این خودروهای بی‌باک

نگاهی به خودروهای جدید الكتریكی و كم‌مصرفی كه این روزها در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس توجه بازدیدكنندگان را به خود جلب كرده‌اند

این خودروهای بی‌باک

خودروهای برقی و چند خودروی شاسی‌بلند كوچك جدید، یك خودروی كامپكت بازطراحی شده، مدل برقی و پلاگین یكی از پرفروش‌ترین خودروهای تویوتا و خودروی مفهومی، برقی و آینده‌نگر استیشن‌واگن از شركت خودروسازی فولكس‌واگن، در میان مدل‌های جدید نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس هستند؛ یكی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی جهان كه هر سال در نخستین روزهای آخرین ماه سال میلادی در آمریكا شروع به كار می‌كند و بهترین و جدیدترین مدل‌های خودروسازان نامدار جهان را به نمایش می‌گذارد. امسال شركت خودروسازی تویوتا، نسخه هیبریدی و قابل شارژ راو 4 (RAV4) كه از خودروهای پرفروش در آمریكا و بسیاری از كشورهای جهان است را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد. این نسخه جدید دیگر وانت نیست. از سوی دیگر شركت فورد، از یك موستانگ شاسی‌بلند برقی جدید نیز رونمایی كرده است. همچنین خودروی كامپكت بازطراحی شده سنترا (Sentra) از شركت نیسان در میان خودروها دیده می‌شود. روند جالبی كه در این نمایشگاه دیده می‌شود این است كه رد پای دنبال كردن سیاست الكتریكی‌سازی یا كاهش قابل توجه مصرف سوخت فسیلی در بسیاری از محصولات تازه معرفی شده این شركت‌ها به وضوح دیده می‌شود. موضوعی كه از افق قابل تصور برای سبك و سیاق خودروسازی در جهان در دهه‌های پیش رو خبر می‌دهد. نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2019 از یكم آذر در حال برگزاری است و دوشنبه یازدهم آذر آخرین روز برگزاری این نمایشگاه خواهد بود. در ادامه شش نمونه خودروی جدید به نمایش درآمده در این نمایشگاه را معرفی می‌كنیم. منبع: TechXplore

كیا سلتوس                                   KIA SELTOS

شركت خودروسازی كره‌ای كیا، مدل دیگری از شاسی‌بلندهای كامپكت را به خط تولید مدل‌های سلتوس خود اضافه كرده است. این مدل كمی بزرگ‌تر از خودروی كامپكت كیا سول (kia soul) است. این خودرو موتوری استاندارد با ۱۴۶ اسب بخار قدرت و چهار سیلندر 2 لیتری با گیربكس متغیر دارد. نمونه دیگری از این نوع خودرو تولید شده كه مجهز به موتوری با قدرت ۱۷۵ اسب بخار و چهار توربوشارژ 6/1 لیتری است، البته برخی از مدل‌های این نوع خودرو گیربكس خودكار ۷سرعته دارند. كیا می‌گوید فضای داخلی خودرو بسیار محكم و زیبا و طراحی بیرونی خودرو شیك و مطابق مدل‌های روز است. همچنین كاپوت و فاصله دو محور چرخ‌های این خودرو هم بلند هستند.
مجموعه فناوری ایمنی درایو وایز (Drive Wise) شركت خودروسازی كیا شامل سیستم جلوگیری از برخورد از جلوی خودروست كه این مجموعه دربرگیرنده فناوری تشخیص عابر پیاده و ترمز خودكار است و می‌توانند از تصادف پیشگیری كرده یا بكاهند.
قیمت نسخه ال‌ایكس (LX) این خودرو كه چهار چرخ محرك هم هست با كمتر از ۲۲هزار دلار شروع می‌شود. اما جزئیات دیگر قیمت‌گذاری و صرفه‌جویی در سوخت آن هنوز منتشر نشده است. سلتوس در سه ماه اول سال آینده وارد بازار می‌شود.


