سایه شوم دوپینگ  روی سهمیه‌وزنه‌برداری ایران در المپیك!

سایه شوم دوپینگ روی سهمیه‌وزنه‌برداری ایران در المپیك!

این روزها بحث كسب سهمیه المپیك 2020 داغ است و همه از كاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در توكیو ناراحت هستند؛ موضوعی كه البته فدراسیون كنونی، كوچك‌ترین نقشی در آن نداشت و فقط تبعات این محرومیت را به دوش كشید. در واقع به دلیل داشتن 11 نمونه مثبت دوپینگ طی سال‌های 2008 تا 2018، وزنه‌برداری ایران دو سهیمه خود در المپیك توكیو را از دست داد. حالا در فاصله پنج سال تا المپیك 2024 پاریس، این احتمال وجود دارد كه وزنه‌برداری ایران، همچنان چوب اتفاقاتی را بخورد كه در گذشته رخ داده است.
در واقع با توجه به تشدید سختگیری‌ها و فشارهای IOC  به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، هیچ بعید نیست برای المپیك 2024 پاریس، باز هم كشورها براساس تعداد نفرات دوپینگی خود سهمیه كسب كنند. در این صورت، تعداد نفرات دوپینگی بین سال‌های 2012 تا 2022 لحاظ خواهد شد و این همان زنگ خطری است كه از دو سال پیش و همزمان با وضع قوانین جدید ضددوپینگ از سوی فدراسیون جهانی، برای وزنه‌برداری ایران به صدا درآمد.
درحال حاضر تعداد دوپینگ‌های مثبتی كه وزنه‌برداری ایران از سال 2012 داشته، هشت مورد بوده كه دو مورد آن به زمان مدیریت قبلی فدراسیون برمی‌گردد و دو مورد هم در زمان مدیریت علی مرادی اتفاق افتاده است. این یعنی با دو نمونه مثبت دیگر، تعداد دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران در بازه زمانی ده ساله بعدی، به عدد ده می‌رسد و احتمال این‌كه سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیك پاریس برای دومین دوره متوالی به نصف كاهش پیدا كند وجود دارد.