عــراق آرام گــرفت

خبرهای رسیده حكایت از آرامش در بغداد و سایر شهرهای عراق دارد

عــراق آرام گــرفت

نارضایتی مردم عراق به‌خصوص شهرهای محروم شیعیان امر جدیدی نیست. مساله جدید، سوار شدن بر موج اعتراضاتی بود كه چند روز گذشته در برخی شهرهای عراق به وجود آمد. این اعتراضات در واقع فرصتی به دست كسانی داد كه از مدت‌ها پیش در كمین نشسته بودند تا از آب گل آلود ماهی گرفته و اعتراضات را به سمت ایران و به‌خصوص نیروهای طرفدار ایران در عراق از جمله بسیج مردمی این كشور را جهت دهی كنند. اما هوشیاری مقامات دینی و سیاسی عراق از یك سو و آگاهی مردم این كشور تقریبا این توطئه را خنثی كرد و یك بار دیگر نشان داد عراق در همسایگی ایران همچنان سنگری مستحكم و جاودانه باقی خواهد ماند.

از روز سه‌شنبه گذشته برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد، نجف، كربلا، بصره، دیار بكر و... دستخوش موجی از اعتراضات مردمی شد. این اعتراضات نسبت به فساد و عدم جدیت برای مبارزه با آن، بیكاری روز افزون و نارسایی در خدمات رسانی عمومی بود. در جریان زد‌و‌خوردهایی كه بین معترضان و نیروهای امنیتی در برخی از نقاط به وقوع پیوست در مجموع 44 نفر كشته و صدها نفر مجروح شدند. روز گذشته در حالی كه اكثر رسانه‌ها از آرامش و سكوت بغداد خبر می‌دادند برخی منابع خبری نیز گفتند اعتراضات به صورت پراكنده همچنان ادامه دارد. این در حالی است كه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق شامگاه پنجشنبه در یك سخنرانی تلویزیونی تاكید كرد به خواسته‌های معترضان توجه می‌كند و دولت برای حل مشكلات برنامه‌های منظمی دارد.
روز گذشته خبرنگار شبكه السومریه در خبری اعلام كرد مناطق مركزی بغداد آرام بوده و خالی از تظاهر كنندگان است. وی همچنین تصریح كرد با وجود حضور نیافتن تظاهر كنندگان، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بغداد حضور دارند. تلویزیون عراق نیز با انتشار تصاویری از میدان‌های التحریر و «الخلانی» اعلام كرد كه تظاهر كنندگان در این میدان‌ها حضور ندارند.با وجود این رسانه‌های محور غربی - عربی كه هدفش مخالفت با محور مقاومت است همچنان سعی دارند وضعیت عراق را متشنج نشان دهند. شبكه خبری  العربیه وابسته به عربستان سعودی نیز روز گذشته اعلام كرد نیروهای امنیتی «امروز جمعه به سمت ده ها تظاهر ‌كننده در مركز بغداد تیراندازی كردند.
 پیام نخست‌وزیر عراق
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز جمعه در یك پیام زنده تلویزیونی تأكید كرد دولت مطالبات مشروع مردم را پیگیری خواهد كرد. به گزارش اسكای نیوز، وی در این پیام تلویزیونی ضمن درخواست از قانونگذاران برای حمایت از تغییرات در كابینه گفت: اكنون عراق بین این دو گزینه كه «دولت باقی بماند» یا این‌كه «دولت باقی نماند» قرار گرفته است. از پارلمان و گروه‌های سیاسی می‌خواهم اختیار تغییرات در كابینه و تكمیل آن بدون سهمیه بندی‌های سیاسی را به نخست وزیر بدهند. نخست‌وزیر عراق همچنین خواهان آرامش در عراق شده و تصریح كرد: عده معدودی موفق شده‌اند تظاهرات‌ در برخی استان‌های این كشور را از مسیر مسالمت‌آمیز خارج كنند. طرحی را به پارلمان در دوره آینده ارائه می‌دهیم برای افزایش درآمد هر خانواده كه سطح اقتصادی ضعیفی دارد تا زندگی شرافتمندانه برای همه خانواده‌های عراقی فراهم شود.عادل عبدالمهدی درعین حال تاكید كرد «راه حل جادویی» برای حل مشكلات وجود ندارد و دولت نمی‌تواند تمام آرزوهای شهروندان را ظرف یك سال برآورده كند. درهمین راستا دولت دستور بركناری هزار كارمند بخش دولتی و یك فرمانده نظامی را  داد. سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد نیز از معترضان عراقی خواست در چارچوب قانون اعتراضات شان را ساماندهی كنند و خویشتنداری داشته باشند.
