وقتی انگشت دست‌تان صاف نمی‌شود!

وقتی انگشت دست‌تان صاف نمی‌شود!

 شاید تاكنون برای خود یا یكی از اطرافیان، عارضه‌ای به‌نام انگشت ماشه‌ای پیش آمده باشد‌؛ حالتی است كه در آن حركت تاندون ماهیچه‌های خم‌كننده (فلكسور) انگشتان در داخل نیام عضله به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و ممكن است با درد همراه باشد.
در این حالت نیام عضله متورم و كلفت می‌شود و معمولا در خانم‌های میانسال (‌45 تا 55سال‌) شایع‌تر بوده و شیوع آن در زنان دو تا شش برابر مردان است. انجام كارهای تكراری با دست، بیماری روماتیسم مفصلی و دیابت از عوامل زمینه‌ساز انگشت ماشه‌ای است. در این بیماری ممكن است چند انگشت با هم درگیر شوند یا می‌تواند همه انگشتان دست را درگیر كند، ولی معمولا انگشت حلقه و وسط و شست بیشتر از سایرین در معرض ابتلا هستند.
 علائم بیماری چیست؟
 در مراحل ابتدایی بیمار ممكن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به كف دست داشته باشد. در این مرحله تشخیص بیماری مشكل است. در مراحل پیشرفته‌تر انگشت گیر می‌كند. به این معنی كه وقتی بیمار می‌خواهد انگشت خم كرده خود را صاف كند، با یك گیر مواجه می‌شود. با كمی فشار انگشت صاف می‌شود.
در حین صاف كردن انگشت،‌ ممكن است
 یك صدای تقه احساس یا شنیده شود. در مراحل پیشرفته‌تر، گیر به‌راحتی رد نمی‌شود و بیمار باید از دست دیگرش كمك بگیرد تا با فشار انگشت را صاف كند. در مراحل كاملا پیشرفته انگشت صاف نمی‌شود و حركت انگشت كاملا محدود می‌شود.
 درمان بیماری چگونه است؟
در مراحل ابتدایی بیماری، درمان غیر‌جراحی است. اجتناب از انجام فعالیت‌های مكرر مثل تایپ كردن و كارهایی كه به‌صورت مكرر انگشت‌ها باز و‌ بسته می‌شوند یا در حالت مشت شده قرار می‌گیرند توصیه می‌شود.
 استفاده از آتل به منظور بی‌حركت كردن موقت انگشت كمك‌كننده است.
استفاده از داروهای ضد التهاب خوراكی در مراحل دردناك بیماری توصیه می‌شود.
تزریق داخل غلاف تاندون توسط پزشك متخصص یك روش درمانی موثر است.
فیزیوتراپی شامل لیزر درمانی، یونتوفورز و ماساژ كمك‌كننده است.
در صورتی كه هیچ‌یك از درمان‌های ذكر شده موفق نباشد، عمل جراحی كمك‌كننده است.