پابه‌پای ستون‌ها

حالا که قیمت بلیت هواپیما و هزینه جابه‌جایی در عراق بالا رفته چگونه با بعضی راهکارها، هزینه‌هایمان را کاهش دهیم؟

پابه‌پای ستون‌ها

حالا دیگر همه‌جا حرف از اربعین و پیاده‌روی است؛ حرف‌هایی كه همه‌اش درباره مرز و نجف و موكب و پیاده‌روی و در نهایت دیدن حرم حضرت عباس و سیدالشهدا از فاصله آخرین ستون است؛ ستون 1452. از آن نگاهی كه اربعین‌رفته‌ها لذتش را چشیده‌اند و برای نرفته‌ها تعریف می‌كنند. حالا دیگر این روزها، هر كجا كه می‌نشینی، بعضی‌ها از تجربه سال‌های پیش تعریف می‌كنند و بعضی‌ها هم از مرخصی‌هایی كه از همین حالا گرفته‌اند و تا چند روز دیگر عازم كربلا و حرم اربابند. اما واقعا سفر پیاده‌روی اربعین به همین راحتی است؟ جیب پر پول و دل آرام نمی‌خواهد؟ اگر قصد سفر به پیاده‌روی اربعین و رسیدن به كربلا را دارید و كمی دلتان بابت خرج و مخارجش می‌لرزد، می‌توانید این گزارش را بخوانید. شاید مصمم‌تر از قبل، تصمیم بر رفتن گرفتید.

