فتوای فتنه کُش

فتوای فتنه کُش

 وقتی سرگرد جرالد تالبوت امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را از دربار قاجار می‌گرفت حس رضایت‌مندی عجیبی داشت. مثل حس کسی که نقشه‌هایش را به ثمر نشسته می‌بیند. وقتی از دید سیاستمدارهای غربی به جوامع شرقی نگاه می‌کنی یک هرم می‌بینی که رأس آن یک حکومت است و حتی در بعضی جوامع، رأس آن هرم یک شخص است که زمامدار همه امور هرم است. پس برای چاپیدن و غارت هرم باید سیبیل رأسش را چرب کنی. مثلا شخص پادشاهش را ببری فرنگ و زرق و برق را در چشمش بچکانی و مزه حمایت و قدرت را زیر زبانش بچشانی و بعد اجازه چاپیدن مردمش را بگیری. آن وقت است که با انگشتر توقیعش زیر هر قراردادی را که بخواهی مهر می‌کند.
وقتی قرارداد امتیاز انحصاری توتون و تنباکو، با تحریم تنباکو از طرف مردم و شکستن قلیان‌ها شکست می‌خورد، شاید سرگرد تالبوت پیش خودش فکر می‌کرد که جوامع شیعی خاورمیانه آن‌قدرها هم که آن‌ها فکر می‌کنند شبیه به هرم نیستند. هر قدر هم که انگشتر توقیع پادشاه قدرت داشته باشد باز هم زورش به برق انگشتر عقیق مرجع مردم نمی‌رسد.
مرجع کارش تفقه است. تفقه یعنی دقیق شدن در امور دین و صدور نظر بر طبق آن. شما بگو
مو را از ماست کشیدن. یا در زمانه‌ای که زمان ماست به قول امام علی(ع) تشخیص راه رفتن مورچه سیاه بر سنگ سیاه در شب سیاه. وقتی آتش جریانی بلند می‌شود که گوشه‌ای از دامن مردم را بسوزاند، مرجع باید مو را از ماست فتنه بیرون بکشد و فتوای مناسب بدهد و طرح ماجرا را بر هم بزند. مثل فتوای تحریم تنباکوی میرزای شیرازی.
چند روزی است که آتش اعتراضات و آشوب در عراق زبانه می‌کشد. ابتدایش این بود که مردم در اعتراض به وضع معیشت و فساد و بیکاری به خیابان‌ها آمده بودند. بدیهی است که جوامع وقتی نیاز اولیه‌شان که امنیت باشد برآورده می‌شود سراغ دیگر نیازهای بحق خود را می‌گیرند. همان‌طور که جامعه عراق تا وقتی یقه‌اش دست داعش بود فریاد مبارزه با فساد و بیکاری سر نمی‌داد. حالا اما از آتش این اعتراضات خیابانی بوی دخالت بیگانه و آشوبگری به‌مشام می‌رسد. طرحی که پیش‌تر در خیابان‌های خودمان شاهدش بودیم.
مردم اعتراض می‌کنند و عده‌ای اجنبی سر نخ اعتراض را می‌گیرند و سر نخ می‌دهند و رسانه‌ را هدایت می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین دستاویزهای این غوغای رسانه‌ای «عملیات کشته سازی» است. در ابتدا تحریک مردم و نیروهای امنیتی به خشونت و بعد رسانه‌ای کردن اغراق آمیز کشتار آن هم از طریق چهره‌های  مشهور آن جامعه. مردمی که عمری پای صدای خواننده‌ای عاشقی کرده‌ و با بازی هنرپیشه‌ای اشک ریخته‌اند حالا حرفش را به دل می‌خرند. اگر او بگوید از خون جوانان وطن‌ خون‌تان به جوش بیاید، می‌آید.
آیت ا... سیستانی مرجع شیعه بیانیه‌ای صادر کردند که در نماز جمعه اخیر عراق قرائت شد. طی آن عملکرد دولت را نقد کردند و به مجلس خرده گرفتند و از فساد شکایت کردند و خواسته‌های مردم را بحق خواندند. از طرفی از مردم و مأمورین امنیتی خواستند از خشونت بپرهیزند و برادر تیغ به روی برادر نکشد. این همان مویی است که مرجع باید از ماست فتنه بکشد تا عاملان کشته‌سازی و جو رسانه‌ای ماست‌ها را کیسه کنند.