فواید تانین‌ها در چای

تانین‌ها به چای رنگ و مزه می‌دهند

فواید تانین‌ها در چای

 چای یكی محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیاست. هم آسان دم می‌شود و هم سرشار از خواص سلامتی است. امروز می‌خواهیم از تانین‌ها كه ازجمله رایج‌ترین تركیبات موجود در انواع چای به‌شمارمی‌روند با شما صحبت كنیم.
تانین به‌طور طبیعی در طیف وسیعی از گیاهان خوراكی و غیرخوراكی یافت می‌شود. تانین‌ها به خانواده‌ای از تركیبات خاص موسوم به پلی‌فنول‌ها تعلق دارند و معمولا در گیاهان به‌منظور دفع آفات تولید می‌شوند. اما در چای، تانین‌ها عامل مزه تلخ و همچنین رنگ چای دانسته می‌شوند. حالا ببینیم تانین‌های مختلف چه اثراتی روی بدن دارند:
تی‌فلاوین و تی‌روبیگین: اینها بیشتر در چای سیاه موجود هستند و درواقع عامل رنگ سیاه چای هستند. برخی تحقیقات حاكی از آن است كه این دو تانین می‌توانند به مقابله با رادیكال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب‌های سلولی كمك كنند.
الاجیتانین: تحقیقات اولیه روی این تانین نشان داده می‌تواند به رشد باكتری‌های مفید دستگاه گوارش كمك كند. ازآنجاكه الاجیتانین‌ها از خواص آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی قوی برخوردارند، به نظر می‌رسد در پیشگیری از سرطان هم مؤثر باشند.
اپی‌گالوكاتچین: این تانین به فراوانی در چای سبز موجود است و به گروه كاتچین‌ها تعلق دارد. مطالعه این تانین در آزمایشگاه نشان داده است شاید بتواند در كاهش صدمات سلولی و برخی بیماری‌های مزمن مؤثر باشد.
تانین‌ها مانند بسیاری دیگر از تركیبات طبیعی مضراتی هم دارند؛ می‌توانند تهوع‌آور باشند و جذب آهن بدن را كم كنند. پس در مصرف چای‌های با تانین بالا زیاده‌روی نكنید.
منبع: Medicaldaily