«خاورمیانه‌ای جدید» به رهبری ایران

«خاورمیانه‌ای جدید» به رهبری ایران


 جهانیان فقط به طرفی احترام می‌گذارند كه اقتدار داشته باشد و كرامت انسانی ملت و عزت كشورش را حفظ و از تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی‌ها امتناع كند. به خویشتن و قدرت ذاتی خود در دفاع از حاكمیتش تكیه كند. رهبری ایران به این اصول و ارزش‌های بدیهی پایبند است و همراه با آن طرح‌های سازندگی و توسعه صنایع جنگی را با صبر و تحمل دنبال و اجرا می‌كند و از اتخاذ رویكرد سلیقه‌ای و فردی دوری می‌جوید.
اینها بخشی از یادداشت عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب است كه معتقد است خاورمیانه جدیدی تحت رهبری ایران شكل گرفته است. به گزارش تسنیم، او در یادداشت خود در روزنامه الكترونیكی رای الیوم چنین می‌نویسد: «سیلی محكمی كه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به همتای آمریكایی‌اش دونالد ترامپ زد، این موضوع را مورد تأكید قرار داد كه ایران در ایجاد خاورمیانه جدید ولی به رهبری خودش و نه به رهبری آمریكا موفق شده است. هم‌اكنون رهبری ایران خود را در موضعی قدرتمند می‌بیند كه به آن این امكان را می‌دهد كه شرایط و خواسته‌های خود را بر دیگران و در رأس آنها آمریكا و دنباله‌روهایش در منطقه به چندین دلیل تحمیل كند:
نخست: شكست تحریم‌های اقتصادی آمریكا در به زانو درآوردن ایران و ادامه صادرات نفت ایران به چین، تركیه، هند و دیگر كشورها است.
دوم: رهبری ایران یقین دارد كه آمریكا ترسوتر از آن است كه حمله‌ای نظامی علیه ایران آغاز كند، چه این جنگ برای انتقام‌گیری به دلیل ساقط كردن پهپادش و چه برای دفاع از هم پیمانانش و به‌ویژه سعودی‌ها باشد.
سوم: تمامی دشمنان ایران با بحران‌های بسیار وخیمی دست به گریبان هستند، شكست‌هایی كه به عربستان سعودی به طور متوالی از طریق حملات یمنی‌ها، تحمیل می‌شود و صنعت نفت آن را فلج كرده‌اند كه آخرین مورد این شكست‌ها، عملیات بزرگ ارتش و كمیته‌های مردمی (وابسته به انصارا...) در محور نجران بود كه طی آن، هزاران نفر از نیروهای سعودی اسیر و صدها تن دیگر كشته و خودروهای زرهی این كشور به غنیمت گرفته شده‌اند.
چهارم: طرف اسرائیلی، كه از اصلی‌ترین تحریك‌كنندگان آمریكا برای حمله به ایران بود، فعلا با هرج و مرج سیاسی دست و پنجه نرم می‌كند.
پنجم: ترامپ خود را با تحقیقاتی مواجه می‌بیند كه ممكن است به انزوای وی منجر شود و حتی اگر این احتمال وجود نداشته باشد ولی شانس پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا برای دور دوم كاهش یافته است.
ششم: محور مقاومت، كه تحت رهبری ایران است، با بازگشایی گذرگاه «البوكمال» در مرزهای مشترك سوریه و عراق به یك دستاورد استراتژیك بسیار مهم دست یافت، این بدان معنا است كه این محور بدون هیچ موانعی تا سواحل مدیترانه می‌رسد و محاصره تحمیلی علیه سوریه را می‌شكند و به انزوای آن پایان می‌دهد.
از این تغییر و تحولات در اوضاع خاورمیانه كه در آن ایران درحال پیشرفت است و در مقابل، دشمنانش در حال عقب‌نشینی هستند و ترامپ در برابر ایران به خفت و خواری افتاده است و توهین‌ها را در تلاش برای مذاكره با ایران به امید خارج شدن از بحران‌هایش تحمل می‌كند، تعجب نمی‌كنیم.
مسؤولان سعودی، كه به انتقال جنگ به داخل خاك ایران از طریق گروه‌های مسلح و به شیوه لیبی و سوریه تهدید كرده‌اند، اكنون میانجی‌گرهایی را برای انتقال پیام‌هایی به تهران جهت مطرح كردن درخواست گفت‌و‌گو و آتش‌بس می‌فرستند و این مساله به منزله عقب‌نشینی و كوتاه آمدن آنها از مواضع‌شان است كه با توجه به تحولات اخیر در جنگ یمن قابل درك است.
آمریكا، عرب‌ها و به‌ویژه كشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را فریب داد و آنها را خوار و ذلیل كرد و از آنها باج‌خواهی كرد و اموال و پول آنها را به غارت برد و به آ‌نها سلاح‌های «قراضه» فروخت و این مساله به وضوح در شكست موشك‌های «پاتریوت» و رادارهای «مدرن»- كه ده‌ها میلیارد دلار هزینه دارد- در ردیابی یا جلوگیری از حملات جنبش انصارا... و حفاظت از تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان، ثابت شده است.