بی‌پرده با رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور دیروز گفت دانشجو باید مسؤولان را نقد کند در همین زمینه با 5 دانشجو گفت‌وگو کردیم

بی‌پرده با رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور، مراسم روز دانشجوی امسال را با دو روز تاخیر و در یکی از دانشگاه‌های کم‌حاشیه برگزار و دیروز در دانشگاه فرهنگیان سخنرانی کرد. پیش از سخنرانی دیروز حسن روحانی، نمایندگان هفت تشکل دانشجویی دیدگاه‌ها، نظرات و نقدهای خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند. نمایندگان انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی، شوراهای صنفی، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی دانشجویی، بسیج دانشجویی، نشریات دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان، هفت دانشجویی بودند که به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در میان سخنرانی‌های دانشجویان، انتقادات حمیدرضا قائم‌پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از دولت بیش از سایرین بازتاب داشت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: آقای روحانی تقویم دستتان هست؟! بیش از ۲۲۰۰ روز گذشت و هنوز ملت ما منتظر حل مشکلات ابتدایی شان هستند. این فعال دانشجویی گفت: قرار بود آن‌قدر رفاه بیاورید که ۴۵ هزار تومان به حساب هم نیاید، نه آن‌که امروز خیل مردم گرفتار نان شب باشند. البته خیالتان راحت! ۴۵ هزارتومان برای مردم هیچ شد، هیچ! نماینده انجمن‌های اسلامی هم در سخنان خود با تاکید بر این‌که پشیمان نیستیم که به شما رای دادیم، گفت: آقای رئیس‌جمهور انتظار داریم به وعده‌های خود عمل کنید، از وضع موجود ناراحت هستیم اما ناامید نیستیم. پس از سخنان دانشجویان، رئیس جمهور پشت تریبون حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. وی در بخش‌هایی از سخنانش با استقبال از انتقادات دانشجویان تاکید کرد که قدرت باید نقد شود و در غیر اینصورت ممکن است به انحراف کشیده شود. وی همچنین خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویی می‌خواهیم که با صراحت و شجاعت مسؤولان را نقد کند. به دنبال چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور، جام‌جم با پنج نفر از فعالان دانشجویی گفت‌وگو کرده و مهم‌ترین انتقاد آنها از عملکرد دولت را جویا شده است. گفت‌وگوی جام‌جم با این دانشجویان را می‌خوانید.

روحانی:‌ دانشجویی می‌خواهیم که مسؤولان را نقد کند
رئیس‌جمهور در سخنرانی دیروز خود در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر این‌که دولت بدون اشکال و ایراد نیست از طرح انتقادات سازنده استقبال کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روحانی اظهار کرد: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسوولان را نقد کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.
رئیس جمهور با تأکید بر این‌که دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهار نظر و حتما نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب ، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند. ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسوولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسوولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفت‌وگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است.معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.
رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی‌تردید در دولت مشورت می‌کنم یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.
روحانی با تأکید بر این‌که بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تأکید کرد: اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسوولان قرار گیرد.
وی با اشاره به نظرات مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در مورد وعده‌های دولت گفت: این‌که دولت چقدر خدمت و چقدر به وعده‌هایش عمل کرده است، انتظار این است که در محیط‌های دانشجویی و دانشگاهی به صورت روشن به موارد اشاره شود.
رئیس جمهور گفت: آمار و ارقام می‌گوید اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است.
روحانی ادامه داد: نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم 16آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما 16 آذرهای قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است اما مقصر ما نیستیم، ما توافق را به هم نزدیم و تقریبا همه کشورهای دنیا به‌جز چند کشور، آمریکا را مقصر می‌دانند و اجماع بین‌المللی وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمن به‌دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.
روحانی با بیان این‌که همه باید با هم باشیم، گفت: انتخابات پیش روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی به عهده دارند. رئیس جمهوربا تاکید بر این‌که آنها که می گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، گفت: همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رای، افراد لایق تر و بهتر را  انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور
رقم بزنیم.

دولت مطابق با آرمان‌ها حرکت نمی‌کند
 علی طلوعی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
اصل انتقاد ما به آقای روحانی این است که عملکرد ایشان با معیارهای انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و با اندیشه و آرمان‌های انقلاب فاصله دارد. از این رو ایشان شان جایگاهی را که در آن ایستاده رعایت نکرده است. تشخیص درست مسائل از سوی ایشان به خوبی صورت نمی‌گیرد و طبعا نمی‌تواند برای حل مشکلات هم راه‌حل شایسته‌ای را ارائه کند. مشاهده تحولات و شرایط جاری مملکت نشان ‌می‌دهد مدل رفتاری دولت کاملا منفعلانه است. ایشان بر این باور است که هیچ اتفاقی در کشور نخواهد افتاد مگر این‌که از طریق مذاکره با غربی‌ها و کشورهای اروپایی به مشکلاتمان فائق آییم. بنابراین اگر بخواهیم به صورت موجز مهم‌ترین انتقادمان را نسبت به آقای روحانی مطرح کنیم باید بگوییم که اساسا ایشان مطابق با آرمان‌های انقلاب قدم بر‌نمی‌دارد.


