پیرمرد و ستاره‌هایش

تركیب بازیگران «لامینور» داریوش مهرجویی، خبر از چه فیلمی می‌دهد؟

پیرمرد و ستاره‌هایش

همین سرچراغی باید گفت كه آقای داریوش مهرجویی، چه خوب است كه بعد از شش سال برگشتید و دارید فیلم می‌سازید. غیبت چند ساله مهرجویی در سینما و به عنوان كارگردان، احتمالا ارتباطی با ناكامی او در چند فیلم آخرش داشته باشد؛ فیلم‌هایی كه اثر مهم و موفقی در كارنامه او نیست و به جز سكانس‌ها و لحظاتی، در مجموع، با اقبال تماشاگران و منتقدان روبه‌رو نشد. متاسفانه احوالات سینمایی مهرجویی هم همچون مسعود كیمیایی و برخی دیگر از فیلمسازان بزرگ و نام آشنای سینمای ایران در این سال‌های اخیر خوب نیست، اما علاقه‌مندان این كارگردان‌های بی‌همتا و بدون تكرار، همچنان و احتمالا تا همیشه امیدوارند بار دیگر فیلمی شایسته و ماندگار از بزرگانی چون مهرجویی، كیمیایی و دیگرانی چون ایشان ببینند. این كه هر دوی این فیلمسازان محبوب و تاثیرگذار تاریخ سینمای ایران، تقریبا به‌طور همزمان تازه‌ترین فیلم‌هایشان را كلید زده‌اند، به خودی خود اتفاق مباركی است و كاش این فعالیت جدید سینمایی خروجی درخوری هم داشته باشد. اما راستش را بخواهید كمی دست و دلمان می‌لرزد و برخی نشانه‌های ظاهری، حكایت از چیز دیگری دارد و نشان می‌دهد كه اوضاع، هنوز بر وفق مراد نیست و شاید لامینور هم جزو فیلم‌های خوب مهرجویی نباشد و احتمالا «خون شد» هم راهی به آثار جذاب و ماندگار مسعود كیمیایی پیدا نكند، اما با همه اینها امیدواریم كه در این زمینه اشتباه كرده باشیم و این دو كارگردان بزرگ، در جشنواره فیلم فجر پیش رو، ما را به دیدن دو فیلم خوب مهمان كنند. عجالتا در این گزارش، تمركزمان روی لامینور، فیلم تازه مهرجویی است. برویم ببینیم تركیب بازیگران اصلی فیلم، خبر از چه فیلمی می‌دهد؛ بازیگرانی كه تقریبا نیمی از آنها سابقه همكاری با مهرجویی را دارند و بیش از نیمی از آنها هم اولین بار است كه جلوی دوربین فیلمی از مهرجویی می‌روند و به جای این‌كه حضورشان در بدو امر امتیازی برای لامینور باشد، بیشتر مفتخر به حضور در فیلم استاد خواهند بود.

ضیافت دوستانه
 علی نصیریان 

بدون تردید مهم‌ترین نكته لامینور به جز حضور خود مهرجویی به عنوان كارگردان، بازی علی نصیریان است؛ بازیگری كه پیش از این در پنج فیلم دیگر هم با مهرجویی همكاری كرده بود كه چهار فیلم آن جزو خوب‌ها و آثار ماندگار مهرجویی و سینمای ایران است. بازی نصیریان در نقش مش اسلام در «گاو» زیرسایه بازی عزت‌ا... انتظامی در نقش مش حسن است، اما حضور نصیریان در آقای هالو و پستچی، كلیدی، تعیین‌كننده و تماشایی است.
نصیریان در مجموع، در فیلم‌های مهرجویی نقش شخصیت‌های ساده‌ای ـ البته به بهترین شكل ـ را بازی كرده كه زیر بار پیچیدگی قصه و درام، چاره‌ای جز انفعال و تسلیم نداشت. امیدواریم بازی او در فیلم تازه مهرجویی، امتداد شخصیت آقای هالو نباشد و نقش تازه و شگفتی از او در سینمای مهرجویی ببینیم.
 علی مصفا
 
مصفا هم همچون نصیریان، پیش از این در پنج فیلم با مهرجویی همكاری كرده است؛ پری، لیلا، دختردایی گمشده، میكس و آسمان محبوب كه بازی‌هایش در پری و لیلا، تعیین‌كننده‌تر و مهم‌تر از بقیه بوده و بعد از اینها هم می‌توان به دختردایی گمشده اشاره كرد. آسمان محبوب هم كه از آثار ضعیف مهرجویی است، امتیازی برای بازیگری مصفا به حساب نمی‌آید. حضور مصفا در صورتی كه در حال و هوای لیلا و پری باشد، از برگ‌های برنده لامینور خواهد بود، اما اگر آسمان محبوبی باشد، بهتر است درباره آن حرف نزنیم.
 امرا... صابری
 
