سال ۹۸ ركورددار كمترین میزان زاد و ولد در ۵۰ سال گذشته

سال ۹۸ ركورددار كمترین میزان زاد و ولد در ۵۰ سال گذشته

  براساس گزارش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تخمین زده می‌شود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با 5/14 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت كشور به كمترین حد خود در ۵۰ سال گذشته برسد.
به گزارش ایرنا در این گزارش آمده است كه از سال 80 تا سال 94 در كشور، میزان موالید افزایش داشت، اما پس از سال 94 به علت خالی ‌شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولدها با شیب تقریبا تندی شروع به كاهش كرد.
در سال 97 میزان موالید كشور نسبت به سال قبل با كاهش بیش از 8 درصدی مواجه شد كه در دو دهه اخیر بی ‌سابقه بود.
در شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ این تعداد با ۱۳ درصد كاهش مواجه شد و كاهش بیش از ۹۲ هزار تولد را به همراه داشت.
این گزارش تخمین می‌زند در پایان امسال، میزان تولد كشور به رقم یك میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۵۴ تولد برسد كه كاهش بی سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته دارد.
تعداد تولدهای سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشان‌دهنده كاهش ۲۰۳ هزار و ۷۱۰ نفری موالید است.
همچنین، میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با كاهشی محسوس به 7/16 در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۷ رسید و تخمین زده می‌شود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با 5/14 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به كمترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.
طبق برآوردهای انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری به ۸۲ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است.
مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از 29/1درصد در سال ۱۳۹۰ به 24/1 درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.
طبق این گزارش، برآوردها نشان می‌دهد كه نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به حدود یك درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود كشور در سال‌های آینده با كاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه شود.