 تابستان داغ
منابع امنیتی و اطلاعاتی عراق می‌گویند تظاهرات‌كنندگان در برخی از شهرهای جنوبی این كشور به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست كسانی هستند كه به‌صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات برگزار می‌كنند و عمده اعتراضات‌شان، وضعیت نامناسب معیشتی است. اما دسته دوم، كسانی هستند كه خرابكارند و تظاهرات را به سمت خشونت می‌كشانند. برخی از منابع بلندپایه عراقی هم اعلام كردند بخش عمده این تظاهرات كه از روز سه‌شنبه نهم مهر ماه آغاز شد، طرحی از سوی آمریكا موسوم به «تابستان داغ عراق» بود.
به این معنا كه واشنگتن قصد دارد با استفاده از ایادی خود در عراق، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به سمت هرج و مرج و شورش سوق می‌دهد تا بتواند به این وسیله بركل عراق مسلط شود.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان با اشاره به توطئه‌های دشمن درعراق نوشت: اینجا سخن از «كودتا»، «دولت نجات» یا «رهبر نظامی» است. این طرح «از سه ماه پیش، با همكاری شماری از سرویس‌های اطلاعاتی» كشف شد. براساس این طرح، [قرار بود] تظاهراتی تحت عنوان مطالبات [مردم] آغاز و سپس از آن بهره‌برداری شود و به سمت خشونت و ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در كشور سوق داده شود. قرار بود در نهایت از دل این اعتراضات یك رهبر مردمی «محبوب» به ظهور برسد تا رهبر دولت نجات باشد و به این ترتیب آمریكا بتواند سیطره خود را بر عراق كامل كند.
 بعثی‌ها و چهره های مشهور
خبرگزاری «براثا» نیز طی تحلیلی درباره تحولات اخیر عراق، به نقش مستقیم آمریكا در ایجاد هرج و مرج در این كشور اشاره و تأكید كرد ،  عناصر حزب بعث و برخی از چهره های مشهور این كشور زمینه‌ساز اجرای طرح آمریكایی در عراق هستند. به گفته كارشناسان بقایای حزب منحله بعث عراق و به‌خصوص افراد‌مشهور عربی نقش پر رنگی در آشوب‌های اخیر داشتند. بعثی‌ها تلاش كردند به صورت سازماندهی شده اعتراضات را به سمت خشونت‌های بیشتر سوق دهند تا با دادن كشته‌های بیشتر بتوانند اوضاع را متشنج كرده و كنترل آن را از دست دولت عراق و نیروهای امنیتی این كشور خارج سازند. درهمین حال افراد مشهور عراق و برخی كشورهای عربی دیگر نیز با دمیدن در تنور اعتراضات تلاش وافری كردند تا این اعتراضات را به سمت ایران سوق دهند و به‌خصوص زمینه را برای عدم برگزاری مراسم اربعین آماده كنند. دریك نمونه گفته شد ۵۸ هزار اكانت سعودی در ترند كردن هشتگ آشوب‌های عراق مشاركت كرده و ۲۰۰ ربات ۱۳هزار توئیت را برای ترند كردن استفاده كرده‌اند. نكته جالب توجه این‌كه برخی كانال‌های تلگرامی نزدیك به دولت و اصلاحات در داخل ایران نیز خیلی دوست داشتند درگیری‌های عراق را به‌گونه‌ای پوشش دهند كه انگار جنگ داخلی دراین كشور به‌راه افتاده است. این درحالی است که دروغگویی این شبكه‌ها در سالِ قبل به‌خصوص در ماجرای سوءاستفاده جنسی مردانِ عراقی‌ها از زنان ایرانی برهمگان روشن شده بود.
 فارغ از همه این توطئه‌ها و دسیسه‌ها اما روز گذشته اعلام شد 112 هزار نفر در سامانه سماح برای سفر به كربلای معلا ثبت نام كرده اند. اینها نشان می‌دهد امسال نیز اقیانوس مواج اربعین، حتی پر شورتر از سال‌های گذشته در عراق، ایران، لبنان، پاكستان، افغانستان و اقصی نقاط عالم به خروش آمده و به سوی قبله گاه آزادگان عالم حركت خواهد كرد.