دینگ‌دینگ زنگ خطرها

دینگ‌دینگ زنگ خطرها


حالا درست است كه عموم ما و شما هویت حرفه‌ای فاضل نظری را به عنوان یك شاعر و غزلسرا می‌شناسیم ولی خب در جریان باشید كه استاد رئیس كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم هستند. حضرت استاد روز گذشته در اولین همایش ادبیات كودك و نوجوان بود كه با میزبانی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده حرف‌های جالبی زده كه خب ما هم پیش از این حسابی در جام‎‌جم راجع به آن حرف زده بودیم.
رئیس هیأت‌مدیره كانون گفته شاید در كشور شاهد واردات خودرو و تجهیزات الكترونیك هستیم و این‌كه برخی افراد بسته به توان مالی‌شان از خودروهای خارجی استفاده كنند، موضوع عجیبی نباشد. این موضوع در عرصه فرهنگ مثل واردات اسباب‌بازی یا پویانمایی و محصولات وابسته به آن است كه گرچه نگران‌كننده است اما با توجه به كمبودهایی كه در كشور هست جای تعجب ندارد. اما تصور كنید قرار باشد فرش، پسته، نفت و گاز را از خارج وارد كنیم، این موضوع خیلی جانكاه و نگران‌كننده برای آینده خواهد بود. در عرصه فرهنگ این موضوع یعنی واردكردن ادبیات به‌ویژه در حوزه كودك به‌واقع جای نگرانی دارد و باید زنگ خطرها به صدا درآید.
مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با اشاره به توجه روزافزون به ادبیات، پویانمایی و مسائل فرهنگی خارجی برای كودكان و نوجوانان در جامعه امروز ایران، تصریح كرد: بخش تراژیك قصه این است كه اولیا و خانواده‌ها با هزینه‌هایی كه برای خرید محصولات خارجی برای كودكان صرف می‌كنند، بهای مستعمره‌شدن كودكان‌مان در حوزه فرهنگی را پرداخت می‌كنند. متأسفانه قهرمان‌های كودكان ما چهره‌هایی شده‌اند كه در پویانمایی و داستان‌های خارجی وجود دارند.
وی در این بخش از سخنان خود روند یكسویه وارد شدن ادبیات خارجی و ترجمه‌ای را نگران‌كننده دانست و اظهار كرد: در داد و ستد فرهنگی، ترجمه نقش مهمی دارد ولی نباید این موضوع یك‌سویه باشد. ایران به واسطه ادبیات و شعر به عنوان كشوری فرهنگی در جهان شناخته می‌شود. با سرعت حركت كردن به سوی ادبیات كودك و نوجوان خارجی در آینده، سؤال‌های فرهنگی بسیاری برای كودكان ما ایجاد خواهد كرد.