شكست ترامپ در جنگ تجاری با چین

شكست ترامپ در جنگ تجاری با چین


ترامپ در سال 2016 میلادی و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، با استناد به آمارهای منتشر شده در حوزه تجارت (صادرات و واردات) این كشور تأكید كرد كه 346 میلیارد دلار از كسری تراز تجاری سالیانه ایالات‌متحده ناشی از واردات كالاهای چینی است.
ترامپ وعده داد تا با اتخاذ سیاست‌های حمایت گرایانه اقتصادی و وضع تعرفه‌های گمركی بر كالاهای چینی، این معادله را تغییر دهد! هم‌اكنون در سال 2019 میلادی قرار داریم.
 در پایان سال 2018 میلادی، شاهد افزایش 7درصدی صادرات محصولات چینی به آمریكا (به‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده تجاری) بودیم. همین مسأله نشان می‌دهد كه بیشتر شركت‌های آمریكایی از سیاست‌های ضد چینی ترامپ در عرصه تجارت بین‌الملل حمایت نمی‌كنند.
فراتر از آن، چین با كاهش خودخواسته ارزش یوان از یك‌سو و عدم خرید محصولات كشاورزی ایالات‌متحده، توانسته است تا حدود زیادی منازعه تجاری با واشنگتن را مدیریت كرده و هزینه‌های آن را برای كاخ سفید به‌شدت بالا ببرد.
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حتی در ایالاتی مانند تگزاس كه آرای آن به‌صورت سنتی به حزب جمهوریخواه تعلق دارد، محبوبیت ترامپ به سبب عدم خرید محصولات كشاورزان از سوی چین كاهش‌یافته است. پكن طی سه سال اخیر بارها نشان داده است كه قصد ندارد در برابر سیاست‌های بازدارنده و سخت ایالات‌متحده در جنگ تجاری تسلیم شود.
بی‌دلیل نیست كه برخی طرفداران حزب جمهوریخواه به ترامپ در خصوص تأثیر منفی منازعه تجاری با پكن و تأثیر مستقیم آن بر فضای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، به‌شدت هشدار داده‌اند. هشداری كه هراندازه به زمان انتخابات نزدیك‌تر می‌شویم، با شدت بیشتری به ترامپ مخابره می‌شود.