برگزیدگان نهمین مسابقه ملی نانو از تجربه شركت در این مسابقات می‌گویند...

برگزیدگان نهمین مسابقه ملی نانو از تجربه شركت در این مسابقات می‌گویند...

هادی سردارآبادی، دانشجوی دكتری نانوفناوری پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است كه موفق به كسب رتبه پنجم كشوری در این مسابقات شده است. او برای بار دوم پس از چهار سال در این مسابقات شركت كرده است. سردارآبادی درخصوص نحوه آمادگی‌اش برای شركت در این مسابقات می‌گوید: «از آنجا كه رشته تحصیلی‌ام نانوفناوری پزشكی است و مباحث مربوط به این حوزه را به داوطلبان كنكور دكتری نیز آموزش می‌دهم تا حد زیادی با مطالب آشنایی داشتم و در زمان كوتاهی نزدیك به آزمون با مرور منابع معرفی شده در وبگاه ستاد نانو توانستم با مباحث دیگری كه با آنها آشنا نبودم مانند استفاده از فناوری نانو در حوزه تصفیه آب و پساب و شیوه ثبت مالكیت فكری نیز اطلاعات بسیار خوبی به دست آورم.» سردارآبادی در حال حاضر برای شركت در رویداد نانواستارت‌آپ نیز تیم كاری خود را مشخص كرده و در حال آماده‌سازی طرح اولیه برای فیلتراسیون آلودگی‌های آبی با به‌كارگیری فیلترهای نانومقیاس هستند. به عقیده این دانشجوی تحصیلات تكمیلی، نظم موجود در سازوكارهای ستاد نانو و حمایت‌های خوبی كه برای پرورش ایده‌های نو در نظر می‌گیرند، موجب پیشرفت چشمگیر كشور در حوزه‌های مختلف فناوری نانو شده است.



پرهام خوشبخت‌مروی، دانشجوی كارشناسی ارشد نانوفناوری دانشگاه صنعتی امیركبیر از دیگر برگزیدگان نهمین دوره مسابقه ملی نانو است كه برای اولین بار در این مسابقات شركت كرده و موفق به كسب رتبه هشتم كشوری شده است. وی در خصوص نحوه آمادگی برای آزمون می‌گوید: «به نظر من با توجه به مشخص بودن منابع آزمون و اطلاعات خوبی كه این منابع در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، می‌توان با چند ماه مطالعه به خوبی برای آزمون آماده شد و از فرصت پیش روی برگزیدگان برای اجرایی كردن ایده‌هایشان در رویداد نانواستارت‌آپ بهره‌مند شد.» به عقیده خوشبخت مروی، سطح آزمون و شرایط برگزاری آن استاندارد بالایی داشته و شاید تنها نكته‌ای كه كمی شركت‌كنندگان را با مشكل مواجه كرده بود محدود بودن تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون در شهرها بوده است. این دانشجوی نانوفناوری نیز در حال حاضر وارد رویداد نانواستارت‌آپ شده و ایده اولیه‌ای كه در نظر دارد توسعه بایوسنسورها برای تشخیص مواد شیمیایی و تركیبات آلاینده است.




مرضیه میراب، رتبه اول مقطع كارشناسی و 15 كشوری نهمین دوره مسابقه ملی آشنایی بیشتری با این مسابقه داشته و از دوران دانش‌آموزی در المپیاد دانش‌آموزی نانو شركت می‌كرده است و امسال نیز برای چهارمین دوره در مسابقه ملی نانو شركت كرده است. اگرچه رشته تحصیلی میراب علوم تربیتی است اما به دلیل علاقه‌ای كه به حوزه نانو داشته هر سال در بین نفرات برگزیده مسابقه ملی قرار گرفته است. وی درخصوص دلیل دنبال كردن نانوفناوری به جام‌جم می‌گوید: «من معلم دوره ابتدایی در استان فارس هستم و به‌دلیل علاقه‌ای كه به حوزه فناوری نانو دارم، تلاش می‌كنم تا با به روز نگهداشتن دانشم بتوانم دانش‌آموزانم را نیز با این فناوری آشنا كنم. حتی امسال موفق به كسب گواهی توانمندی تدریس از ستاد نانو نیز شده‌ام و امیدوارم بتوانم با برگزاری دوره‌های آموزشی و كارگاه‌ها به دانش‌آموزان كمك كنم.» وی نقطه قوت ستاد نانو را ویژگی انعطاف‌پذیری و روحیه نقدپذیری مسؤولان این ستاد می‌داند و معتقد است به همین علت مسابقات هر سال روند مثبتی را طی كرده‌اند. وی همچنین از برگزاری بیشتر دوره‌های آموزشی نانواستارت‌آپ به‌صورت آنلاین به دلیل آسان‌تر شدن شركت داوطلبان از شهرهای مختلف ابراز خرسندی كرد.