آرامش نسبی بغداد پس از یك شب توفانی

آرامش نسبی بغداد پس از یك شب توفانی

 خبرهای رسیده از روز گذشته بغداد حكایت از آرامش نسبی در این شهر داشت. این درحالی بود كه عصر روز سه شنبه تجمعی اعتراضی بخشی از شهر بغداد را دستخوش نا آرامی و تشنج كرده بود و در نهایت معترضان اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و بستن خیابان‌ها كردند و گفته شد تا پاسی از شب صدای تیراندازی هوایی و نامنظم در این شهر به گوش می‌رسید.
به گزارش ایرنا، این اعتراضات ابتدا از شهرك صدر و الشعله شروع شد و به یك تظاهرات خشن تبدیل شد. با این حال نیروهای امنیتی عراق به كمك پلیس شتافته و توانستند اوضاع را كنترل كنند. گرچه در ساعات اولیه، ترافیك سنگینی در بیشتر خیابان‌های بغداد حاكم بود اما مدیریت راهنمایی و رانندگی بغداد نیز توانست عبور و مرور خودروها را مدیریت كرده و اوضاع را آرام كند. به گزارش خبرنگاران، صبح دیروز در خیابان‌های شهرك صدر فقط اثر لاستیک‌های سوخته درپی اغتشاشات شب گذشته در كف و حاشیه خیابان‌ها دیده می‌شد. درعین حال آنها گفتند زندگی عادی به این شهرك شیعه‌نشین عراق نیز برگشته است. تعدادی از شهروندان عراقی گفتند آنها از تظاهرات خشونت‌آمیز روز سه‌شنبه شوكه شدند. به گفته آنها هرچند خودشان نیز قصد مشاركت دراین تجمعات را داشتند اما وقتی خشونت مفرط و شعارهای مشكوك گروهی از تظاهركنندگان را در شبكه‌های اجتماعی مشاهده كردند، از شركت در آن خودداری كردند. عده‌ای نیز از برخورد اصولی نیروهای امنیتی عراق با این گروه‌های اغتشاشگر كه توانستند دوباره آرامش را به بغداد برگردانند، تقدیر و تشكر كردند.
هنوز معلوم نیست تظاهركنندگان و به‌ویژه گروه‌هایی كه - به گفته منابع عراقی - عمدا دنبال آشوب و تخریب هستند هدفشان از این اعتراضات چه بوده؛ اما آنچه مسلم است این دور جدید از تظاهرات نتوانست افكار عمومی عراق را با خود همراه كند و به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر وجود ایادی خارجی و برخی جریان‌های ناسازگار داخلی در این تظاهرات، اغلب مردم عراق با وجود نارضایتی از عملكرد دولت و احزاب حاكم طی سال‌های اخیر، با آن همدلی نداشتند.
به دنبال اعتراضات روز سه‌شنبه، دولت عادل عبدالمهدی دستور بررسی مشكلات مردم را داد و برهم صالح رئیس‌جمهور، مقتدا صدر رهبر جریان صدر و دیگر رهبران سیاسی و دینی عراق نیز خواستار رسیدگی فوری به علل شكل‌گیری این اعتراضات شدند. برهم صالح اعلام كرد برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم عراق است. عمار حكیم نیز از پارلمان این كشور خواست جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی برخی تخلفات در جریان این اعتراضات تشكیل دهد.