شهرك میلیاردرهای ایران تخریب می‌شود؟

شهرك میلیاردرهای ایران تخریب می‌شود؟


بنا بر آنچه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام كرده، وجود تخلفاتی كه از سوداگری، رانت و قدرت فسادزا نشأت گرفته در صدور مجوز ساخت شهرك باستی هیلز قطعی است.
به گزارش مهر، تابستان امسال بود كه شهركی ۳۵۰ هكتاری در روستای باستی در شمال لواسان، شمال‌شرقی تهران، واقع در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا با ویوی ۳۶۰ درجه به پایتخت و دریاچه سد لتیان كه به تأسی از شهركی لاكچری و مشابه در شمال‌غربی لس‌آنجلس با نام بورلی هیلز به نام باستی هیلز نامگذاری شده، حاشیه‌ساز شد.
شهركی كه برخی ویلاهای منحصر به‌فرد آن در ایران، بعضا تا چند صد میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و از امكاناتی مانند استخر در ارتفاعات و موارد عجیب و غریبی از این نوع بهره می‌برند و البته ورودی این شهرك گیت بازرسی دارد كه با تغییر رئیس قوه قضاییه و با دستور آیت‌ا... رئیسی در تیر امسال، این گیت جمع‌آوری شد. براساس اعلام معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، احداث این شهرك هیچ‌گونه مصوبه‌ای در شورای عالی شهرسازی و طرح جامع لواسان نداشته است؛ بنابراین صدور مجوز از سوی شهرداری لواسان برای احداث چنین شهركی و ساخت‌وسازهای آن، كاملا غیرقانونی است. اراضی این شهرك از ۳۰‌تا‌صد‌میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌گذاری شده‌ كه برخی مالكان برای یك ویلای 2000 متری تا ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه می‌كنند.به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، قبلا از احداث چنین شهركی حمایت‌های قضایی صورت می‌گرفت اما با تغییر ریاست در قوه قضاییه، این حمایت‌های قضایی دیگر انجام نمی‌شود. این موارد، مهم‌ترین تخلفاتی است كه در شهرك باستی هیلز اتفاق افتاده است، اما این موارد هیچ‌گاه در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح نشده است. این‌كه گفته شود چنین شهركی باید قلع‌وقمع شود، جزو وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری نیست اما این‌كه در لواسان چه بازنگری‌هایی باید انجام شود و چه تخلفاتی صورت گرفته، می‌تواند پرونده‌ای باشد كه در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شود؛ به‌خصوص كه موارد مشابه و از این دست در شورای عالی شهرسازی مطرح‌ شده است.