 پیش از حركت
تهیه مداركی مثل روادید و گذرنامه و بستن كوله سفر می‌تواند خرده هزینه‌هایی برایتان داشته باشد كه البته امسال با سال گذشته تفاوت‌های اندكی دارد. اولین گام این است كه اگر گذرنامه‌تان تاریخ اعتبار دارد و نیاز به تمدید گذرنامه ندارید، 150 هزار تومان برای این تمدید اعتبار پیش افتاده‌اید.
اما گام بعدی و موضوع مهم این است كه امسال بخش قابل توجهی از هزینه‌های زائران كم شده است و ضرورت روادید و هزینه عوارض خروج از كشور در ایام اربعین حذف شده و خب طبیعتا بخش قابل توجهی از مخارج زائران اربعین از فهرست مخارج‌شان خارج شده است. تنها كاری كه حالا باید بكنید، ثبت‌نام در سامانه سماح است كه این ثبت‌نام بین
22 تا 25 هزار تومان بابت خدمات بیمه هزینه دارد و همه می‌توانند تا 7 آبان، بدون نیاز به روادید به نجف و كربلا سفر كنند.
 از خانه تا نجف
شاید این اصلی‌ترین هزینه‌ای است كه باید در این سفر به آن فكر و برایش برنامه‌ریزی كنید وگرنه باقی هزینه‌ها خیلی به چشم نمی‌آید و خرده خرج محسوب می‌شود. در واقع در سفر پیاده‌روی اربعین، هزینه‌ای به اسم خورد و خوراك و محل اسكان، وجود ندارد و این‌كه شما خودتان را از شهرتان به مرز و به شهر نجف برسانید و بعد هم برگردید، تنها موضوع مهم این ماجراست كه بسته به نوع انتخاب و ترجیح‌تان باید برایش هزینه كنید.
برای رسیدن به نجف با چهار گزینه متفاوت پیش‌رو هستید؛ سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و درنهایت سفر با كاروان( كه خیلی زود باید برایش اقدام كرد)، می‌تواند انتخاب شما باشد.
 سفر زمینی
اگر سفر زمینی تا رسیدن به مرز را انتخاب كنید، اتوبوس و ماشین شخصی و قطار هركدام قیمت‌های متفاوتی برایتان خواهند داشت. سفر با قطار به دو صورت قطار تهران -شلمچه و تهران - كرمانشاه است كه از ایستگاه راه‌آهن كرمانشاه هم زائران را با اتوبوس‌های درون‌شهری و به صورت رایگان به مرز خسروی می‌برند. قیمت این قطارها به صورت رفت و برگشت، بسته به نوع قطار و چهار‌تخته و شش‌تخته بودنش، چیزی بین 120 تا 250 هزار تومان است.
سفر با خودرو شخصی هم با در نظر گرفتن هزینه بنزین و در هر دو صورت كه با خودروی خودتان تا نجف بروید یا این‌كه از تاكسی‌های عراق استفاده كنید و كرایه تاكسی بدهید، چیزی حدود میانگین 600هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت. قیمت اتوبوس‌هایی كه از شهرهای مختلف به هركدام از مرزها می‌روند هم بین 50 تا 200 هزار تومان
برای هر نفر است.
 و اما مرز
مهم‌ترین و البته شلوغ‌ترین مرز مهران است كه تا نجف، پنج شش ساعتی راه دارد و خب كرایه مرز تا نجف براساس همین مسافت تعیین می‌شود. مهران از دیگر مرزهای ایران با عراق كه شلمچه، چذابه و خسروی هستند نزدیك‌تر است و مسافت كمتری تا نجف دارد، اما هركسی با توجه به این‌كه می‌خواهد از كدام شهر به نجف برسد، می‌تواند هركدام از آنها را انتخاب كند. در واقع شرایط كسی كه از تهران به مرز مهران می‌رود با كسی كه مثلا از كرمانشاه به مرز خسروی می‌رود قابل مقایسه نیست و ارزش پرداخت كرایه تاكسی در عراق را دارد تا این‌كه خودش را برای مسافت و هزینه تاكسی كمتر مهران تا نجف، به مهران برساند.
اگر با اتومبیل خودتان تا نجف نمی‌روید، باید مبلغی بابت كرایه تاكسی از مرز تا شهر نجف بپردازید. مبلغی كه بستگی به نوع وسیله انتخابی‌تان از اتوبوس و ون تا ماشین سواری دارد و بین 15000 تا 50 هزار دینار است كه تقریبا چیزی بین 165 هزار تومان تا 540 هزار تومان می‌شود. كرایه بازگشت از كربلا تا مرز هم چیزی حدود همین قیمت است.
 سفر هوایی
اما شرایط سفر هوایی كاملا متفاوت است و با عدد و رقم‌ها و شرایط جدیدی روبه‌رو هستیم. بلیت هواپیمای رفت و برگشت برای یك نفر از شهرهایی مثل تهران و مشهد و... به نجف یا بغداد در روزهای عادی، بین یك میلیون و 200 تا یك میلیون و 700 هزار تومان است، اما قیمت پروازهای ایرانی در روزهای اربعین متفاوت است و چیزی حدود یك میلیون بیشتر از پرواز در روزهای عادی است. البته این در مواقعی است كه بتوانید پرواز ایرانی مناسب در تاریخ مورد نظرتان را پیدا كنید. این‌طور كه ما پیگیری كردیم، در این روزهای منتهی به اربعین، پیدا كردن بلیتی با نرخ مصوب كه دو میلیون و 200هزار تومان است، كار سختی شده است؛ آن‌قدر كه بعضی شركت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از دلالی بلیت‌ها، فقط به صورت حضوری بلیت‌هایشان را می‌فروشند.
 جایی برای ماندن، غذایی برای خوردن
در سفر پیاده‌روی اربعین، هیچ‌كس دغدغه غذا و اسكان ندارد. اربعین‌رفته‌ها می‌دانند در تمام مسیر 85 كیلومتری نجف تا كربلا، خانه‌ها، چادرها و حسینیه‌های كوچك و بزرگی می‌بینید كه همه آنها را به موكب می‌شناسند و آنجا استراحت  می‌كنند.
ماجرا این است هر زمانی كه احساس خستگی كنید، می‌توانید یكی از این موكب‌ها را كه هركدام می‌تواند متعلق به خود عراقی‌ها یا ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، پاكستانی‌ها و ترك‌ها باشد انتخاب كرده، استراحت كنید و شب را همانجا بخوابید؛ البته این برای وقتی است كه نتوانسته باشید در برابر دعوت‌های بی‌امان عراقی‌ها به خانه‌هایشان مقاومت كنید و شب را مهمان خانه‌هایشان نشده باشید.
اصلا همین ‌كه در جاده نجف به سمت كربلا حركت كنید، دیگر همه‌چیز برایتان رایگان است. در واقع سفر اربعین جز هزینه رفت و آمد، تقریبا هزینه دیگری ندارد. مهمان‌نوازی عراقی‌ها در طول مدت پیاده‌روی زائران آن‌قدر چشمگیر است كه تا چشم كار می‌كند غذا و میان‌وعده و نوشیدنی می‌بینید.
 نكته طلایی سفر
بهترین زمان برای رفت و برگشت به سفر اربعین، 16 صفر تا یك روز قبل از اربعین است. البته هستند كسانی كه كمی زودتر و دیرتر به راه می‌افتند، اما تجربه اربعین‌رفته‌ها می‌گوید كه اگر می‌توانید یك روز قبل از اربعین برگردید و بازگشت‌تان را به روز اربعین موكول نكنید. واقعیت این است كه اگر بتوانید یك روز قبل از اربعین برگردید، هم در بین شلوغی و ازدحام جمعیت گیر نمی‌كنید و هم هزینه‌های برگشت‌تان از سفر، از هزینه‌های روز اربعین كمتر می‌شود. بررسی هزینه بلیت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد كه پروازهایی كه یك روز مانده به اربعین به ایران برمی‌گردند، قیمت‌هایشان ارزان‌تر از پرواز در روزهای بعدی است.
 علاوه بر آن، قیمت تاكسی‌هایی كه شما را به مرز برمی‌گردانند هم ممكن است تفاوت اندكی با روز اربعین و در اوج شلوغی داشته باشد.