر من ا...» بعضی از کارشناسان،جنگ یمن را به سود این کشور پایان یافته می دانند

فتح قریب یمنی‌ها

عملیات زمینی و بزرگ انصارا... یمن، آنچنان عظیم و پرحجم بود كه عربستان سعودی را در بهت و سكوتی سنگین فرو برد. گروه‌های مقاومت یمن درحالی این عملیات را انجام دادند كه دو هفته پیش تاسیسات نفتی آرامكو را در شمال شرقی عربستان هدف قرار داده و تولید نفت این كشور را به نصف رسانده بودند. اگر عملیات آرامكو به وسیله موشك و پهپاد بود، اما عملیات اخیر در نجران به وسیله نیروهای زمینی یمن انجام شد و نشان داد گروه‌های مقاومت در یمن از زمین و آسمان قدرتی برتر را تشكیل داده و توان آن را دارند كه عربستان را در خانه خودش شكست دهند. پنج سال جنگ تجاوزگرانه ائتلاف به رهبری سعودی به یمن، هرچند كشوری را فقیر و محروم كرد، اما به نظر می‌رسد در همان حال یك قدرت نظامی جدید را خلق كرده باشد. قدرتی كه در آینده منطقه می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار داشته باشد. در گزارش امروز به ابعاد این عملیات و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.

جزئیات عملیات
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه در خبری فوق‌العاده اعلام كرد نیروهای مقاومت یمن موفق شده‌اند طی عملیاتی به ‌نام نصرمن‌ا... در محور نجران، یك تیپ كامل از ارتش سعودی را به‌اسارت درآورده و صدها دستگاه خودروی نظامی و زرهی را به‌غنیمت بگیرند.در این عملیات از اصل غافلگیری استفاده شده بود. آنها همچنین موفق شده‌اند صدها كیلومتر را در این محور «آزاد كنند». طبق گفته این سخنگو، این عملیات بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات از آغاز تجاوز سعودی علیه یمن محسوب می‌شود. به گفته سریع، زمینه سازی برای این عملیات از شش ماه پیش در جریان بوده و بر روی آن کار کارشناسی شده بود. در چهارچوب این عملیات شش حمله موشکی صورت گرفت و بیش از 500 نیروی سعودی کشته شدند.به گفته او این عملیات موفق شده سه تیپ از نیروهای سعودی را تار و مار كرده و هزاران نفر را به اسارت خود در آورد. در میان این اسیران تعداد زیادی افسران و درجه داران سعودی و خارجی وجود دارند. نیروهای انصارا... اعلام كردند برای حفظ جان اسرا آنها را به نقاطی امن انتقال داده‌اند، زیرا بیم آن می‌رود كه عربستان سعودی بخواهد برای پاك كردن ابعاد شكست خود آنها را بمباران كند. به گفته یحیی سریع عملیات بزرگ در نجران از زمین صورت گرفته و با پشتیبانی نیروهای پهپادی انصارا... همراه شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، عربستان سعودی هیچ گونه واكنشی نسبت به این عملیات نشان نداده است. روز گذشته فقط نماینده دولت مستعفی یمن در سخنرانی خود در سازمان ملل ایران را عامل جنگ در یمن معرفی كرد. عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان نیز در اظهاراتی تحریك‌آمیز گفت: «به مماشات با ایران پایان دهید.» عربستان سعودی در جریان انهدام بخش‌هایی از تاسیسات نفتی آرامكو نیز ایران را عامل آن معرفی كرد. این درحالی بود كه انصارا... یمن مسوولیت حمله به آرامكو را به‌عهده گرفته و گفته بود اگر عربستان به حملات خود در یمن خاتمه ندهد، باید منتظر غافلگیری‌های جدید باشد.



