آینده را  بساز

با نگاهی به جریان تحول دنیای مشاغل، كسب‌وكاری پیشرو راه بیندازید

آینده را بساز

در دنیای امروز كه هر روز با سرعت بیشتری شاهد تغییرات دنیای فناوری و حتی تعاملات و زندگی اجتماعی هستیم، اگر بخواهیم كسب‌وكاری راه‌اندازی كنیم باید به خوبی بدانیم در كجای این مسیر قرار داریم و چه افقی پیش رویمان قرار دارد تا متناسب با آن برای كسب‌وكارمان برنامه‌ریزی كنیم. دنیای ارتباطات امروز فضایی را فراهم كرده كه بسیاری از محدودیت‌ها و چارچوب‌هایی كه پیش از این فضای رشد كسب‌وكارها را احاطه كرده بود كنار رفته و ارائه خدمات دیگر انحصاری نیست. در عین حال گستره جدیدی از كسب‌وكارهای فناورانه و نوآورانه به فهرست مشاغل اضافه شده‌اند كه شاید پیشتر نام آنها را نیز نشنیده بودیم. در چنین شرایطی اقبال و فضای رشد برخی از كسب‌وكارها بیش از سایرین فراهم است. شاید تصور كنید كه این روزها فقط دور، دور كسب‌وكارهای نوپا و استارت‌آپی است، اما حوزه‌های پیشرو در دنیا فقط به راه‌اندازی نرم‌افزار همراهی برای فروش محدود نمی‌شود. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی كسب‌وكاری را دارید بهتر است در دروه‌ای كه به تحقیقات و نیازسنجی می‌پردازید، نگاهتان را به جای امروز به روزهای آینده متمركز كنید تا بتوانید انتخاب خوب و پر رشدی برای ساختن آینده شغلی‌تان فراهم كنید. برگرفته از: Forbes

     چاپ 3‌بعدی
ارائه خدمات چاپ سه‌بعدی یكی از كسب‌وكارهای سودآور و رو به رشد در دنیای امروز است. خدمات چاپ سه‌بعدی به دلیل نیاز نداشتن به فضای بزرگ و تجهیزات متعدد در صورتی كه بتواند سفارش‌های خوب و تعداد بالایی بگیرید، می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد. اصلی‌ترین گلوگاه ارائه خدمات چاپ سه‌بعدی، شناسایی بازار هدف و گرفتن سهم خوبی از بازار است. این روزها چاپ سه‌بعدی كاربردهای وسیعی پیدا كرده و اگر از فعالان این حوزه باشید می‌توانید كسب‌وكارهای خوبی راه‌اندازی كنید.
تولید اندا‌م‌های بدن و پروتز‌ها
یكی از كاربردهای جدید چاپگرهای سه‌بعدی كه این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، تولید پروتز برای بیماران است. مزیت استفاده از چاپگر سه‌بعدی برای تولید پروتزهای پزشكی در این است كه می‌توان براساس مشخصات بدنی هر فرد از كودك تا بزرگسال، پروتز متناسب با آن فرد را طراحی و به آسانی تولید كرد. استفاده از چاپ سه‌بعدی علاوه بر كاهش هزینه تولید پروتزها برای فرد مناسب‌تر و اختصاصی خواهد بود و به همین جهت پاسخ بهتری در درمان‌های فیزیكی و فیزیوتراپی نیز ایجاد می‌كند. استفاده از چاپگر سه‌بعدی در حوزه پزشكی روز به روز فراگیرتر شده و به حوزه‌های بسیار تخصصی مانند شبیه‌سازی تومورهای سرطانی و تولید اندام‌های حساس‌تر نیز وارد شده است. بنابراین ورود به چنین كسب‌وكارهایی می‌تواند بسیار سودآور و پررونق باشد.
چنین شركت‌هایی علاوه بر این كه می‌توانند در حوزه پزشكی فعال باشند به دلیل داشتن امكانات مناسب چاپ اندام‌های بدن می‌توانند به عنوان مثال اندام‌های مصنوعی كه در صنعت سینما مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تولید كنند.بنابراین در صورت راه‌اندازی چنین كسب‌وكاری می‌توانید در كنار درآمد اصلی با خلاقیت به دنبال مسیرهای درآمدی فرعی نیز باشید.
صنایع غذایی
یكی از حوزه‌های تحقیقاتی پرچالش این روزهای صنایع غذایی، تولید مواد غذایی حیوانی بدون نیاز به پرورش حیوانات است. این موضوع با توجه به اهمیت تأمین غذا در سال‌های آتی كه با كمبود منابع در سراسر دنیا مواجه خواهیم شد، بسیار قابل تأمل است. به همین جهت شاید بد نباشد كه به راه‌اندازی چنین كسب‌وكار آینده‌نگری در همین ابتدای مسیر كه هنوز در ابتدای مسیر تحقیقات قرار دارد، گوشه چشمی داشته باشید تا در صورت جدی شدن آن بتوانید به موقع كسب‌وكاری موفق راه‌بیندازید و جزو اولین‌ها باشید.