دولت ایده‌ای برای اداره کشور ندارد
محمدرضا محمدی، عضو شورای مرکزی اتحادیه مستقل
مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نقد عملکرد دولت آقای روحانی گفت این است که اساسا دولت تعطیل است. ما علاوه بر این‌که با پدیده‌هایی مثل رشد فساد در عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور مواجه هستیم اما در عین حال شاهدیم در ساختارهایی که فساد اتفاق نمی‌افتد عده‌ای بیکار نشسته‌اند و کار مفیدی را انجام نمی‌دهند. بنابراین دستگاه‌های اجرایی کشور خاموشند. ما بیش از این‌که قوه مجریه داشته باشیم با دستگاهی مواجه‌ایم که مهمترین ویژگی آن پرحرفی و بی‌عملی است. این دولت ایده مناسبی برای اداره کشور ندارد و بعد از این‌که برجام شکست خورد،‌ آقای روحانی هیچ انگیزه و راه جدیدی را برای اداره کشور از خود نشان نداده است. این دولت در پی هر اقدام قهری که از سوی ترامپ انجام می‌شود به جای کنش، واکنش‌های بی‌نتیجه انجام می‌دهد. از سویی دیگر براساس ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها میزان اعتماد عمومی و اعتماد دانشجویان نسبت به آقای روحانی به‌شدت پایین آمده است.



نگاه نامناسب به مقوله فرهنگ و دانشگاه
ساجد سهرابی
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی اصفهان
مشکلات اقتصادی از بدیهیات است و من از گفتن آنها درمی‌گذرم اما در مورد صحبت‌های آقای روحانی باید گفت گفته‌های ایشان با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد در تضاد است. در دو سال اخیر وقتی ایشان برای سخنرانی 16 آذر به دانشگاه می‌روند کمتر اجازه صحبت به دانشجویان داده شده و به طور معمول هم در این زمینه گزینشی برخورد شده است. از سویی دیگر طرح مطالبات دانشجویی هم به شکل محسوسی تقلیل یافته است. سیاست دولت در عرصه داخلی بسیار ضعیف بود و نگاه به مقوله فرهنگ، دانشگاه و وزارت علوم بسیار نحیف بود. این البته برخلاف آن چیزی است که در شعارهای ایشان مطرح بود. اساسا تشکل‌های منتقد و تحول‌خواه هنوز بعد از گذشت شش هفت سال برای ایجاد تشکل و اتحادیه مشکل دارند و نمی‌توانند مباحث خود را از مجرای قانونی به گوش مسوولان برسانند. به عبارت دیگر دانشجویان از تریبون رسمی در برابر رئیس‌جمهور برخوردار نیستند. نکته دیگر تلاشی است که برای سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و البته تا حدود زیادی هم این رفتار موفق بوده است. از نظر برخی، دانشگاهی خوب است که کمتر سیاسی باشد و هر وقت قصدی برای برگزاری برنامه‌ای شاخص و برجسته از سوی فعالان دانشگاهی بوده اسیر مصحلت‌سنجی‌ها شده تا با طرح مباحث سیاسی باعث تنش نشود و دولت نقش موثری در حاکم شدن این فضا داشته است.


حاشیه‌سازی نکنید
دانشور خدابنده‌لو
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت
مهم‌ترین توصیه به جناب دکتر روحانی این است که به حاشیه‌سازی‌ها کمتر دامن بزنند.  رئیس‌جمهور محترم باید با توجه به وضع معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی، تمام توجه و هم و غم خود را در جهت مرتفع کردن مشکلات قرار دهد نه این‌که دبیر یک حزب یا نامزد انتخاباتی مجلس، ساختارها را زیر سوال ببرد. البته به دلیل نگرانی از درخطر قرارگرفتن کارآمدی در آینده و بازخواست دولت و وزرا با روی کار آمدن یک مجلس پرسشگر و انقلابی، حق هم دارند اولویت‌های مردم را تغییر دهند و مسائل حاشیه‌ای را برجسته کنند.
سیاست حمایت دولت از حامیان و طرفداران محدود می‌بایست تبدیل به سیاست حمایت از اکثریت جامعه شود و از افزایش فشار بر عامه مردم کاسته شود.


دولت باید مردم را محرم بداند
میلاد مفاخری
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم
مهمترین انتقاد وارده به دولت آقای روحانی، غیر مردمی بودن آن است به این دلیل که هیچ‌گاه در تصمیم‌گیری‌هایی که نفع یا ضررش برای مردم بوده به صورت شفاف و صادقانه با مردم سخن نگفته‌اند. مانند همان جمله‌ای که گفتند من از سهیمه‌بندی بنزین، جمعه صبح باخبر شدم. این سخنان و سخنانی با این لحن، تنها نمک بر زخم مردم ریختن است؛ مردمی که در اوج مشکلات معیشتی همواره دلسوز نظام بوده‌اند.
 متاسفانه دولت آقای روحانی و صدالبته خود ایشان، فاصله عجیبی با دانشگاه گرفته‌اند. در شرایطی که ایشان می‌توانستند از فرصت موجود در روز دانشجو و حضور در دانشگاه‌ها استفاده کرده و حداقل با تبیین نسبی تصمیمات اخیرشان، کمی از شدت انتقادات را کم کنند، اما نه تنها با دو روز فاصله و به نوعی مخفیانه در دانشگاه حاضر شدند بلکه تریبونی در خور و شایسته به دانشجویان ندادند و حاضر نشدند حتی چند دقیقه صدای دانشجویان که برخاسته از کف جامعه است را بشنوند. هر‌چند هنوز دانشجویان امید دارند که آقای روحانی نقدها و راهکارهای نخبگان و دانشجویان جامعه را بشنوند و به فکر معیشت مردم باشند. به همین دلیل دولت آقای روحانی غیر مردمی است و مردم را محرم خود نمی‌داند.