جنگ یمن رو به پایان است
روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی عملیات نصر من‌ا... نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارا... را اقدامی قابل پیش‌بینی دانست و نوشت، جنگ یمن در ماه‌های اخیر به نفع ائتلافی پیش می‌رود كه انصارا... آن را هدایت می‌كند. به نوشته این روزنامه: كفه ترازو در جنگ یمن در ماه‌های اخیر به نفع ائتلافی سنگین شده بود. به‌ویژه پس از سه حمله بزرگ این جنبش به تاسیسات نفتی عربستان كه آخرین آن حمله كوبنده به منطقه بقیق بود. این حمله منجر به توقف فعالیت پالایشگاه‌ها و عملیات فرآوری نفت و گاز شد و به دلیل آتش‌سوزی‌های عظیم كه در نتیجه حملات موشكی و پهپادی صورت گرفت، تولید نفت این كشور روزانه حدود پنج میلیون بشكه كاهش یافت. عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان در زمان مشاركتش در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل اعلام كرد، مقامات سعودی از او خواسته‌اند در خصوص موضوعات مختلف از جمله جنگ یمن میان تهران و ریاض واسطه باشد و او در این باره با ایران تماس‌هایی برقرار كرده و آنچه مسلم این است كه اطلاعاتی كه سخنگوی نیروهای مسلح یمن فاش كرد و موضع قوی انصارا... در جنگ یمن را تقویت می‌كند، دستیابی به حل و فصل سیاسی مسالمت‌آمیز برای جنگ یمن را سرعت می‌بخشد و روشن شده است كه ائتلاف عربی به رهبری عربستان با گذشت پنج سال از تلفات جانی و مالی در این جنگ چیزی به دست نیاورده است و جامعه بین‌الملل نیز از این كشور می‌خواهد حملات و خونریزی‌ها در یمن را متوقف كند. جنگ یمن رو به پایان است و وجود مذاكرات محرمانه میان یمن و عربستان درخصوص آتش‌بس، تعیین میزان غرامت و ماهیت روابط آتی میان دو طرف؛ چه ائتلاف انصارا... و چه ائتلاف سعودی ـ اماراتی بعید نیست.



كشته‌ها و اسیران
رئیس كمیته امور اسرا در یمن اعلام كرد، ائتلاف متجاوز سعودی از جمع‌آوری اجساد نیروهای خود كه طی عملیات بزرگ نصر من‌ا... در محور نجران كشته شده‌اند، جلوگیری می‌كند. عبدالقادر المرتضی، رئیس كمیته امور اسرا در یمن، تصریح كرد، جسد صدها نفر از نیروهای دشمن همچنان در صخره‌ها و دره‌های محور نجران به حال خود رها شده و متجاوزان به صلیب سرخ جهانی اجازه جمع‌آوری این اجساد را نمی‌دهند. انصارا... یمن همچنین ویدئوهایی را در شبكه‌های مجازی منتشر كرد كه نشان می‌داد نیروهای انصارا... به تعدادی از اسرای سعودی نان و آب می‌دهند و آنها را در جایی مخصوص گردآوری كرده‌اند. روز شنبه خبرهایی بود كه نشان می‌داد سعودی‌ها با هواپیماهای خود بخشی از كاروان اسرای نظامی را هدف قرار داده بودند. ضیف‌ا... الشامی، سخنگوی دولت انصارا... یمن می‌گوید، در این عملیات هزاران نفر از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی اسیر شدند. مقامات انصار‌ا... گفتند تعدادی از این اسرا متعلق به كشورهای خارجی هستند، اما هنوز هویت آنها شناسایی نشده‌است. انصارا... همچنین از طریق خبرگزاری‌های رسمی به خانواده‌های اسرا اطمینان خاطر داد كه جای آنها امن است و به‌زودی هویت آنها را اعلام خواهند كرد.