     ایجاد فضای كار اشتراكی
این روزها تعداد شركت‌های كوچك و چابك كه در آنها تعداد نیروی انسانی بسیار پایین است یا حتی افرادی كه شغل آزاد داشته و همه آنچه نیاز دارند برای انجام كار فقط رایانه شخصی‌شان است، بسیار زیاد شده است.
چنین مشاغلی ترجیح می‌دهند زیر بار اجاره‌بهای سنگین فضای كار به‌ویژه در شهرهای بزرگی مثل تهران كه هزینه اجاره دفتر كار بسیار زیاد است، نروند. اما از طرف دیگر دفتر كار نوعی وجهه كاری نیز محسوب می‌شود. كارفرما وقتی طرحی را می‌خواهد واگذار كند به فردی كه جای مشخصی كار دارد از لحاظ روانی راحت‌تر می‌تواند اعتماد كند و روی قول و قرارش حساب كند. به همین جهت در سال‌های اخیر شاهد رشد فضاهای كار اشتراكی در كشور هستیم كه علاوه‌بر رفع نیاز فرد به جا و مكان مشخص برای دفتر كار، هزینه اجاره‌بهای بسیار كمتری دارد.
بنابراین اگر دارای املاك و دفتر كار بزرگی هستید، شاید راه‌اندازی چنین فضاهایی بتواند بسیار درآمدزا باشد؛ به ویژه اگر دارای سرمایه لازم برای حمایت از كسب‌وكارهای نوپا هستید. شاید بد نباشد كمی درخصوص نحوه راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها نیز تحقیق كنید و اگر شرایط لازم برای چنین فعالیت‌هایی را دارید، سریع‌تر به این جریان خروشان بپیوندید.


