درمان انحراف ستون فقرات؛ پیش از بلوغ

درمان انحراف ستون فقرات؛ پیش از بلوغ

 از فرزندتان بخواهید روبه‌روی شما بایستد، سپس با دقت به شانه‌هایش نگاه كنید، اگر متوجه شدید یكی بالاتر از دیگری قرار گرفته حتما برای بررسی بیشتر به یك متخصص مراجعه كنید.
اسكولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات از ناهنجاری‌های شایع ستون فقرات است كه می‌تواند این عدم تقارن را در شانه‌ها یا در لگن‌ها ایجاد كند. وراثت، آسیب‌های دوران بارداری و زایمان، وضعیت‌های غیرصحیح نشستن و ایستادن و كاركردن، فعالیت‌های سنگین بدنی مانند بلند كردن و حمل بارهای سنگین، صدمات ورزشی، تصادفات، سوانح و شكستگی‌های ستون فقرات از علل مهم این ناهنجاری‌ها به شمار می‌رود.
می‌توان گفت ستون فقرات بر اثر انحراف جانبی به صورت C شكل یا به صورت S شكل در می‌آید و وضعیت طبیعی ایستادن، نشستن و خوابیدن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این ناهنجاری در دختران بیشتر است و از آنجا كه هنگام حاملگی و زایمان، ستون فقرات خمیده می‌تواند به رحم فشار آورده و برای سلامت جنین خطرناك باشد، توجه به ستون فقرات در دختران خصوصا پیش از سن بلوغ بسیار مهم و قابل توجه است.
امكان اصلاح این انحراف در سنین پیش از بلوغ با استفاده از وسایل جانبی مانند بریس‌های ستون فقرات و فیزیوتراپی و تمرین در آب وجود دارد، اما بعد از سن بلوغ درمان‌ها بیشتر نگهدارنده بوده و مانع از بیشتر شدن درجه خمیدگی ستون فقرات می‌شوند.
زمانی مشكل برای درمانگر دوچندان می‌شود كه علاوه بر انحراف جانبی ستون فقرات، قوس پشتی بیمار هم افزایش یافته و به عبارتی كایفوز ایجاد می‌شود. در این مواقع است كه بریس و تمرینات فیزیوتراپی باید علاوه بر اصلاح خمیدگی و چرخش به طرفین در ستون فقرات، قوز پشتی و خمیدگی به جلو را نیز اصلاح كند. زمانی كه زاویه انحراف ستون فقرات بیش از حد مشخص باشد، درمان جراحی مطرح می‌شود كه دوره درمان و فیزیوتراپی خاص خود را نیاز دارد. در مواردی كه درمان‌های غیرجراحی تجویز می‌شوند، درمان‌ها باید مداوم و انجام تمرین‌های آموزش داده شده توسط فیزیوتراپیست باید به صورت روزانه انجام شوند.
عادت‌های غلطی همچون نشستن روی صندلی‌های قابل گردش در حالی كه سر روبه نمایشگر رایانه و پایین تنه چرخیده، نشستن طولانی در حالی كه یك پا روی پای دیگر انداخته شده یا نشستن طولانی با تكیه بر لگن یك طرف می‌توانند باعث ایجاد و تشدید اسكولیوز شوند. عادات خواب نیز از علل دیگر این ناهنجاری‌هاست. بسیاری از افراد هنگام خواب یك زانو را داخل شكم برده و زانوی دیگر را صاف نگه می‌دارند و یكی از دست‌ها را از بالا زیر سر برده و دست دیگر را بین زانوها قرار می‌دهند كه انحراف جانبی ستون فقرات را در پی خواهد داشت.
از دیگر عوارض اسكولیوز، افزایش فشار روی قفسه سینه و ریه‌ها و اختلال در عملكرد آنهاست كه می‌تواند تنفس و اكسیژن رسانی را دچار اختلال كند. تكنیك‌های دستی فیزیوتراپیست‌ها در افزایش تحرك ستون فقرات و دنده‌ها هنگام دم و بازدم و افزایش حجم ریه‌ها و آموزش تمرینات تنفسی در این موارد بسیار مفید است.