خنجر از پشت

خنجر از پشت


مارك اسپر، وزیر دفاع آمریكا می‌گوید واشنگتن كردهای سوریه را رها نكرده است. این درحالی است كه از چهار روز پیش شبكه‌های اجتماعی مملو از خبرها، طرح‌ها و تصاویری است كه با نشان دادن وضعیت فلاكت‌بار كنونی كردهای سوریه معتقدند آمریكا با رها كردن آنها به دولت تركیه اجازه داده است تا چنین وضعیتی را برای آنها به‌وجود آورد. حتی هفته گذشته وقتی دونالد ترامپ به‌دنبال مكالمه تلفنی‌اش با رجب طیب اردوغان همتای تركیه‌ای خود به صورت ناگهانی تصمیم به خروج سربازان آمریكایی از برخی پایگاه‌های آنها در نزدیكی مرز تركیه گرفت، كردهای سوریه در یك تعبیر روشن این تصمیم را به «خنجر از پشت» تعبیر كردند. به دنبال آن بود كه تحلیلگران گفتند این ماهیت و طبیعت آمریكاست و بدعهدی یا خنجر از پشت زدن تقریبا به سنتی عادی و مالوف در سیاست خارجی آمریكا تبدیل شده است.  وزیر دفاع آمریكا در ادامه اظهارات خود به خبرنگاران گفت: «حضور ما در سوریه برای حل اختلافات طولانی‌مدت میان ترك‌ها و كردها نیست.» به تعبیری ساده‌تر مارك اسپر معتقد است درگیری‌های كنونی در شهرهای كردنشین سوریه بین نیروهای پ‌ی‌ك و ارتش تركیه بخشی از یك اختلافات طولانی است كه آمریكا در آن دخالتی نداشته و خود را موظف به حل و فصل آن نیز نمی‌داند.
این در حالی است كه برای مثال لاوین بالی، فعال رسانه‌ای كرد در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: كردها سوابق تاریخی با آمریكا در این زمینه دارند؛ خواه در ارتباط با منطقه كردستان عراق یا در تركیه یا در سوریه. نیروهای سوریه دموكراتیك می‌دانستند كه آمریكا یك روز عقب‌نشینی خواهد كرد، اما مساله غیرمنتظره این بود كه به این شكل و بدون وجود طرحی برای عقب‌نشینی انجام شد. یعنی باید مدتی قبل به نیروهای سوریه دموكراتیك می‌گفتند، اما این تصمیم آمریكایی‌ها غیرمنتظره و ناگهانی بود.
وب‌سایت آمریكایی واشنگتن اگزماینر نیز با انتشار مقاله‌ای به قلم تام روگان، ستون‌نویس بریتانیایی - آمریكایی خود این تصمیم آمریكا را ریاكارانه توصیف كرد و نوشت دولت ترامپ در ازای گرفتن باج از دولت تركیه پشت كردهای سوری را خالی كرده است. به نوشته این منبع، پرزیدنت ترامپ بدون هیچ شك و تردیدی ثابت كرد دیدگاه وی برای استقرار نیروهای نظامی آمریكا در دیگر نقاط دنیا، با ریاكاری عجین است. در این یادداشت نیز به عذر بدتر از گناه ترامپ و دولت آمریكا اشاره كرده و می‌نویسد: ترامپ استدلال می‌كند آمریكا نمی‌تواند ریشه سال‌ها خصومت بین تركیه و كردها را برطرف كند.
تحلیلگران می‌گویند اعلام آمریكا مبنی بر تصمیم خود برای عقب‌نشینی از برخی مناطق در شمال شرق سوریه در سایه حمله نظامی تركیه و تنها گذاشتن كردهای این منطقه، پیام‌های مهمی به دنبال دارد. این اقدام آمریكا هرچند برای برخی شوك‌آور بود، اما برای كشورهای مستقل كه به بدعهدی‌های واشنگتن عادت دارند هیچ عجیب نبود و صرفا به صورتی شفاف یك‌بار دیگر ماهیت دولت زیاده‌خواه آمریكا را نشان می‌داد. چندی پیش سید‌حسن نصرا... دبیر‌كل حزب‌ا... لبنان در مراسمی به مناسبت عزاداری امام حسین(ع) در مجتمع سیدالشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت به این مسأله اشاره كرد و گفت آمریكایی‌ها متحدان خود را حفظ نمی‌كنند و به توافقنامه‌ها احترام نمی‌گذارند. وی در اشاره به تصمیم اخیر آمریكا در‌باره كردهای سوریه نیز تصریح كرد: آمریكایی‌ها در یك چشم به هم زدن كردهای سوریه را رها كردند و این سرنوشت هر كسی است كه روی آمریكا حساب كند. تكیه بر آمریكایی‌ها ممكن نیست و آنها پشت هر كس را كه به آنان تكیه كند خالی می‌كنند. هیچ‌كس نمی‌تواند به آمریكایی‌ها اعتماد كند و روی توافق با آنها حساب كند، چرا كه سرنوشتش خواری و ذلت خواهد بود.