صابری از بازیگران قدیمی سینمای ایران است كه اتفاقا اولین حضورش در سینما با ایفای نقش كوتاهی در فیلم پستچی بود. او كه چند سال در سینما غیبت داشت، معمولا در نقش‌هایی مكمل و در قالب شخصیت‌هایی كمی شارلاتان‌بازی جذاب و شیرینی می‌كرد. او به جز پستچی در دایره مینا، مدرسه‌ای كه می‌رفتیم و هامون مهرجویی هم بازی كرده بود. هر میزان از حضور او در لامینور تماشایی خواهد بود.
 عزت‌ا... رمضانی‌فر   

احتمالا هنوز هم مهم‌ترین حضور رمضانی‌فر در سینما همان اولین حضورش باشد؛ بازی در نقش جوان دیوانه فیلم گاو. یك بازی جلوه‌گرانه در حضور انبوهی بازیگر بزرگ و سرشناس كه به گفته رمضانی‌فر، آن موقع چندان به مذاق برخی از آن بازیگران خوش نیامد و حتی خواستار كم كردن این حضور در تدوین شدند! رمضانی‌فر در فیلم پستچی مهرجویی هم بازی كرد و سال‌ها گذشت تا این روزها دوباره در فیلمی به كارگردانی این كارگردان حضور دارد: لامینور. كاش مهرجویی، رمضانی‌فر را برای بازی در نقشی متفاوت در نظر بگیرد.

در فیلمی از مهرجویی
 سیامك انصاری
 
انصاری به‌جز حضور در کارهای مهران مدیری  سعی كرده تجربه‌های متفاوتی هم داشته باشد. او  كه برای اولین بار در فیلمی از مهرجویی بازی می‌كند، همكاری با مسعود كیمیایی را در كارنامه دارد؛ حتما بازی او در فیلم جرم و به نقش یك وكیل مدافع را به یاد دارید كه مدام به موكلش می‌گفت: «اون با من». فارغ از جایگاه كیمیایی، انصاری در فیلم‌های فیلمسازانی چون حاتمی‌كیا، نعمت‌ا... و ملاقلی‌پور هم بازی كرده است. نكته جالب قابل اشاره دیگر این‌كه تركیب بازیگران تازه‌ترین فیلم‌های مهرجویی و كیمیایی - یعنی لامینور و خون شد -
فقط یك نام مشترك دارد: سیامك انصاری.
 بهناز جعفری
 
داریوش مهرجویی از جمله كارگردان‌های بزرگی است كه نامش در كارنامه بازیگری بهناز جعفری خالی بود. جعفری كه بازی‌های خوبی از او را در سینما، تلویزیون و به‌ویژه تئاتر به یاد داریم، بازی در فیلم چند كارگردان بزرگ و معتبر را در كارنامه دارد: بهمن فرمان‌آرا (خانه‌ای روی آب) و (دلم می‌خواد)، كیانوش عیاری (بیدارشو آرزو) و  رخشان بنی‌اعتماد (روسری آبی) .

 مهرداد صدیقیان
صدیقیان، بازیگر جوان و مستعدی است و نقش‌های خوبی هم در این چند سال حضور در سینما بازی كرده، اما هیچ‌گاه در فیلم یك كارگردان بزرگ در سطح نام مهرجویی حضور نداشت. بنابراین، همكاری با این كارگردان می‌تواند نقطه عطفی در كارنامه صدیقیان باشد. این بازیگر البته بازی در فیلم‌های چند كارگردان مهم با سطح و جایگاهی كمتر نسبت به مهرجویی را در كارنامه دارد: كیومرث پوراحمد (اتوبوس شب)، محمدرضا هنرمند (سمفونی نهم)، پرویز شهبازی (طلا) و ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان).

 پردیس احمدیه
تا همین‌جا هم و باتوجه به تعداد اندك حضورهای سینمایی اش در كار فیلمسازان مهمی بازی كرده كه مهم‌ترین‌شان بهمن فرمان آراست (دلم می‌خواد) و بعد هم می‌توان به آثاری از علیرضا داوودنژاد (كلاس هنرپیشگی) و فریدون جیرانی (خفه‌گی) اشاره كرد. حالا بازی در فیلمی از مهرجویی آن هم در جوانی، بی‌تردید افتخاری برای احمدیه است.

 رضا داوود نژاد
بیشترین حضور داوود‌نژاد در سینما در فیلم‌های پدرش علیرضا داوودنژاد بود و شاید تنها کارگردان مهم دیگری که رضا جلوی دوربین او حاضر شده کمال تبریزی باشد(خیابان‌های آرام).
 كاوه آفاق
 
كاوه آفاق به عنوان خواننده و آهنگساز سبك پاپ راك، شهرت و محبوبیتی دارد، اما به عنوان بازیگر، تجربیات كمی دارد كه هیچ‌كدام چشمگیر نبودند و قطعا تا اینجا مهم‌ترین حضور او به عنوان بازیگر در لامینور مهرجویی خواهد بود.