خوشحالی مردم یمن
مقامات و شخصیت‌های مختلف یمنی ضمن تبریك عملیات نصر من‌ا... اعلام كردند، دورانی كه ائتلاف سعودی ـ آمریكایی در یمن جولان می‌داد و عربده می‌كشید، دیگر تمام شده است. محمدعلی الحوثی، عضو كمیته عالی انقلاب یمن این عملیات را تبریك گفت و آن را مدال افتخاری دانست كه ارتش به گردن تمام یمنی‌ها انداخته است. ضیف‌ا... رسام، رئیس شورای همبستگی مردمی یمن نیز گفت: یمن امروز به بركت ارتش، نیروهای مسلح و كمیته‌های مردمی در موضع قدرت، بازدارندگی و طرف پیروز ایستاده است و زمان شكست و ترس از دشمن دیگر تمام شد. محمد عیاش قحیم، استاندار الحدیده نیز گفت: زمانی كه دشمن سعودی - آمریكایی می‌آمد، جولان می‌داد، عربده می‌كشید، می‌كشت و تخریب می‌كرد، تمام شد و دیگر باز نخواهد گشت. اكنون زمان پاسخگویی و عزت و كرامت فرا رسیده است. عبدالجبار احمد محمد، معاون استاندار الحدیده هم اعلام كرد، این عملیات دستاوردی حقیقی و وعده صادق، رهبر انصارا... عبدالملك بدرالدین الحوثی است. این عملیات كم‌اهمیت‌تر از عملیات علیه تأسیسات نفتی آرامكو نیست. ناصر بن یحیی العرجلی، رئیس حزب الیمن الحر نیز این عملیات را به ملت یمن و عبدالملك الحوثی تبریك گفت و افزود، این دستاورد بزرگ قلب یمنی‌های زخم‌دیده از جنایات ائتلاف شوم سعودی را شاد كرد.




پیش‌بینی  هیكل
محمد حسنین هیكل، روزنامه‌نگار و كارشناس فقید مصری حدود چهار دهه پیش، پیش‌بینی جالبی درباره جنگ ائتلاف سعودی با یمن كرده و در این باره گفته بود: «سعودی با یمن جنگ خواهد كرد و در یمن غرق خواهد شد و شكست خواهد خورد.» هیكل افزود: «اگر چنین نشد، جسدم را از خاك بیرون بیاورید و همراه تمام تألیفاتم بسوزانید.» پیروزی‌های پی در پی نیروهای مقاومت یمن در زمین و هوا و شكست‌های متعدد سعودی‌ها این پیش‌بینی را این روزها به واقعیت نزدیك كرده است. برای همین پیش بینی هیکل  در شبکه های مجازی تکرار می شود.




لگد زدن به صلح
عملیات نجران در حالی انجام شد كه از یك هفته پیش مقامات انصارا... یمن پیشنهاد توقف كامل حملات نظامی را یمن داده بودند. این پیشنهاد كه به صورت رسمی از سوی بالاترین مقامات انصارا... اعلام می‌شد، می‌توانست فرصت خوبی را در اختیار عربستان قرار دهد تا دیر نشده خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. گرچه سازمان ملل متحد و برخی كشورهای عضو شورای امنیت از پیشنهاد انصارا... حمایت كرده و آن را راهكار خوبی برای پایان دادن به درگیری‌های یمن دانستند، عربستان به جای پذیرش این پیشنهاد راه حیله‌گری و تزویر را در پیش گرفت و اعلام كرد با توقف حملات در چهار محور در یمن موافقت می‌كند. این چهار محور عمدتا نقاطی بود كه حوثی‌ها در آن دست بالا را داشتند وعربستان قصد داشت به این وسیله تحركات آنها را متوقف كند. انصار‌ا... یمن با درك این سیاست مزورانه اعلام كرد پیشنهاد عربستان را نمی‌پذیرد و باید عربستان یا به صلحی كامل پایبند باشد یا در انتظار حملات جدید بماند. عملیات نجران درست در شرایطی اتفاق افتاد كه سعودی‌ها با لگد زدن به پیشنهاد صلح یك بار دیگر آتش جنگ را برای خود خریدند.



