پمپئو بین رفتن و نرفتن

پمپئو بین رفتن و نرفتن


 هرچند مورگان ارتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا خبر استعفای مایك پمپئو، وزیر خارجه این كشور را تكذیب می‌كند، اما خبرهای جسته گریخته حكایت از آن دارد كه این عضو كابینه ترامپ نیز در حال خروج از كاخ سفید است. پیش از این نیز همزمان با بركناری جان بولتن، مشاور امنیت ملی آمریكا مساله استعفا یا خروج مایك پمپئو مطرح شده بود. منابع خبری می‌گویند پمپئو قصد دارد با استعفا از كابینه ترامپ خود را برای انتخابات سال آینده مجلس سنا از تگزاس نامزد كند. تاكنون ده‌ها نفراز كابینه یا مشاوران ترامپ یا استعفا کرده یا با یك توییت بركنار شده‌اند. به نحوی كه كابینه وی بی ثبات ترین كابینه در تاریخ آمریكا توصیف می‌شود.
روز گذشته جاناتان اسوان، خبرنگار تارنمای آمریكایی اكسیوس در توییتی نوشت از مورگان ارتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه مساله استعفای مایك پمپئو را پرسیده و او این موضوع را كاملا نادرست دانسته است. اخیرا مجله تایم گزارش داده بود پمپئو در هفته‌های اخیر به سه نماینده برجسته جمهوریخواه گفته است كه قصد دارد از پست خود در دولت ترامپ استعفا کند تا بتواند در انتخابات سال آینده از ایالت كانزاس نامزد مجلس سنای آمریكا شود. پمپئو یكی از افراد وفادار به ترامپ قلمداد می‌شود. وی یكی از مقام‌های نزدیك به ترامپ محسوب می‌شد به طوری كه رئیس‌جمهور آمریكا یك بار به مجله نیویورك گفته بود با همه اطرافیانش به غیر از یك نفر، آن هم پمپئو درگیر بحث شده است. پمپئو كه گرایش مذهبی افراطی اونجلیك و دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌ای در جهان دارد، تاكنون توانسته است با اجرای مو به موی خواسته‌های ترامپ و راضی نگه داشتن او، جایگاه خود را در كشتی پرتلاطم كابینه ترامپ تثبیت كند و مانع تكرار شدن سرنوشت ركس تیلرسون برای خود شود.
با این حال برخی منابع می‌گویند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ وجهه پمپئو را نیز زیر سؤال برده است. او یكی از نخستین مقام‌های ارشد دولت ترامپ بود كه توسط دموكرات‌های مجلس نمایندگان آمریكا برای شهادت دادن احضار شد. اما در نهایت نتوانست طبق ضرب‌الاجل تعیین شده در ماه مهر (اكتبر) در مجلس نمایندگان حاضر شود.
ترامپ اردیبهشت،‌ ماری یووانویچ، سفیر آمریكا در اوكراین را اخراج كرد. این بركناری در حال حاضر یكی از مسائلی است كه در ارتباط با تحقیقات استیضاح ترامپ مورد بررسی قرار دارد. یووانویچ همراه دیپلمات دیگری به نام ویلیام تیلور در جلسات استماع مجلس نمایندگان برای پیشبرد تحقیقات استیضاح شركت كرده و سخنان تندی علیه ترامپ به زبان آورده‌اند. از طرف دیگر، ترامپ و طرفداران او از پمپئو بابت ادای شهادت كاركنان وزارت خارجه در جلسات استماع علیه ترامپ گلایه دارند. آنها به علاوه معتقدند پمپئو سرسختانه از دفاع حمایت نكرده است.
سه نفر از نمایندگان جمهوریخواه در مصاحبه با تایم گفتند: قرار بود پمپئو تا اوایل بهار سال آینده در وزارت خارجه باقی بماند، اما تحولات اخیر از جمله تحقیق در مورد استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان موجب اخلال در روابط پمپئو با ترامپ شده است. نمایندگان جمهوریخواه در پاسخ به زمان خروج پمپئو از كابینه ترامپ می‌گویند: تصمیم پمپئو برای استعفا با توجه به توانایی‌های وی در مدیریت زمان ممكن است در زمان مناسبی صورت گیرد. مجله تایم بر تمایل پمپئو برای خروج از كابینه ترامپ تاكید داشته و می‌نویسد: مشكلی كه پمپئو در حال حاضر با آن روبه‌روست این است انجام دادن این كار بدون وارد آوردن لطمه سیاسی به خودش باشد.