     حوزه سلامت و درمان
حوزه سلامت و درمان در سال‌های اخیر روند رشد قابل قبولی داشته است. بر اساس تحقیقات انجام شده، به دلیل افزایش امید به زندگی و از سوی دیگر افزایش سن جوامع، اهمیت حوزه سلامت و درمان بیش از گذشته شده است. علاوه بر این بازار تقاضای قابل توجه كه ایران نیز از آن مستثنا نیست، اهمیت سلامت فردی به خودی خود موجب می‌شود هر روز زمینه‌های جدیدی برای بهبود سلامت افراد معرفی شود. این موضوع در سال‌های گذشته موجب رونق كسب‌وكارهای بیمه‌ای شده بود، اما واقعیت این است كه به جز باز‌كردن دفاتر بیمه‌ای، كسب‌وكارهای متنوع دیگری نیز در حوزه سلامت فضای رشد و پیشرفت خواهند داشت.
ارتباط مجازی
 یكی از دلایلی كه افراد كم درآمد، ساكن در مناطق روستایی و مناطق محروم كمتر به خدمات درمانی مراجعه می‌كنند، این است كه معمولا خدمات درمانی به راحتی در دسترشان نیست. مناطق روستایی معمولا به بیمارستان دسترسی ندارند و مراكز درمانی در دسترشان نیز به دلیل بودجه‌های اندكی كه دارند تجهیزات به روز و مناسبی ندارند.
این روزها ارائه خدمات پزشكی از راه دور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روند در خارج از ایران با سرعت بیشتری در جریان است. پزشك می‌تواند با روش تماس تصویری از بیمار شرح حال گرفته، بیماری را تشخیص دهد و برایش داروهای مناسب تجویز كند.به این ترتیب چون نیاز به فضای فیزیكی برای معاینه بیماران وجود ندارد، هزینه معاینه و خدمات كاهش قابل توجهی خواهد داشت و از سوی دیگر بیماران می‌توانند راحت‌تر در مواقع لزوم به پزشك معالجشان دسترسی داشته باشند. مراحل پیشرفت درمان نیز برای پزشك به‌آسانی قابل رصد خواهد بود.
در حال حاضر چند سامانه در كشور در حال راه‌اندازی چنین راهكارهای فناورانه‌ای برای ارائه خدمات گوناگون پزشكی كه نیازی به حضور فیزیكی پزشك ندارد، در سراسر كشور هستند.
تمرینات فیزیوتراپی
خدمات فیزیوتراپی از جمله خدمات درمانی است كه همواره در هر جامعه‌ای مورد نیاز است. همیشه در هر منطقه‌ای افرادی دچار آسیب هستند اما مراجعه به مراكز درمانی به دلیل ناتوانی جسمی، مشغله، مشكلات رفت‌وآمد در سالمندان برای همه افراد آسان نیست. به‌همین جهت یكی از ایده‌های خوب برای كسب‌وكار می‌تواند ایجاد سامانه‌ای برای مراجعه درمانگر به منزل بیمار باشد. اگرچه چنین خدمتی به صورت فردی در حال حاضر وجود دارد، اما شكل‌دهی سامانه‌ای كه به‌راحتی در اختیار افراد آسیب‌دیده باشد و فرد بتواند از طریق آن بهترین خدمات را متناسب با شرایطش دریافت كند، می‌تواند با استقبال خوبی روبه‌رو شود. چنین كسب‌وكاری از جمله كسب‌وكارهایی است كه همواره تقاضا دارد و ضمن كاهش هزینه‌های جاری فضای درمانی، امكان اشتغال خوبی برای درمانگرهای فارغ‌التحصیلی كه نتوانسته‌اند در مراكز درمانی به دلیل اشباع بودن بازار كار مشغول به كار شوند یا فضایی را برای كارشان اجاره كنند فراهم می‌كند.
مشاوره دیجیتال
نقش اهمیت دادن به سلامت روان روز به روز در جوامع پررنگ‌تر می‌شود. این روزها با تغییر شرایط زندگی و افزایش اضطراب و مشكلات گوناگون در زندگی افراد، نیاز به جلسات مشاوره و روان‌درمانی افزایش یافته است. سامانه‌ای كه بتواند ارتباط دیجیتال میان افراد و روان‌درمانگران و مشاوران روان‌شناسی از سراسر كشور برقرار كند، در صورت ارائه خدمات مناسب می‌تواند به یكی از محبوب‌ترین خدمات پزشكی جدید و به‌روز تبدیل شود. وجود چنین سامانه‌هایی به دلیل نیاز نداشتن به مراجعه حضوری به مشاور كه هنوز بسیاری از افراد به دلیل تصورات اشتباه فرهنگی از آن وحشت دارند، می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را در سطح جامعه فراهم كند و بسیاری از افراد بتوانند مشكلاتی را كه حضوری به راحتی نمی‌توانند مطرح كنند، مطرح كرده و درمان مورد نیازشان را دریافت كنند.
بنابراین این سامانه علاوه‌بر كاهش هزینه‌های درمانی، می‌تواند به دلیل ایجاد دسترسی آسان برای یكی از رایج‌ترین مشكلات جامعه بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.