درخواست جهانی  برای توقف عملیات تركیه

بیش از یكصد هزار نفر از شهرهای راس العین و تل ابیض گریختند

درخواست جهانی برای توقف عملیات تركیه

ارتش تركیه برای چهارمین روز متوالی به حملات خود علیه برخی شهرها و روستاهای سوریه ادامه داد. این در حالی است كه ایران پیشنهاد میانجیگری بین تركیه و كردها را داده است و از سوی دیگر اكثر كشورهای جهان با ابراز نگرانی شدید نسبت به سرنوشت هزاران خانواده كرد در خاك سوریه و احتمال آزاد شدن زندانیان داعشی در این منطقه خواستار توقف فوری عملیات تركیه هستند. تركیه اما می‌گوید به رغم همه این ابراز نگرانی‌ها همچنان تا تحقق اهداف خود به این عملیات ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، در چهارمین روز عملیات ارتش تركیه اعلام شد نیروهای شورشی تحت حمایت آنكارا دیروز موفق شدند كنترل مركز شهرك رأس‌العین را به دست گیرند. این درحالی است كه به گفته اسكای‌نیوز عربی، یكی از فرماندهان نیروهای كرد موسوم به «نیروهای سوریه دموكراتیك» خبر تسلط بر شهرك راس‌العین را تكذیب كرده است. همین رسانه‌ها می‌گویند هم اكنون درگیری‌های شدیدی در شهر راس‌العین بین نیروهای كرد سوریه و نیروهای كرد طرفدار دولت تركیه در جریان است. علاوه بر این، توپخانه‌های تركیه طی دو روزگذشته به شدت شهرك تل ابیض را هدف گرفتند و خبر می‌رسد ده‌ها غیرنظامی سوری در این عملیات كشته شده‌اند. نیروهای تركیه پیش از این بمباران‌های شهرهای مرزی از جمله رأس‌العین در شمال شرقی سوریه را بامداد دیروز از سر گرفتند. وزارت دفاع تركیه دیروز گفت نیروهای وابسته به تركیه موفق شده اند به جاده بین‌المللی میان شهر منبج و قامشلی در شرق سوریه برسند. آنها همچنین توانستند بیش از ۲۰ روستا را در شرق تل ابیض به تصرف خود درآورند. ارتش تركیه همچنین در نظر دارد جاده اصلی حلب را به تصرف خود درآورد تا به این وسیله مناطق تحت كنترل نیروهای سوریه دموكراتیك (قسد) در حسكه را از عین العرب (كوبانی) جدا كند.در همین حال رسانه‌های تركیه می‌گویند نیروهای سوریه دموكراتیك بار دیگر هتلی را كه خبرنگاران در مرزهای تركیه در آنجا اقامت دارند هدف خمپاره قرار دادند. روز جمعه نیز دو نظامی تركیه در جریان حمله «تروریست‌ها» به دو پادگان نظامی در حومه حلب در شمال سوریه كشته شدند .
خطر هزاران داعشی
یكی از عوامل نگران‌كننده در جریان عملیات اخیر تركیه مساله زندانیان داعشی است كه در دست نیروهای كرد سوریه بوده و آنها تهدید كرده‌اند اگر عملیات تركیه متوقف نشود آنها را آزاد خواهند كرد. مظلوم عبدی، فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموكراتیك سوریه» (قسد) جمعه گفت دیگر حفاظت از اسرای داعش اولویت این نیروها نیست و اگر تركیه عملیات علیه آنها را متوقف نكند، نیروهای دموكراتیك سوریه عناصر مسلح داعش را رها خواهند كرد و به حفاظت از خانواده‌های خود خواهند پرداخت. در همین راستا ویدئویی در شبكه‌ها از فرار عناصر داعش از اردواگاه «الهول» در استان «الحسكه» منتشر شد. بیش از ۱۲ هزار نفر از تروریست‌های داعش همراه خانواده‌های خود در این اردوگاه در حالت اسارت به سر می‌برند كه بحث اطمینان از عدم