رقابت تنگاتنگ جانسون و كوربین

رقابت تنگاتنگ جانسون و كوربین

شامگاه سه‌شنبه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌كار این كشور با جرمی كوربین، رهبر حزب كارگر نخستین مناظره انتخاباتی خودشان را برگزار كردند. نتایج این مناظره نشان می‌دهد كوربین توانسته فاصله خود را روز به روز با جانسون كمتر كند.
به گزارش فارس، در مناظره اخیر كه شبكه تلویزیونی  ITV  میزبان آن بود رهبران حزب محافظه‌كار و حزب كارگر بر سر مسائل مختلف از جمله برگزیت، مسائل اقتصادی، نظام بهداشت و سلامت انگلیس و... مجادله كردند. یكی از موضوعات مورد بحث میان جانسون و كوربین این بود كه كدام‌یك در صورت پیروزی در انتخابات برنامه‌های بهتری برای اداره نظام بهداشت و سلامت انگلیس دارند. كوربین، جانسون را كه مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا قرار دارد متهم كرد قصد دارد «نظام بهداشت انگلیس را به شركت‌های بزرگ آمریكایی بفروشد.» او مدعی شد بین دولت جانسون و مقام‌های تجاری آمریكایی مذاكراتی در این خصوص انجام شده است. كوربین افزود: چیزی كه از طرح دولت می‌دانیم - از آنچه آقای جانسون انجام داده ـ جلسات مخفیانه‌ای است كه با آمریكا برگزار كرده. در این جلسات پیشنهاد شده بازار نظام سلامت ما روی شركت‌های آمریكایی باز شود. جانسون اما این اتهام را رد كرد و آن را «كاملاً نادرست» دانست. او گفت نظام بهداشت انگلیس هیچ‌گاه به معرض فروش گذاشته نخواهد شد. دونالد ترامپ بارها از نخست‌وزیری بوریس جانسون حمایت كرده است تا آنجا كه بسیاری از رسانه‌ها جانسون را ترامپ انگلیسی می‌دانند. قرار است انتخابات زودهنگام در انگلیس در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار شود. جانسون درخواست برگزاری این انتخابات را بعد از آن صادر كرد كه نتوانست كشورش را در موعد مدنظر خود یعنی ۳۱اكتبر (۹آبان) از اتحادیه اروپا خارج كند.
روزنامه گاردین با توجه به نتایج مناظره جانسون و كوربین نوشت: بر اساس یك نظرسنجی كه بعد از مناظره انجام شد حدود ۵۱ درصد جانسون و ۴۹ درصد كوربین را پیروز تشخیص داده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش كرد نتیجه حاصل از نظرسنجی یوگاورمنت كه بلافاصله بعد از نخستین مناظره تلویزیونی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌كار و جرمی كوربین، رهبر حزب اپوزیسیون كارگر منتشر شد، گویای رقابت تنگاتنگ این دو است. حتی مدیریت سیاسی مركز نظرسنجی یوگاورمنت گفته است نتیجه حاصله برای كوربین بهتر است حال آن‌كه نمی‌توان انتظار داشت در این مقطع، برآوردهای اولیه تاثیری در تغییر بازی سیاسی داشته باشد.