اعلام حالت فوق‌العاده در هنگ‌كنگ

اعلام حالت فوق‌العاده در هنگ‌كنگ

به دلیل تداوم نا آرامی‌ها در هنگ‌كنگ، كری لام مدیر این منطقه روز جمعه برای نخستین بار طی بیش از 50 سال گذشته اعلام حالت فوق‌العاده كرد .
به گزارش رویترز، لام در یك كنفرانس خبری گفت ممنوعیت استفاده از نقاب هم از روز شنبه اجرایی خواهد شد. به گفته وی اجرای حالت فوق‌العاده به این معناست كه مقامات دولتی می‌توانند «هرگونه قانونی را كه صلاح بدانند اعمال كنند». زیرا چنین قوانینی به نفع همگان  خواهد بود. بسیاری از معترضان هنگ‌كنگی طی اعتراضات چندماهه اخیر با زدن ماسك صورت تلاش می‌كردند هویت خود را مخفی نگه دارند تا از طرف كارفرمایان با فشار جهت اخراج مواجه نشوند. كری لام می‌گوید: تقریبا تمام معترضان ماسك بر صورتشان دارند تا هویت‌شان مخفی بماند. این موضوع دلیل لجام‌گسیختگی آنهاست. ما نمی‌توانیم به حفظ مقررات سستِ كنونی پرداخته و اجازه تشدید خشونت را بدهیم. حال مشخص نیست دولت با 4/7 میلیون شهروند هنگ‌كنگی كه همه‌روزه از ماسك استفاده می‌كنند تا خود را از عفونت‌های ناشی از بروز بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ دور نگه دارند، چگونه مقابله خواهد كرد؟
تظاهرات ضددولتی هنگ‌كنگ هم‌اكنون وارد چهارمین ماه خود شده است. این اعتراضات چالشی برای چین نیز به‌شمار می‌رود. هنگ‌كنگ قبلا مستعمره بریتانیا به‌شمار می‌رفت اما در سال ۱۹۹۷ به قیمومیت چین درآمد. دولت چین كشورهای غربی به‌خصوص آمریكا را عامل اصلی ناآرامی‌ها در هنگ‌كنگ می‌داند و تاكنون بارها نسبت به عواقب این امر به واشنگتن هشدار داده است. كارشناسان می‌گویند دولت چین قصد ندارد از خشونت گسترده علیه معترضان استفاده كند و همین امر موجب گسترش اعتراضات شده است. كری لام روز گذشته یك بار دیگر گفت :«جزیره در یك خطر واقعی است.» قوانین مربوط به حالت فوق‌العاده، قوانینی قدیمی است كه به گفته كارشناسان به دوران استعمار مربوط می‌شود و جز در مواردی استثنایی از آنها استفاده نمی‌شود . اعتراضات در هنگ‌كنگ ابتدا از مخالفت با قانون استرداد شروع شد اما بعدها تداوم پیدا كرد و معترضان خواستار استقلال این منطقه از دولت چین شدند.
روز پنجشنبه گذشته یك بار دیگر معترضان با پلیس درگیر شدند و چند روز پیش یك نوجوان 18 ساله در جریان شلیك نیروهای پلیس كشته شد و همین امر اعتراضات را در هنگ‌كنگ تشدید كرد. معترضان با افروختن آتش، مسدود كردن راه‌ها و تخریب فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو اعتراض خود را نسبت به اقدامات پلیس علیه تظاهركنندگان نشان دادند كه با پرتاب گاز اشك‌آور از سوی نیروهای پلیس روبه‌رو شدند و پلیس این دولت شهر تاكنون بارها از دولت چین خواسته بود برای كمك به سركوب خشونت‌ها، حكومت نظامی اعمال كند.