ابهام در سرانجام شاهكار مهندسی اروپا

به تعویق‌افتادن راه‌اندازی خط متروی كراس‌ریل، كاسه صبر لندن‌نشین‌ها را لبریز كرده است

ابهام در سرانجام شاهكار مهندسی اروپا


 خط متروی كراس‌ریل (Crossrail) در حال حاضر بزرگ‌ترین طرح زیرساختی در حال اجرا در اروپاست كه فاصله شرق و غرب لندن را نزدیك‌تر خواهد كرد. این طرح عظیم را ازلحاظ پیچیدگی مهندسی می‌توان با تونل مانش قابل‌مقایسه دانست كه انگلیس را به فرانسه متصل می‌كند. اما تكمیل این شاهكار مهندسی بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود طول كشیده است. تاكنون ۱۳۰ میلیون ساعت كاری روی پیشبرد این طرح وقت صرف شده است و انتظار می‌رود كه در نهایت در بازه زمانی مهر تا
اسفند 99 به بهره‌برداری برسد.
بدقولی عوامل طرح
عملیات ساخت كراس‌ریل كه به خط متروی الیزابت معروف است، در سال 1388/ ۲۰۰۹ آغاز شد. در ابتدا هزینه ساخت این طرح چیزی حدود ۱۵ میلیارد پوند برآورد شده بود. اما حالا بیش از ۱۷ میلیارد پوند هزینه برداشته است. صادق‌خان، شهردار لندن، به‌شدت از سوء مدیریت گله‌مند است. در مرداد 1397/ آگوست ۲۰۱۸ بود كه عوامل كراس‌ریل به صادق‌خان وعده افتتاح این طرح را در 18 آذر 97 دادند. اما سه هفته بعد زیر حرفشان زدند و زمان افتتاح را به یك سال بعد موكول كردند و متعاقبا در فروردین امسال مدعی شدند پایان آن به حداقل ۱۸ ماه دیگر زمان نیاز دارد.
حتی مردم عادی لندن هم كاسه صبرشان لبریز شده است. برخی شهروندان در سال‌های گذشته به‌امید افتتاح به‌موقع كراس‌ریل به خرید ملك در مناطق حومه روی آوردند، زیرا فكر می‌كردند با افتتاح كراس‌ریل می‌توانند به‌راحتی و بدون اتلاف وقت به مركز شهر سفر كنند. اما لندن‌نشین‌ها هنوز باید انتظار بكشند تا شاید این طرح اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد. مگر این‌كه زمان اعلام‌شده فعلی هم به تاریخی دیرتر موكول شود.
بزرگ‌ترین طرح زیرساختی اروپا
با افتتاح كراس‌ریل، سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر از این مسیر جابه‌جا خواهند شد. خطی كه به ده ایستگاه كاملا جدید و مجموعا ۴۱ ایستگاه راه دارد. قطارهایی هم كه در این مسیر استفاده خواهند شد، گویا حدود ۵۰ درصد از قطارهای سایر خطوط طویل‌تر هستند. ضمن این‌كه ساعتی ۲۴ دستگاه از این قطارها در هر مسیر تردد خواهند داشت. مهندسان این طرح باید ۴۲ كیلومتر تونل جدید به زیرساخت متروی لندن اضافه می‌كردند و علاوه‌بر تأسیس ایستگاه‌های جدید برای ایستگاه‌های موجود هم طرح به‌روزرسانی می‌ریختند. طراحی سیستم‌های سیگنال‌دهی و ارتباطی و همچنین نرم‌افزارهای كنترل‌كننده سیگنال‌ها و واگن‌ها اصلا كار ساده‌ای نیست. انجام هماهنگی‌های لازم با پیمانكاران هم سختی‌های خودش را دارد.
همه اینها دست‌به‌دست هم دادند تا افتتاح این طرح عظیم با تأخیرهای پی‌درپی مواجه شود. حتی آخرین تاریخ اعلام‌شده هم تنها برای افتتاح بخشی از طرح است و خط كامل به این زودی‌ افتتاح نخواهد شد. عوامل دست‌اندرکار معتقدند افتتاح عجله‌ای این خط در حالی كه هنوز آماده نیست و تست‌های لازم را پشت‌ سر نگذاشته كار اشتباهی است و دولت و مردم برای افتتاح طرحی با این عظمت كه نقاط مختلف لندن را تنها با یك خط به هم وصل می‌كند، لازم است صبورتر باشند.
منبع: CNN