مرحله جدیدی از توان نظامی
كارشناسان معتقدند عملیات بزرگ در محور نجران به منزله آغاز مرحله‌ای جدید و نشان‌دهنده سطح بالای تجربه جنگی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن است. پایگاه خبری یمنی المسیره، در ویدئویی به تحلیل عملیات نظامی نیروهای انصارا... یمن موسوم به  نصر من‌ا... از نظر كارشناسان نظامی  پرداخت. در همین زمینه سرتیپ عزیر الراشد، كارشناس نظامی گفت: این عملیات بزرگ یك عملیات موفق به لحاظ اطلاعات نظامی، در اختیار داشتن تجهیزات نظامی مدرن و جنگ الكترونیك و اطلاعات كامل نسبت به جغرافیای منطقه و انتخاب و به‌كارگیری درست نیروها و یگان‌های مختلف و مختصص بود. یك كارشناس نظامی دیگر گفت در این عملیات بزرگ از علوم جنگی و نظامی به دقت كامل استفاده و همه جزئیات و اصول نظامی با دقت اجرا شده است. در این تحلیل همچنین ارزیابی شده كه این عملیات نظامی  از یك هماهنگی كامل میان نیروهای زمینی و نیروهای پشتیبانی موشكی و توپخانه‌ای و دفاع هوایی برخوردار بود. این عملیات نشان‌دهنده آمادگی یمنی‌ها برای درگیری مستقیم نظامی و مهم ترین پیامش به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا بود.




از كلاشینكف تا پهپادهای پیشرفته
پنج سال پیش كه جنگ یمن شروع شد نیروهای مقاومت این كشور سلاحی جز كلاشینكف نداشتند. آنها مجبور بودند برای مسلح كردن خود نیروهای دشمن را غافلگیر كرده یا در جنگ‌های سخت و رویاروی آنها را شكست داده و سلاح‌های شان را به غنیمت بگیرند. نخستین تجهیزات جنگی انصارا... از همین طریق بود كه به‌دست آمد. نیروهای مقاومت یمن اما بعدها موفق شدند سلاح‌هایی وارد كرده یا حتی خود اقدام به تولید سلاح كنند. این پیشرفت معجزه‌آسا طی پنج سال گذشته به‌رغم همه محرومیت‌ها و تحریم‌ها در حدی بود كه آنها امروز خود را یكی از قدرت‌های منطقه به لحاظ تسلیحات می‌دانند. همین چند روز پیش یكی از مقامات حوثی اعلام كرد در حال حاضر قادرند روزی شش پهپاد در داخل یمن تولید كنند. نیروهای انصار‌ا... طی چند سال گذشته قدرت موشكی خود را هم در عملیات مختلف به اثبات رسانده‌اند. حوثی‌ها تاكنون بارها با پهپادهای خود به امارات، فرودگاه‌های نجران و أبها در عربستان، تاسیسات نفتی الشیبه، تاسیسات نفتی آرامكو در بقیق حمله كرده‌اند.  یكی از موفق ترین عملیات آنها حمله با ده  پهپاد به تاسیسات نفتی آرامكو در بقیق و خریص بود كه تولید نفت عربستان را به نصف كاهش داد و جهان را در بهت و حیرت فرو برد. یكی از مشهورترین پهپادهای ساخت انصارا... پهپاد قاصف است كه قدرت مانور و توان نظامی بالایی دارد. این پهپادها نیز به صورت قاصف k1و k2 و k3 تولید شده است. انصار ا... همچنین زرادخانه موشكی خود را هم به سرعت تقویت كرد تا جایی كه با انجام عملیات مختلف موفق شد توازن وحشت را از جبهه یمن به جبهه دشمنان یعنی سعودی‌ها انتقال دهد. 10 مرداد گذشته بود كه نیروهای مقاومت یمن با موشك‌های بالستیك یك هدف نظامی مهم را در الدمام منهدم كردند. الدمام در عمق ۱۵۰۰ كیلومتری خاك عربستان قرار دارد. نكته جالب توجه این‌كه در هیچ یك از این حملات پدافند هوایی سعودی‌ها كه از آمریكا خریداری شده قادر به هیچ واكنشی نبوده‌اند. فرودگاه «أبها» و پایگاه هوایی «ملك خالد» و فرودگاه «نجران» نیز بارها هدف حملات موشكی حوثی‌ها قرار  گرفت. یكی از موشك‌های پر قدرت حوثی‌ها موشك بركان است. حوثی‌ها تاكنون سه مدل از این موشك را تولید كرده‌اند. 




