ایران یك‌ میلیون تن گندم  از بازار جهانی خرید

ایران یك‌ میلیون تن گندم از بازار جهانی خرید


رویترز به نقل از منابع تجاری اعلام كرد: ایران در هفته‌های اخیر از بازارهای بین‌المللی یك‌‌میلیون تن گندم خریده است.
 به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، منابع تجاری خبر داده‌اند كه ایران در هفته‌های اخیر از بازارهای بین‌المللی یك ‌میلیون تن گندم خریداری كرده است. احتمالا منابع خرید این گندم روسیه و برخی كشورهای اتحادیه اروپا مثل آلمان هستند. به گفته یكی از منابع آگاه، هفته آینده دو كشتی باری بزرگ پاناماكس با محموله گندم روسیه، یكی از بنادر بزرگ این كشور را به مقصد ایران ترك خواهند كرد.
 طبق گفته یكی از مقامات انجمن صنایع غذایی، ایران قصد دارد تا پایان سال جاری سه میلیون تن گندم وارد كند. علی‌اكبر مهرفرد، معاون وزیر كشاورزی ایران گفت: تهران یادداشت تفاهم‌هایی با روسیه و قزاقستان برای واردات موقت گندم امضا كرده است.
 شركت‌های چندملیتی غلات احتمالا جزو فروشندگان در آخرین معاملات نیستند. به گفته یكی از تاجران، بخش بیشتری از این یك‌میلیون تن از روسیه آمده و بقیه متعلق به سایر كشورهای حوزه دریای سیاه است.
مهرفرد گفت: «اگر مشكلات پرداخت از بین برود، حدود صد هزار تن گندم از آلمان وارد خواهد شد. مشكلاتی هم در مورد آفت گندم روسیه وجود دارد».
بیشتر این خرید گندم توسط شركت بازرگانی دولتی ایران صورت گرفته و چند شركت خصوصی هم از دریای مازندران محموله‌هایی را وارد كرده‌اند.