بای بسم‌ا...

بای بسم‌ا...


دكتر عماد افروغ البته سرشناس‌تر از آن است كه به یاد‌كرد كارنامه یا معرفی‌شان نیازی باشد. باری هم‌سخنی، آسان دست نداد.
 چند ماه گذشته مصاحبه‌هایی را نپذیرفتند و معذور كه: هرچی میگیم گوش نمیدن بی‌تفاوت شده‌ام...
فكرش را بكنید جوانی هنگام خواستگاری به بانوی زندگیش بگوید: «حتی این پیراهن هم برای من نیست» یا آنجا كه به خانواده عروس تاكید می‌كند شما زحمت نكشید من اثاثیه تهیه كرده‌ام، آنها بیایند و «كتری قوری، سماور، سینی، چند استكان، دو سه تا قابلمه، گاز پیك‌نیك، تخته‌ای فرش و چنددست پرده و رختخواب» ببینند، همین! خانوارهای این دوره زمانه به چنین خواستگاری چه واكنشی دارند؟!
استاد افروغ الان نیز همین جوری به زندگی می‌نگرد: «آن كتری و قوری و سینی را می‌بینید مال همان زمان است سال60 یعنی 38سال پیش.» البته افزون بر این «تخت و كمد و تشك‌های خوش خواب را بخشیدیم رفت.
خرج عروسی ما 8000 تومن شد باید بروید، ببینید مخارج عروسی در آن دوره چقدر بوده... همراهی همسرم با منه كه همواره امیدوارم كرده البته همراهی و همدلی به معنای عدم اصطكاك یا نداشتنِ تفاوت در اندیشه و خلق و خو نیست مهم اینه كه آدم زندگی رو مدیریت كنه و عشق و گذشت حاكم باشه.»
پیشتر گفتین از همسرتون انتظار دارین كه رو حساسیت‌هاتون نمك نپاشه:
 كه زیاد می‌پاشه.
مثلا؟
خیلی خلوت‌گزینم و زیاد اهل سفر نیستم.
راه‌به‌راه شمالین كه؛ روستای لَفور.
اونجا رو قبول ندارند و می‌گویند آنجا محل مطالعه شماست. البته امسال مشهد بردم شون و همدان؛ عجب شهر خوبی بود زیبا و تمیز. كتاب‌هایی كه توصیه می‌كنید و باب الان جامعه است؟
اولا نهج‌البلاغه امام‌علی را پیشنهاد می‌كنم. ترجمه و شرح نهج‌البلاغه رهبر معظم انقلاب خونده بشه. این سه‌جلد می‌تونه روشنگر خیلی چیزها باشه. انتقادی است. یعنی میشه برای نقد سیاست‌ها رفتارها و قدرت رسمی ازش استفاده كرد. ثانیا اگر اشكال نداشته باشه برای آنها كه دغدغه‌های فرهنگی و سیاسی دارند توصیه می‌كنم كتاب‌های خودم خونده بشه.
نقدی بر كتاب پرفروش (انسان خردمند) آن نویسنده اسرائیلی...؟
آن كتاب را خواندم اصولا سطحی و سرشار از ادعاها و پیشفرض‌های ناموجه و فاقد اعتبار و در بهترین حالت ملهم از داروینیسم است.
بر ایده اصلی آن نقدی نوشتم و در كتاب عام گرایی توحیدی و حق انسان به چاپ رساندم.
 اولا به تعبیر ریچارد سوینبرن، نظریه داروینیسم در بهترین حالت تئوری ابدان است و نمی‌تواند چیزی درباره ارتباط ابدان با آگاهی یا نفس‌ها به ما بگوید، ثانیا انتخاب طبیعی نظریه حذف است.
 توضیح می‌دهد كه چگونه بسیاری از گونه‌های پرت شده به واسطه تطور حذف شده‌اند و سازگار برای بقا نبوده‌اند، اما مساله ما تبیین این موضوع است كه چگونه برخی حالات فیزیكی، نفس را با صفاتی مثل باورها، تمایلات، اهداف، افكار و احساسات، ایجاد و حفظ كرده است؛ داروینیسم در حل این مساله هیچ فایده‌ای ندارد.
«اصلا نا‌امیدی برایم معنا نداره» دكتر پس از گفت‌وگویی طولانی این فراز را كه گفت، افزود: هرچیزی در تاریخ حك می‌شود و اثر می‌گذارد ولو در زمان ما نباشه ما بالاخره میگیم می‌نویسیم...
چه اراده‌ای! آن جمله معروف‌تون در این‌باره!؟
آن‌گاه كه همه چیز علیه توست آن‌گاه كه از آسمان و زمین بر تو محدودیت می‌بارد تازه آغاز شكفتن و بالندگی توست.