زیرساخت كه نباشد، گردشگری هم تعطیل است

زیرساخت كه نباشد، گردشگری هم تعطیل است


تكاب میزبان ۱۰ درصد كلِ آثار باستانی و تاریخی آذربایجان غربی و ارزشمندترین آنها یعنی مجموعه جهانی تخت سلیمان است؛ مجموعه‌ای با ظرفیت‌های عظیم و ناشناخته كه می‌تواند به منبع بزرگ درآمدزایی، ارزآوری و توسعه و رونق اقتصادی تكاب و حتی كل آذربایجان غربی تبدیل شود، اما هنوز و با گذشت
 16 سال از ثبت در فهرست جهانی، حتی نتوانسته توجه گردشگران داخلی را به خود جلب كند، چه رسد به جذب گردشگران خارجی و ارزآوری.
امیر مطلوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تكاب درباره چرایی این اتفاق به ما می‌گوید: ما یك مثلی داریم كه می‌گوید راه توسعه از توسعه راه می‌گذرد! اگر ما راه نداشته باشیم، توسعه‌ای هم در بخش گردشگری نداریم و بحث زیرساخت‌ها در شهرستان تكاب همیشه مشكل داشته. فراهم كردن این بخش از زیرساخت‌ها هم كار ما نیست، چراكه بخش گردشگری یك حوزه فرابخشی است و باید نهادهای زیادی در كنار هم فعالیت كنند تا به نتیجه برسند و درنهایت، انتظار توسعه صنعت توریسم از آن داشته باشیم.
صنعتی كه فعلا به گفته مطلوبی 80 هزار گردشگر در سال برای تكاب به ارمغان می‌آورد؛ آماری كه می‌تواند و باید بسیار بیشتر از این باشد. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ما در حوزه خودمان، زیرساخت‌های مناسب گردشگری مثل زیرساخت‌های اقامتی را فراهم كرده‌ایم. ظرفیت اقامتی تكاب دوبرابر شده و اقامتگاه‌های بومگردی زیادی در شهرستان ساخته شده و امیدواریم تا دو سال آینده از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده كنیم تا مردم هم از ظرفیت گردشگری تكاب منتفع شوند.»