تجربه سامسونگ گلكسی نوت۷ موفقیتی كه منفجر شد!

تجربه سامسونگ گلكسی نوت۷ موفقیتی كه منفجر شد!


فعلا سامسونگ را سردمدار بازار گوشی‌های اندروید می‌شناسند؛ شركتی كره‌ای كه از موفق‌ترین نشان‌های تجاری تولیدكننده گوشی‌های هوشمند است. این شركت در حوزه‌های مختلف الكترونیكی و صنعتی نیز فعالیت می‌كند و تاكنون نوآوری‌های بسیاری را به بازار عرضه كرده است.
این شركت در رقابت با شركت اپل شروع به تولید گوشی‌های پرچم‌داری كرد كه با كیفیتی فوق‌العاده و ویژگی‌هایی چشمگیر، بازار مخاطبان را به خود جذب كند. گلكسی نوت ۷ از پرچم‌دارانی بود كه امكانات جدیدی مثل ضد‌آب بودن، قلم منحصر‌به‌فرد و صفحه نمایش خمیده (همچون گلكسی اس‌۷) داشت و البته براساس شماره‌گذاری قبلی سامسونگ، باید گوشی نوت ۶ نام‌گذاری می‌شد. اما از طرفی همگام‌سازی با سری اس و از طرف دیگر تلاش برای رقابت با اپل و پیش‌دستی در ارائه نسخه جدید سبب شد سامسونگ نسخه جدید خود را گلكسی نوت ۷ بنامد. این گوشی در تابستان 1395 عرضه شد و همه چیز خوب و رویایی به نظر می‌رسید تا آنجا كه اولین گزارش‌ها از خرابی و انفجار گوشی‌های نوت ۷ اعلام شد. كم‌كم كاربران زیادی از سراسر دنیا اعلام كردند كه گوشی سامسونگ‌شان در كیف یا هنگام شارژ منفجر شده است!
همزمان با این اخبار اپل از سری۷ خود رونمایی كرد و بحران واقعی سامسونگ شروع شد. این مساله چند ماه ادامه داشت تا در نهایت سامسونگ تولید نوت ۷ را متوقف و فراخوان جمع‌آوری آن را اعلام كرد. در این ماجرای شكست، نكات فراوان كسب‌وكاری نهفته است كه در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
پذیرش شكست، نجات یك نشان
سامسونگ در شرایطی كه روی سود فروش نوت ۷ سرمایه‌گذاری بالایی كرده بود و به دنبال سهم بازار مناسبی با كمك سری جدید گوشی‌های خود بود با یك بحران جدی مواجه شد. راه‌های مختلفی برای مقابله با این بحران وجود داشت؛ مثلا تعمیر نسخه‌هایی كه با مشكل مواجه شده بودند یا انكار مساله، اما سامسونگ پیش از ارائه نوت ۷ هزینه زیادی هم برای برند خود كرده بود. اعتراف به شكست از خشم كاربران كاست و سامسونگ با جمع‌آوری همه نسخه‌ها از بازار و جبران خسارت توانست ذهنیت كاربران را از خود راضی كند. تصور بر آن بود كه سامسونگ تولید سری نوت را متوقف می‌كند، اما با تولید و عرضه نوت ۸ مشخص شد كه سامسونگ به دنبال احیای برند نوت و جبران بدنامی آن در بازار است. تصمیم سامسونگ ممكن است در آن زمان هزینه زیادی به بار آورده باشد اما در طولانی‌مدت خسارت‌هایی همچون از بین رفتن یك خط تولید و جایگاه برند خود را تا حد زیادی كاهش داد.
آزمون آزمایشگاهی در برابر  واقعیت
پیش از فاجعه نوت ۷، برای بررسی و آزمون گوشی‌های موبایل به شرایط آزمایشگاهی بسنده می‌شد. امكانات گوشی‌ها پس از تولید در بخش‌های جداگانه كنترل كیفیت بررسی و سپس به بازار عرضه می‌شدند اما تجربه نوت ۷ نشان داد كه چیز بیشتری نیاز بوده و لازم است گوشی‌ها در شرایط واقعی بررسی شوند و كیفیت و استفاده آنها در دست كاربران سنجیده شود. برای همین سامسونگ شروع به بررسی محصولات خود در شرایط واقعی كرد تا از بروز اتفاقاتی شبیه نوت ۷ جلوگیری كند.
 شكست، درس گرفتن از آن
پس از تجربه شكست، فقط حل بحران كفایت نمی‌كند. لازم است آموخته‌های این اتفاق در سایر محصولات و فرآیندها اعمال شود. مشكل گلكسی نوت ۷ ایرادی در ساختار باتری بود كه در اثر گرم‌شدن، باعث اتصالی و آتش‌گرفتن گوشی می‌شد. این ساختار در هیچ‌كدام از محصولات بعدی سامسونگ اتفاق نیفتاد. همچنین شتابزدگی در عرضه محصول در محصولات بعدی متوقف شد. سبك جدید آزمایش محصولات سامسونگ هم پس از این اتفاق راه‌اندازی و اجرا شد.