جمعیت ارباب وفا

جمعیت ده‌ها میلیونی راهپیمایان اربعین حسینی با حضور در کربلای معلی پیام عاشورا را به دنیا مخابره کردند

جمعیت ارباب وفا

حدود سه میلیون و 500هزار زائر ایرانی از کشور خارج شدند تا در مراسم اربعین شرکت کنند. این آخرین آماری است که به‌تازگی از سوی رئیس ستاد اربعین حسینی اعلام شده است. او تاکید کرده رکورد خروج زائر در سال‌های  گذشته دومیلیون و 400هزار نفر بوده است. به  عبارت دیگر، امسال دست کم یک میلیون زائر بیشتر نسبت به سال‌های گذشته‌ فاصله عمود یک تا  عمود 1452 را پشت سر گذاشته‌اند. این درحالی است که هنوز کم نیستند زائرانی که برای زیارت امام حسین(ع) شال و کلاه می‌کنند. آن طور که سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفته از ساعت ۱۲ جمعه گذشته تا ۱۲ ظهر  دیروز۱۶۷ هزار و ۹۵۷ نفر از چهار مرز وارد کشور شده اند، درحالی که در همین بازه زمانی5417‌ زائر از کشور خارج شده اند. استقبال بی سابقه زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین باعث شده ‌مسوولان‌ در مرز شلمچه ‌۵۰ موکب جدید ‌برپا کنند.
 ركورد 3میلیون و 400هزار نفری
 امسال حضور زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین ركوردهای گذشته را شكست. حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین حسینی دراین‌باره گفت: امسال تا دیروز حدود سه میلیون و 500 هزار ایرانی از مرزهای ایران خارج شده‌اند؛ این درحالی است كه ركورد سال‌های گذشته خروج دو میلیون و ۴۰۰ هزار زائر بوده است. آن‌طور كه او گفته برای ارائه خدمات بهتر به زائران قرار شده موكب‌داران در ایران تا سه روز و در عراق تا چهار روز بعد از اربعین فعال باشند. ‌
 زائران ركورددار
 امسال میانگین سن زائران ایرانی اربعین ۴۴ سال بود، اما دراین بین زائرانی بودند كه به خاطر سن زیاد یا كم‌شان خبرساز شدند. علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت دراین باره گفت:‌ در میان زائران افراد مسن هم كم نبودند چنان‌كه مسن‌ترین زائر امسال ما در میان مردان محمد سنجری با ۱۰۷ سال و نیز مسن ترین زائر درمیان بانوان سكینه سواعدی با ۱۱۳ سال سن زائرحرم اباعبدا...‌(ع) بودند. به گفته او، كوچك‌ترین زائر اربعین امسال هم دونوزاد یك ماهه به نام‌های علی عامری و زهرا السادات آژ هستند.
 بانوان، 40درصد زائران اربعین امسال
‌ هر سال افراد بیشتری در مراسم زیارت اربعین شركت می‌كنند و حتی حضورهای خانوادگی هم در این مراسم پررنگ‌تر می‌شود. حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره حضور بانوان در مراسم اربعین 98 گفته  امسال 40  درصد زائران از بانوان بودند.
  تردد 97درصد زائران از مرز زمینی ‌
امسال بیش از ۶۰ درصد زائران از خودروی شخصی برای حضور در مرزهای چهارگانه اقدام به سفر كردند، بیشتر آنها عبور از مرزهای زمینی را ترجیح دادند. سردار ‌كمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت: امسال ۹۷ درصد زائران از مرز زمینی و 3 درصد از طریق هوایی به عتبات عالیات مشرف شدند. به گفته او، ‌۵۶درصد زائران از مرز مهران، ۲۵ درصد از مرز شلمچه، ۱۱ درصد از مرز چذابه و ۵ درصد از مرز خسروی برای تشرف به عتبات عالیات عازم عراق شدند.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌كه ۱۱ درصد حوادث ترافیكی مربوط به زائران نسبت به سال گذشته كاهش یافته است، افزود: ۸۲ درصد حوادث مربوط به سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی است، بنابراین توصیه می‌كنیم زائران در ۳۰ كیلومتری مبدأ و ۳۰ كیلومتری مقصد دقت لازم را داشته باشند.
  بین الحرمین در تهران‌
جاماندگان مراسم پیاده روی اربعین امسال نیز از میدان‌ امام حسین (ع) تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ‌را پیاده‌ طی کردند. دیروز در  بیست‌و‌هفتمین روز از پاییز خبری از سوز سرما نبود. میدان امام حسین(ع) ‌ میان دود اسپند‌ و‌ کندر و  جمعیت گم شده بود؛ ‌جمعیتی که چند سالی است جاماندگان  مراسم پیاده روی اربعین لقب گرفته‌‌اند.‌ آنها امسال برای هفتمین بار فاصله حدود 17کیلومتری میدان‌ امام حسین (ع) تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ‌را پیاده‌ پشت سر گذاشتند.