حشد‌الشعبی امتداد حزب‌ا...

حشد‌الشعبی امتداد حزب‌ا...


 چرا آمریکا به دنبال تضعیف حشد‌الشعبی است؟ چرا رژیم سعودی تلاش دارد سناریوی تفرقه‌افکنی و فرقه‌گرایی را در عراق اجرا کند؟ چرا رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مواضع حشد‌الشعبی را در عراق هدف حملات خود قرار دهد؟ پاسخ روشن است. قدرت‌های استکباری از ایجاد یک حزب‌ا... جدید در منطقه بیم دارند. البته بین حشد‌الشعبی و حزب‌ا... به لحاظ عملکرد فرهنگی، سیاسی و نظامی تفاوت‌هایی وجود دارد اما می‌توانیم بگوییم که حشد‌الشعبی ادامه مسیر محور مقاومت در منطقه و خلف صالح حزب‌ا... است. همچنان که حزب‌ا... از دل دکترین نیروی مقاومت امام خمینی رحمت ا...علیه و بسیج مردمی ایران بیرون آمد.
باید گفت نگرانی غرب از رشد و نمو حشد‌الشعبی تنها به دلیل ساختارمند شدن این مجموعه در عراق نیست. حشد‌الشعبی پادزهر بسیاری از طراحی‌های غرب، صعودی و رژیم صهیونیستی در عراق است. نمونه بارز آن ناآرامی‌های اخیر در عراق است. تلاش گروه‌های تندرو برای قرار دادن حشد‌الشعبی در مقابل مردم عراق مثال روشنی از نقشه غرب در عراق است که خوشبختانه در همان روزهای ابتدای ناآرامی‌ها شکست خورد.
مردم عراق که تصور می‌کردند در مقابل حشد‌الشعبی قرار بگیرند، به‌وضوح دیدند با تدبیر مرجعیت شیعه در عراق برای پیگیری مطالبات مدنی آنان از مسیر قانونی و نقش حشد‌الشعبی به‌عنوان مطالبه کننده جدی خواست معترضان عراقی از دولت، چقدر به کاهش آشوب‌ها در عراق کمک شد.
آنچه آمریکا و رژیم‌های جعلی منطقه از آن بیم دارند توسعه محور مقاومت در منطقه است. حالا که ریشه‌های مبارک مقاومت در سوریه و یمن هم در حال محکم شدن است، دیری نخواهد پایید که شاهد استحکام محور مقاومت در عربستان و دیگر کشورهای منطقه خواهیم بود. از این روست که یکی از دلایل سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا به عراق باهدف بررسی نقشه تضعیف حشد‌الشعبی
 شکل‌گرفته است.
مایک پنس، تلاش دارد با ارزیابی دقیق از تحولات اخیر در عراق و بررسی میزان نفوذ حشد‌الشعبی در میان مردم و فعال‌سازی جریان‌های افراطی در مناطق حاشیه‌ای شهرهای عراق، سناریوی دامن زدن به اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی را با ایجاد تنش‌های اجتماعی ایجاد کند و حشد‌الشعبی را در مقابل قبایل و مذاهب قرار دهد.
در این سناریو آمریکا به دنبال جریان‌های نفوذی در حشد‌الشعبی است تا با ایجاد اختلافات داخلی از قدرت، تمرکز و اختیار عمل حشد‌الشعبی بکاهد.
در سناریوی جدید آمریکا تلاش شده است که دولت مرکزی را نسبت به حشد‌الشعبی بدبین و بی‌اعتماد کند و این بدبینی را نه از رأس هرم بلکه از لایه‌های پایینی مسئولان حکومتی آغاز کند؛ همان سناریویی که تلاش شد در برهه‌هایی از تاریخ در لبنان و در خصوص حزب‌ا... صورت گیرد که شکست خورد.
در این شرایط به‌نظر می‌رسد دولت و ملت عراق بیش از هر زمان دیگری باید از ظرفیت‌های حشد‌الشعبی در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی عراق استفاده کنند و این نیرو را صرفا یک نیروی نظامی ندانند. از سوی دیگر فرماندهان حشد‌الشعبی نیز باید بیش از هر زمان دیگری مراقب ایجاد جریان‌های نفوذی باهدف تخریب حشدالشعبی باشند.
این روزها عراق بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی اجتماعی حشد‌الشعبی نیاز دارد تا اعتماد مردمی بیش از گذشته به این جریان مقاومت جلب شود.
ضمن این که حشد‌الشعبی با پشتوانه مردم و مرجعیت شیعه می‌تواند حلال بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی عراق باشد، آن‌چنان‌که این روزها حزب‌ا...یکی از بازیگران اصلی فضای فرهنگی و سیاسی لبنان است.