سورنا 4؛ نسل چهارم ربات انسان‌نمای ملی ایران

دیروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد

سورنا 4؛ نسل چهارم ربات انسان‌نمای ملی ایران



طرح كلان ملی نسل چهارم ربات‌ انسان‌نمای ملی ایران (سورنا 4) دیروز شنبه 23 آذر 98 رونمایی شد. این ربات با هدف توسعه دانش رباتیك با حمایت و راهبری مركز طرح‌های كلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشاركت بیش از 50 محقق در مركز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) دانشكده مكانیك دانشگاه تهران و شركت‌های دانش‌بنیان، زیر نظر دكتر عقیل یوسفی‌كما طراحی و ساخته شده است.
نسل اول ربات انسان‌نمای سورنا در سال 87 با هشت درجه آزادی و نسل دوم آن در سال 89 با 22 درجه آزادی تحت حمایت انجمن مراكز تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران طراحی و ساخته شد. در مقایسه با نسل سوم این ربات كه31 درجه آزادی دارد و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال 94 رونمایی شده است، ربات سورنا 4 دارای 43 درجه آزادی است. بهبود طراحی دست ربات، قابلیت گرفتن اجسام مختلف با اشكال گوناگون را فراهم كرده است.
همچنین با طراحی بهینه سازه ربات، بومی‌سازی طراحی و ساخت عملگر و استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، قد (170 سانتی‌متر) و وزن (68 كیلوگرم) ربات سورنا 4 نسبت به نسل قبل خود (190 سانتی‌متر قد و 98 كیلوگرم وزن) كاهش یافته و ربات را به بستری مناسب برای پژوهش‌های دانشگاهی تبدیل كرده است. در حالی كه سرعت متوسط ربات سورنا 3 هنگام راه‌رفتن برابر با 300 متر بر ساعت است، ربات سورنا 4 با كمك طراحی مسیر دینامیكی و كنترل‌كننده‌های برخط، قابلیت راه‌رفتن متداوم با سرعت 700 متر بر ساعت را دارد. با استفاده از سنسورهای تماسی نوین ساخته شده در مركز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST)، ربات سورنا 4 امكان راه رفتن روی سطوح ناهموار را علاوه بر سطوح صاف دارد. برای بررسی و پیاده‌سازی حركت‌های مختلف ربات از جمله گرفتن اشیا، حركت به جانب، عقبگرد، دور زدن، شوت‌زدن و بازیابی تعادل، از شبیه‌سازهای گزبو (Gazebo)، كورئونوید (Choreonoid) و متلب (MATLAB) استفاده شده است. افزایش فركانس حلقه كنترلی ربات نسل جدید به 200 هرتز، امكان پیاده‌سازی كنترلرها و تخمین‌گرهای برخط روی ربات را فراهم كرده‌است. با كمك میان‌افزار سیستم عامل رباتیك (ROS)، امكان اجرای همزمان برنامه‌ها، پایش وضعیت ربات به‌صورت برخط و اجرای بی‌درنگ الگوریتم‌ها برای ربات سورنا 4 امكان‌پذیر شده است.
یكی از اهداف اصلی پروژه سورنا 4 كه در قالب طرح كلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، ساخت رباتی با قابلیت تعامل بیشتر با محیط اطراف و انسان‌ بوده است. ربات جدید قابلیت تشخیص چهره انسان و شمارش آنها، تشخیص اشیا و یافتن موقعیت آنها، تشخیص حركت انسان، تشخیص گفتار و پاسخ دادن به آنها را داراست. همچنین با تركیب حركات تمام تنه ربات و هوش مصنوعی، ربات قابلیت گرفتن برخط اجسام، دنبال‌كردن چهره افراد و اشیا و تقلید حركات انسان را دارد.