خودروی مفهومی آی.دی اسپیس ویزیون            ID. SPACE VIZZION CONCEPT
فولكس‌واگن با تولید خودروی مفهومی آی‌دی اسپیس ویزیون كه نوعی استیشن‌واگن برقی با كف كم‌ارتفاع است، نگاهی به آینده خودروها انداخته است.
این خودروساز آلمانی كه پس از رسوایی تقلب در تست تشخیص‌دهنده آلاینده‌های خودروهای دیزلی‌، روی تولید وسایل نقلیه برقی متمركز شده است می‌گوید، خودروی جدید آنها می‌تواند فقط با یك‌بار شارژ باتری، ۴۸۰ كیلومتر مسافت را بپیماید.
این خودرو مجهز به موتور عقب با قدرت ۲۷۵ اسب بخار است و احتمال می‌رود در آینده موتور دیگری با قدرت ۳۵۵ اسب بخار روی آن نصب و به این ترتیب به خودروی چهارچرخ محرك تبدیل شود. بنا به گفته شركت فولكس‌واگن، نسخه چهار چرخ محرك این خودرو می‌تواند در پنج ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. مهندسان طراح این خودرو برای محدود كردن كشش باد، به جای دسته‌های معمولی در خودرو، سطوح لمسی روی در‌ها را به‌كار برده‌اند.
یك صفحه نمایشگر 6/15 اینچی مجهز به واقعیت افزوده در خودرو تعبیه شده و می‌تواند تمام اطلاعات سرگرمی، كنترل آب و هوا و اطلاعات آنلاین را در اختیار سرنشینان خودرو قرار ‌دهد. این خودروی فولكس‌واگن، پیش‌نمایش نوعی وسیله نقلیه تولیدی برای آمریكای شمالی و اروپاست، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد.



تویوتا راو۴ پرایم                               TOYOTA RAV4 PRIME
تویوتا نسخه برقی پلاگین خودروی محبوب شاسی‌بلند كوچك راو۴ را به نمایش گذاشت كه كاراتر و سریع‌تر از نسخه‌های فعلی است.
تویوتا راو۴ پرایم ۲۰۲۱ می‌تواند فقط با استفاده از نیروی باتری ۶۳ كیلومتر را طی كند و پس از آن سامانه رانش هیبریدی برقی- بنزینی آن وارد عمل می‌شود. بنابه گفته شركت تویوتا این خودرو با هر لیتر بنزین می‌تواند ۳۸ كیلومتر را بپیماید.پیشرانه ۳۰۲ اسب بخاری این خودرو، شتاب صفر تا صد 8/5ثانیه‌ای دارد كه آن را از نمونه‌های راو۴ هیبریدی فعلی، دو ثانیه سریع‌تر كرده است.  این شاسی‌بلند كه از پرفروش‌ترین‌های تویوتاست، نسخه تنظیم شده‌ای از موتور بنزینی چهار سیلندر 5/2 لیتری دارد كه نیروی چرخ‌های جلوی خودرو را تامین می‌كند. یك موتور برقی هم به طور جداگانه در عقب خودرو نصب شده كه هنگام نیاز، چرخ‌های عقب خودرو را نیرو می‌دهد.
شركت تویوتا می‌گوید باتری این خودرو در كف آن تعبیه شده و باعث می‌شود این شاسی‌بلند مركز ثقل بهتری داشته باشد و كنترل آن آسان‌تر شود. راو۴ پرایم، تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.


نیسان سنترا ۲۰۲۰                   NISSAN SENTRA
در خودروی سنترا ۲۰۲۰ كه تا اواسط دی‌ماه به بازار جهانی عرضه خواهد شد، دیگر خبری از ظاهر كوچك و جمع‌وجور آن نیست. این خودرو روی شالوده جدیدی تولید شده كه ارتفاع آن را نزدیک به پنج سانتی‌متر پایین‌تر آورده است و البته همین قدر هم به عرض آن اضافه كرده تا به این ترتیب به آن چهره‌ای جسورتر داده باشد. این تغییرات باعث شده تا نیسان سنترا ظاهری كوپه مانند پیدا كند و شبیه طراحی مدل‌های جدیدتر شركت نیسان، همچون آلتیما و ماكسیما باشد. این نسخه جدید از سنترا به موتوری با قدرت ۱۴۹ اسب‌ بخار و چهار سیلندر مجهز شده كه قدرت آن را ۲۰درصد بیشتر از مدل‌های فعلی افزایش می‌دهد. با این حال، بنا به گفته شركت نیسان، این افزایش قدرت، نه‌تنها مصرف بنزین آن را بالا نبرده، بلكه می‌تواند با سوخت كمتری مسافت بیشتری طی كند. همچنین سنترا۲۰۲۰، دارای سیستم تعلیق عقب و سیستم فرمان جدید است تا بتواند خودرو را بهتر كنترل كند. از آنجا كه این خودرو به شش سیستم ایمنی استاندارد، از جمله ترمز اضطراری خودكار و تشخیص عابر پیاده مجهز است، مناسب افرادی است كه تازه رانندگی را تجربه می‌كنند. البته قیمت دقیق این خودرو و اطلاعاتی همچون مصرف بنزین در هر صد كیلومتر مسافتی كه سنترا ۲۰۲۰طی می‌كند هنوز اعلام نشده است.


