دكتر حسابی در مستند «چشمانی كه دید»

دكتر حسابی در مستند «چشمانی كه دید»


فیلم مستند پرتره ۶۰ دقیقه‌ای «چشمانی كه دید» با موضوع زندگی دكتر محمود حسابی در شبكه مستند سیما تولید شد.
به گزارش جام‌جم، میلاد محمدی كارگردان مستند «چشمانی كه دید» درباره علت پرداختن به زندگی دكتر حسابی در این مستند گفت: دكتر حسابی یكی از شخصیت‌های شناخته‌شده ایرانی است كه همه ما با او از راه كتاب‌های درسی آشنایی مقدماتی داریم، اما تا به حال به شكل ظریف به او پرداخته نشده بود و همین موضوع من را كنجكاو كرد كه بیشتر درباره واقعیت زندگی‌اش بدانم.
وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های متناقض درباره دكتر حسابی افزود: عده‌ای درباره او اغراق می‌كردند و داستان‌هایی می‌گفتند و عده‌ای هم منكر آن شخصیت علمی می‌شدند. ما پژوهش خود را بر این مبنا از سال گذشته شروع كردیم و از راه مصاحبه به منابع موجود، آشنایان، نزدیكان، خانواده و بنیاد حسابی رجوع كردیم و جلسات زیادی داشتیم و پژوهش به دلیل حساسیت‌هایی كه درباره زندگی دكتر حسابی وجود داشت، دشوار بود.

محمدی درباره چگونگی توافق با خانواده دكتر حسابی برای ساخت این مستند گفت: ما جلسات متعددی داشتیم و ظاهرا افراد زیادی به آنها برای ساخت مستند مراجعه كرده بودند و به طور طبیعی طبق نوعی كلیشه با ما برخورد شد، اما سعی كردیم این كلیشه را بشكنیم و به موضوع جدیدی برسیم و این كار خیلی سخت بود و سعی كردیم در دام كلیشه و تكرار نیفتیم.
محمدی ادامه داد: پس از رسیدن به جمع‌بندی این كار را از فروردین ۹۸ شروع كردیم و در قالب مصاحبه مقداری بازسازی اتفاق افتاد و پس از آن كار آماده تحویل شد.
این مستندساز یادآوری كرد: آرشیوهای تصویری دقیق از دكتر حسابی به دستمان رسید و عكس‌های خوبی از او داشتیم و این یكی از نكات مثبت كار است.
وی درباره موضوعاتی كه در این مستند به آن پرداخته شده نیز بیان كرد: سعی كردیم به مسائلی بپردازیم كه برای آن سند ارائه می‌شود و تا حدودی توانستیم دو دیدگاه متناقض درباره دكتر حسابی را تعدیل كنیم. به هر حال، حرف‌های دكتر حسابی به شیوه‌ای است كه اگر نخواهیم اغراق كنیم، مقداری جذابیت دراماتیك دارد.
محمدی درباره بخش‌های انیمیشنی این مستند، گفت: بخش‌های مربوط به دوره كودكی و نوجوانی دكتر حسابی انیمیشن و نقاشی تصویری شد و به طور طبیعی در مورد بخش‌هایی كه مربوط به جوانی دكتر بود، منابع تصویری و آرشیوی بیشتر است.