سلامت دهان ودندان كودكان

گفت‌وگو با دكتر بهشته ملك افضلی متخصص دندانپزشكی اطفال

سلامت دهان ودندان كودكان

  از کی باید به فكر سلامت دندان كودك باشیم؟
به مادرانی كه قصد باردار شدن دارند، همچنین در زمان بارداری توصیه می‌شود نكات تغذیه‌ای را به خاطر بسپارند و رعایت كنند. چون شكل‌گیری دندان شیری و به‌دنبال آن دندان دائمی در دوران جنینی رخ می‌دهد. بهداشت دهان مادر اهمیت دارد چون انتقال میكروب از مادر به فرزند صورت می‌گیرد وتوصیه می‌شود مادران پوسیدگی دندان‌شان را ترمیم كنند.
رویش اولین دندان شیری در شش تا 9 ماهگی است. از همین زمان لثه‌ها باید با یك گاز مرطوب پاك شوند. ممكن است مادر قاشق را داخل دهان كند یا بخواهد گرمی شیر را احساس كند و از این طریق میكروب را به بچه منتقل كند. پس مادر باید دندان‌هایش عاری از پوسیدگی باشد.
 از شش ماهگی به بعد، دندان‌های كودك چگونه باید تمیز شوند؟  
از شش تا 9 ماهگی كه تمیز كردن دندان با گاز،كفایت می‌كند. از 18 تا 20 یا 22 ماهگی كه دندان‌های خلفی رویش می‌كند، مسواك را به كودك معرفی می‌كنیم. سرمسواك باید كوچك باشد و هیچ خمیر دندانی استفاده نشود و والدین مسواك را بزنند. حركت مسواك افقی باشد.
با رویش دندان‌های كرسی شیری حدود سه سالگی مسواك زدن باید كامل باشد. این زمان می‌تواند از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده كند. باید به كودك آموزش بدهیم كه فلوراید را قورت ندهد. قبل از سه سالگی از خمیردندان بدون فلوراید استفاده شود.
 آیا شیردهی متوالی باعث مشكل دهان و دندان در كودك می‌شود؟
شیر مادر تا یك‌سالگی باید مرتب داده شود و تا زمانی كه رویش دندان اتفاق نیفتاده با شیر شبانه مشكل نداریم. اما بعد از رویش دندان، این عضو باید پاك شود. باید ما بچه‌هایی را كه از این نظر پر خطر هستند شناسایی كنیم. منظور ما از پرخطر این است كه دندان‌های مستعد پوسیدگی دارند. برای این كودكان باید ویزیت‌های به موقع انجام شود. اولین ویزیت دندانپزشكی حداكثر در یكسالگی انجام شود. زمانی كه كودك بسیار كوچك است، پوسیدگی بسیار پیشرونده است. دندان‌های زیادی را درگیر می‌كند و باید كارها زیر بیهوشی انجام شود.