هویت جنبش انصارا...
جنبش انصارا... یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی، رهبر فكری آن حسین بدرالدین حوثی است. این گروه به دلیل انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز شهرت دارند. این جنبش در گذشته در قالب تشكیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (به عربی: تنظیم الشباب المؤمن) فعالیت می‎كرد، اما در زمان رهبری عبدالملك حوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبه‌رو و به جنبش فراگیر در این كشور تبدیل شد. جنبش انصارا... یكی از جریان‎های سیاسی بانفوذ این كشور به شمار می‎آید.
جنبش انصارا... در سال 2014، زمانی كه كشور یمن به شدت دچار آشفتگی و چنددستگی شده بود، موفق شد صعده را به كنترل خود درآورد.  سپس این جنبش حركت خود را به سمت صنعا پایتخت یمن آغاز و ابتدا شهر دماج و سپس استان عمران را تصرف كرد و وارد مركز این استان شد. حوثی‌ها بعد از عمران وارد صنعا شدند و پس از مدتی درگیری با حكومت یمن در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ش
(۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴) توانستند بیشتر بخش‌های مهم پایتخت یمن (صنعا) از جمله كنترل مراكز دولتی و ساختمان رادیو و  تلویزیون را به دست بگیرند و ضمن مجبور كردن محمد سالم باسندوه، نخست‌وزیر وقت یمن، به استعفا، توافق برای شكل‌گیری دولتی جدید را رقم زنند. در این شرایط بود كه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به دلیل ناتوانی از مقام خود استعفا داد و به عدن گریخت. وی در آنجا با اعلام پس گرفتن استعفای خود، اقدام به تشكیل دولت موقت در عدن کرد و همزمان عربستان سعودی نیز با تشكیل یك ائتلاف به رهبری خود در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی به بهانه حمایت از منصور هادی به یمن حمله كرد. در ادامه این تحولات انصارا... یمن با تشكیل كمیته‌های مردمی اقدام به مقابله با نیروهای متجاوز سعودی كرد.



آمارهای تلخ  
مركز حقوق بشر یمن مجموع كشته‌های حملات ائتلاف عربی به این كشور را 16 هزار و پنج نفر اعلام كرد كه از این تعداد 3547 نفر را كودكان و 2271 نفر را زنان تشكیل می‌دهند. شمار زخمی‌های حملات ائتلاف عربی به یمن نیز به 24 هزار و 967 نفر رسیده است كه از این تعداد 3568 نفر كودك و 2560 نفر زن هستند. درحملات سعودی، 15 فرودگاه، 16 بندر، 3216 راه مواصلاتی و پل، 284 نیروگاه تولید برق، 1623 منبع و شبكه آبرسانی و 869 مركز دولتی در استان‌های مختلف یمن نابود شدند. در این مدت همچنین 368 كارخانه و 649 بازار و
 9724 مركز تجاری در نتیجه حملات ائتلاف عربی تخریب شد. براساس این گزارش‌ها، در جریان حملات چهارسال گذشته ائتلاف سعودی حدود 500 هزار گلوله موشك و خمپاره از راه زمین، دریا و هوا به یمن انجام گرفت و در جریان آن 441 هزار و 126 منزل مسكونی و 1197 مسجد ویران شد. براساس این گزارش، حدود 5914 بمب خوشه‌ای و فسفری بر سر یمنی‌ها ریخته شده است.نتیجه جنگ افروزی‌ها در یمن موجب شده است كه هر ده دقیقه یك كودك یمنی به‌خاطر سوء‌تغذیه جان خود را از دست بدهد. نجیب العوج، وزیر برنامه‌ریزی و همكاری بین‌المللی یمن  خسارت جنگ یمن را بالغ بر 50 میلیارد دلار برآورد كرده است. این خسارت‌ها تنها محدود به یمن نبوده و عربستان سعودی نیز طی پنج سال گذشته میلیاردها دلار خسارت دیده است. صادق الشرفی، عضو جنبش انصارا... می‌گوید رژیم سعودی تاكنون بیش از ۸۰۰۰ نفر از سربازان و افسران خود را در جنگ یمن از دست داده و بیش از  ۴۵۰  میلیارد دلار هزینه كرده است.