ادامه استعفاهای سریالی در آمریكا

ادامه استعفاهای سریالی در آمریكا

سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریكا استعفا كرد تا یك نفر دیگر به اخراجی‌های كاخ سفید افزوده شود. طی سه سال زمامداری دونالد ترامپ تاكنون بیش از 50 نفر از مقامات سیاسی آمریكا به دلایل مختلفی اخراج یا از كار بركنار شده‌اند. اقدامی كه در رسانه‌ها به عنوان «سونامی اخراجی‌ها» یاد می‌شود.
به گزارش ایسنا، در ادامه این استعفاهای سریالی روز گذشته اعلام شد كوین مك آلینان، سرپرست وزارت امنیت داخلی این كشور استعفا كرده است. وی كه از ماه آوریل عهده‌دار این سمت بوده، سومین فردی است كه از زمان روی كار آمدن ترامپ پُست خود را در این وزارتخانه ترك می‌كند. برخی منابع آگاه می‌گویند مك آلینان به میل خود استعفا داده حال آن‌كه از بابت سیاست‌های افراطی در حوزه مهاجرت، تنش‌هایی نیز با مسؤولان كاخ سفید داشته است. در یك خبر دیگر اعلام شد مایكل مك كینلی، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریكا پس از 37 سال كار در این سازمان، از سمت خود استعفا كرده است. او همكاری نزدیكی با دولت دونالد ترامپ در خصوص موضوعاتی چون ونزوئلا، مكزیك و آسیای جنوب شرقی و مذاكرات میان دولت افغانستان و طالبان داشت. او در آخرین پست خود سفیر آمریكا در برزیل بود و پس از آن پمپئو او را به عنوان مشاور ارشد خود استخدام كرد. مك كینلی در نامه استعفای خود خطاب به پرسنل این وزارتخانه، گفته كه این اقدام او یك تصمیم شخصی بوده است.
تعداد استعفاها و كناره‌گیری‌ها از دولت ترامپ طی روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دوهفته پیش نیز كرت ولكر، مدیر موسسه مك‌كین و نماینده ویژه آمریكا در امور اوكراین از مقام خود استعفا كرد. آندرا تامسون، معاون وزیر خارجه آمریكا در امور كنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی نیز اعلام كرده قصد دارد از سمتش استعفا كند.
تاكنون چهره‌های مهم و سرشناسی از دولت ترامپ جدا شده‌اند كه در راس آنها باید از جان بولتن، مشاور امنیت ملی سابق و ركس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریكا یاد كرد. همچنین شخصیت‌های جنجالی و مهمی مانند استیو بانن، تئوریسین جنبش چای و جیمز كومی، رئیس اف‌بی‌آی از جمله این افراد هستند. هربرت مك مستر، مشاور امنیت ملی آمریكا آنتونی اسكاراموچی، مدیر ارتباطات كاخ سفید و جف سشنر، وزیر دادگستری آمریكا از جمله این افراد هستند. خروج این تعداد از كاخ سفید بیش از هرچیز بازتاب دهنده بی‌ثباتی، آشوب و هرج مرج در سیاست‌های دونالد ترامپ است.