ورزیدگی و زبدگی مجاهدان حزب‌ا...

ورزیدگی و زبدگی مجاهدان حزب‌ا...


ورزیدگی و زبدگی مجاهدان حزب‌ا... به‌دلیل تمرینات دقیق و فشرده‌ای بود كه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ یعنی از زمان فرار رژیم‌صهیونیستی یا شكست آن در جنوب لبنان شروع شده بود.
این تمرینات و آمادگی‌ها لاینقطع تا سال ۲۰۰۶ ــ به‌عنوان طرحی كه حزب‌ا... پیش‌بینی كرده بود به نام طرح سیدالشهدا ــ استمرار داشت. مدیر این طرح و طراح این طرح عماد بود. لذا او چیدمان دقیقی كرده بود كه در مواجهه با دشمن چگونه عمل بكند.
نكته سوم درباره تاكتیك حزب‌ا... است. برخلاف دیگر جنگ‌ها كه یك خاكریز مقدم در آن وجود دارد، این جنگ هیچ خاكریز مقدمی نداشت، هر نقطه‌اش یك خاكریز بود، یعنی از نقطه تماس كه تقاطع مرز فلسطین اشغالی با لبنان بود، حداقل تا نهر لیتانی، هر نقطه از آنجا اعم از تپه‌ها، قریه‌ها، خانه‌ها یك خط مقدم و یك خاكریز بود؛ نه یك خاكریز معلوم كه در جنگ‌ها متداول است و ما در جنگ خودمان از آن استفاده می‌كردیم، بلكه خاكریزی با تاكتیك ویژه. این تاكتیك حزب‌ا... مشابه یك میدان مین هوشمند گسترده بود كه هیچ نقطه خالی و امنی در آن وجود نداشت.
لذا شما اگر به شیوه حركت دشمن نگاه بكنید، می‌بینید دشمن در بعضی از روستاها ــ روستاهای چسبیده به مرز ــ از ورود به این روستاها عاجز شد و نتوانست وارد اینها بشود؛ از ورود به شهرها هم عاجز شد و در نهایت تصمیم گرفت برود از وادی‌الحجیر به سمت لیتانی بیاید كه همان نقطه شكنندگی و شكست دشمن بود.