خروج این عناصر در پی عملیات نظامی تركیه، محل نگرانی بسیاری از كشورها شده است. طی روز گذشته كشورهای فراوانی از تونس گرفته تا سوئد، دانمارك، اتحادیه عرب و... خواستار توقف فوری عملیات تركیه در خاك سوریه شده‌اند. روز گذشته یك سخنگوی نیروهای دموكراتیك سوریه (قسد) از انفجار یك خودروی بمبگذاری شده مقابل زندانی در حسكه خبر داد. به گفته وی بعد از این انفجار تیراندازی شدیدی در اطراف زندان مركزی حسكه رخ داده است. این زندان شامل هزاران زندانی خطرناك داعش است. بعدازظهر جمعه نیز یك خودروی بمبگذاری شده در غرب شهر قامشلی در حومه حسكه رخ داد و داعش مسؤولیت آن را به‌عهده گرفت. وزارت خارجه آمریكا می‌گوید نیروهای كرد سوریه تمام زندان‌ها در منطقه عملیات تركیه را تحت كنترل دارند كه در آنها بیش از ده هزار زندانی داعشی در بند هستند. جمعه شب یك هیات نظامی روسیه وارد فرودگاه بین‌المللی قامشلی در استان حسكه در شمال شرق سوریه شد. همزمان یك هیات از یگان‌های كرد نیز وارد دمشق شد. منابع خبری می‌گویند احتمالا مأموریت هیأت روسی میانجیگری میان دولت سوریه و نیروهای دموكراتیك سوریه (قسد) است. از چند روز پیش نیروهای كرد سوری پیشنهاد مذاكره با دولت دمشق را داده بودند. دولت دمشق می‌گوید حاضر نیست با كسانی كه قبلا به كشورشان خیانت كرده‌اند، مذاكره كند.
صعود آمارها
دولت تركیه چهارشنبه گذشته عملیات گسترده‌ای را تحت عنوان « چشمه صلح » در خاك سوریه كلید زد كه به قول آنكارا هدفش امن كردن مرزهای تركیه وایجاد یك منطقه خاص در كنار مرزهای این كشور با سوریه است تا به این وسیله بتواند حدود دو میلیون آواره جنگی سوریه را كه طی سال‌های جنگ داخلی در این كشور به تركیه پناه برده بودند آنجا جای دهد.وزارت دفاع تركیه می‌گوید از آغاز عملیات در شمال سوریه، ۴۱۵ نفر از نیروهای كرد سوریه كشته شده‌اند. با این حال نهاد موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» تعداد كشته‌شدگان نیروهای كرد را در روزهای گذشته ۷۴ نفر ذكر كرده است. به گفته این نهاد ۴۹ نفر از عناصر مورد حمایت تركیه نیز تا كنون كشته شده‌اند. تعداد غیرنظامیان كشته شده نیز به گفته این نهاد، ۲۰ نفر بوده كه عمده آنها از شهر «تل ابیض» هستند. این آمارها به گفته منابع خبری لحظه به لحظه در حال افزایش است.
سازمان ملل متحد اعلام كرد، با ادامه حملات ارتش تركیه به مناطق مرزی در شمال شرق سوریه بیش از صد هزار نفر از اهالی این مناطق از بیم جان خود متواری شده‌اند.این حملات همچنین بر روند ارائه خدمات اصلی تاثیر گذاشته و شبكه آبرسانی شهر حسكه مختل شده در حالی كه ۴۰۰ هزار تن در شهر و مناطق اطراف وابسته به این شبكه آبرسانی به عنوان شبكه آبرسانی اصلی حسكه هستند و از این رو مدارس، بازارها و مطب‌ها تعطیل شده‌اند.عمران رضا، هماهنگ كننده فعالیت‌های سازمان ملل و امور انسانی مقیم سوریه تاكید كرد: سازمان ملل خواهان حمایت از شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی و احترام به قانون انسانی بین‌المللی بوده و نگران است ادامه تجاوزات به افزایش تعداد خسارت‌دیدگان در روزهای آتی با توجه به در پیش بودن فصل سرما بیفزاید.