شورولت تریل‌بلیزر                                  Chevrolet TrailBlazer
به برند شورولت خودروسازی جنرال موتورز، خودروی شاسی بلند دیگری با ظاهر جسور تریل‌بلیزر افزوده شده است. این شاسی‌بلند جدید با قیمت پایه‌ای ۲۰هزار دلار همراه با هزینه حمل، شروع می‌شود و آن چیزی بین خودروی ساب‌كامپكت تركس (Trax) و كامپكت اكویناكس (Equinox) است.  این خودرو مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ 2/1 یا 3/1 لیتری و قدرت حداكثر ۱۵۵ اسب بخار است. مدل تریل‌بلیزر مجهز به سامانه گیربكس متغیر بوده و البته برخی از نمونه‌های این خودرو به گیربكس‌های ۹ سرعته مجهز است. این خودرو دارای دو چرخ جلو محرك و همچنین چهار چرخ محرك است.
طراحی بیرونی این خودرو از شورولت بلیزر بزرگ‌تر الهام گرفته است، اما لبه‌های آن صاف و منظم‌تر بوده و سقف آن دو رنگ مختلف دارد. این خودرو مجهز به فهرستی از ویژگی‌های ایمنی استاندارد از جمله هشدار برخورد از جلوی خودرو، ترمز اضطراری خودكار و ترمز هنگام مشاهده عابر پیاده است. تریل‌بلیزر ۲۰۲۱، بهار سال آینده وارد نمایشگاه‌های خودرو می‌شود. گفتنی است میزان مصرف سوخت این خودرو هنوز اعلام نشده است.


فورد موستانگ مَچ‌ای                                              FORD MUSTANG MACH E
در این نمایشگاه، شركت خودروسازی فورد، اولین خودروی شاسی‌بلند تمام‌الكتریكی خود را رونمایی كرد و این نشان می‌دهد به‌زودی و حداكثر تا ۲۰ سال آیند، شاهد تولید انواع بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به باتری از سوی خودروسازان برجسته و همچنین سازندگان خودروهای لوكس خواهیم بود. در واقع تحلیل‌های حوزه صنعت خودروسازی نشان می‌دهد فروش وسایل نقلیه الكتریكی به زودی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. تحلیلگران خودروسازی در آمریكا می‌گویند تا سال ۲۰۲۲، فروش خودروهای برقی در این كشور پنج برابر بیشتر خواهد شد.
خودروی شاسی بلند موستانگ مَچ‌ای(Mach E)، بسته به نوع تجهیزات خود در هر مرتبه شارژ، می‌تواند ۳۷۰ تا ۴۸۰ كیلومتر مسافت را طی كند. قیمت این خودرو از ۴۴هزار دلار شروع می‌شود.
مدل مَچ‌ای از نظر ظاهر، برخی از سبك‌های طراحی موستانگ، از جمله چراغ‌های عقب خودرو، كاپوت بلند و فست‌بك در عقب خودرو را حفظ كرده است. در خودروهای فست‌بك، طراحی به گونه‌ای است كه سقف با شیب ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پایین می‌آید. این نسخه از موستانگ می‌تواند در مدت زمان فقط 5/3 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. فورد موستانگ مَچ‌ای یكشنبه سوم آذر در نمایشگاه
لس‌ آنجلس رونمایی شد.