سردبیر دقت كن!

سردبیر دقت كن!


به‌تازگی ویدئویی از اخبار سراسری در فضای مجازی منتشر شده است که  در آن محمدرضا حیاتی، گوینده قدیمی اخبار سیما، خبری را در مورد انگلیس می‌خواند كه ادبیات مناسبی ندارد و همین موضوع انتقادهایی را در پی داشت. حواشی این اتفاق بیش از همه دامن حیاتی را گرفت؛ این گوینده در واكنش به انتقادات، این اتفاق را برای خبرآنلاین شرح داده است.
من فقط گوینده‎ام
حیاتی گفته است: بعضی از خبرها را از قبل می‌خوانیم اما معمولا اخبار را همان موقع در دستگاه می‌بینیم. اگر از قبل هم ببینیم فرق چندانی نمی‌كند، چون به رای نیست كه بتوانیم تغییرش دهیم. این خبر جزو خبرهایی بود كه در استودیو با آن مواجه شدم. خبر در دستگاه اتوكیو می‌آید و گوینده فقط تمام فكرش این است كه آن را درست بخواند و كلمات را درست اجرا كند.
او ادامه داده: چیزهای بدی راجع ‌به من نوشتند. تعجب می‌كنم! آدم‌هایی كه دارند در عرصه رسانه و ارتباطات كار می‌كنند، چطور این موضوع را متوجه نمی‌شوند. یك موقع آدمی با سطح اطلاعات پایین این حرف را بزند، می‌گویم نمی‌داند اما كسی كه در عرصه رسانه باشد و فكر كند این دیدگاه من بوده، خودم آن را نوشتم و این موضع‌گیری من است، جای خنده دارد. معتقدم می‌توان خبر را بدهی اما در آن بی‌احترامی نباشد. در زندگی‌ شخصی‌ام و در طول عمرم به هیچ‌كس بی‌احترامی نكردم. شاید باور نكنید اما من در عمرم تاكنون فحش نداده‌ام. ممكن است برای كسی غیرقابل قبول باشد كه من گوینده خبری هستم كه در آن این چنین موضع‌گیری شده است اما من چاره‌ای ندارم،‌ چون فقط گوینده هستم.
گل‌درشت نباشیم
در این‌كه گوینده در نگارش و موضع‌گیری خبر نقشی ندارد، حرفی نیست اما مهم‌تر از این حواشی و پاسخ حیاتی كه از قبل نیز قابل حدس بود، باید چند كلامی رو به سردبیران اخبار گفت، می‌توان موضع‌گیری كرد اما آن را در چارچوب ادب و اخلاق به نرمی در متن خبر تنید، به‌ویژه زمانی كه گستره مخاطبانمان كوچك و بزرگ و به وسعت تمام مردم ایران
باشند.