ایران در تولید برنج خودكفا شد

ایران در تولید برنج خودكفا شد


معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: میزان تولید برنج سفید كشور به دومیلیون و ۹۰۰هزار تن رسید كه بر اساس آمار رسمی مركز آمار، نیاز سالانه كشور به برنج نیز همین میزان است.
به گزارش تسنیم، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی اظهار كرد: براساس آمار رسمی مركز آمار، سرانه مصرف برنج هر نفر، 35 كیلوگرم است و براساس نیاز جمعیت 83 میلیونی كشور، تولید دو میلیون و 900 هزار تن برنج، كافی است و نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.
وی گفت: با تلاش كشاورزان و منابع خوب آبی امسال، همچنین برنامه‌ریزی و تداركات خوب در زمینه نهاده‌های مورد نیاز تولیدكنندگان، وضع تولید برنج در سال زراعی جاری بسیار مناسب بوده كه حدود یك میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از این میزان تولید به‌همراه داشته است.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی افزود: هم‌اكنون برداشت برنج در استان‌های شمالی به پایان رسیده است و در سایر استان‌ها نیز مثل خوزستان كه امسال بارش مناسبی داشتیم سطح زیر كشت برنج گسترده و تولید نیز بسیار خوب است و برداشت برنج در این استان نیز از 15 آبان شروع می‌شود.
بخشنده گفت: در شش ماهه نخست امسال، حدود 960 هزار تن برنج وارد شده است كه بخشی از آن، توزیع و بخش دیگر را می‌توانیم به‌عنوان ذخایر راهبردی ذخیره كنیم.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی گفت: برنج شمال كه برداشت آن به پایان رسیده از لحاظ كمیت و كیفیت بسیار مطلوب است و درصد برداشت برنج در شمال نیز در مقایسه با پارسال افزایش یافته است كه امیدواریم با توجه به افزایش تولید تا حد برطرف كردن نیاز، مردم نیز از تولید داخلی استفاده كنند.
بخشنده افزود: متوسط سطح زیر كشت برنج در سه سال گذشته در كشور، حدود 600 هزار هكتار بوده كه در سال جاری در برخی استان‌ها سطح زیر كشت برنج افزایش یافته و به 830 هزار هكتار رسیده است كه نشان می‌دهد 230 هكتار افزایش زیر كشت داشتیم و بر این اساس
یك میلیون تن بیشتر برنج تولید شده است و نیازی به واردات نداریم.
وی گفت: میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته، دو میلیون و 100 هزار تن و میزان واردات برنج نیز پارسال، یك میلیون و 680 هزار تن بوده است.