شکست طرح مکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا

نشریه فرانسوی لوموند گزارش داد

شکست طرح مکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا

نشریه فرانسوی لوموند، ضمن اعتراف به شکست امانوئل مکرون، در تلاش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا، به تشریح دلایل این ناکامی پرداخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در گزارش این نشریه فرانسوی که با عنوان، پرونده هسته‌ای ایران: شکست واسطه‌گری فرانسه میان ایالات متحده و ایران منتشر شده، آمده است: هرچند ابتدا تلاش فرانسه بر کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بود، اما هدف نهایی ایجاد یک زمینه برای دیدار رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ بود که البته به شکست انجامید.
بنا بر این گزارش، علاوه بر ناتوانی فرانسه در میانجیگری، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و همچنین مجلس شورای اسلامی در ایران، اوضاع را پیچیده‌تر هم می‌کند. در این گزارش همچنین آمده است: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از ابتدا هم مشخص بود میانجیگری فرانسه نتیجه‌بخش نخواهد بود. طرح پیشنهادی مکرون کاهش تحریم‌ها به ازای محدود کردن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای بود.
روزنامه لوموند همچنین به جزئیات گفت‌وگو بین مکرون و رئیس‌جمهور ایران پرداخته و نوشته است رئیس‌جمهور فرانسه تابستان امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز مذاکره بین ایران و آمریکا را به میان کشیده، اما با استقبالی از سوی روحانی مواجه نشده است.
لوموند همچنین به دلایل شکست این تلاش پرداخته و گفته یکی از مهم‌ترین دلایل شکست تلاش‌های فرانسه، عدم شناخت پاریس از ساز‌و‌کار تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی و پیچیدگی‌های مربوط به آن است.
نشریه لوموند همچنین به درک نادرست رژیم صهیونیستی و آمریکا از فضای داخلی ایران پرداخته و تاکید کرده است به‌رغم آن‌که رژیم صهیونیستی و آمریکا معتقد‌ند فضای داخلی در ایران در آستانه فروپاشی است، ارزیابی این نشریه نشان می‌دهد واقعیت با این تحلیل‌ها متناقض است.
نبود صدای واحد از سوی اروپا
 دلیل ناکارآمدی ابتکار پاریس
بهرام قاسمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه هم با اشاره به ناتوانی اروپا در تاثیرگذاری بر مواضع آمریکا، نبود صدای واحد از جانب اروپا را دلیل ناکارآمدی ابتکار پاریس برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن عنوان کرد.
قاسمی در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه لو موند، تلاش‌های دولت پاریس برای میانجیگری را خیرخواهانه و با نگاهی مثبت و سازنده  توصیف کرد. لوموند به نقل از قاسمی نوشت: ایران تلاش کرد نشان دهد به امانوئل مکرون اعتماد دارد، هر چند طرح وی هنوز به نتایج لازم و ملموسی نرسیده است. البته برخی نیز گمان دارند این طرح ناکارآمد است.
قاسمی گفت: تهران تلاش‌های خیرخواهانه فرانسه را با نگاهی مثبت و سازنده مورد استقبال قرار داد و در این چارچوب در چند ماه گذشته مذاکراتی فشرده و طولانی میان تهران و پاریس به انجام رسید، هر چند که ایران می دانست با توجه به تمامی شرایط موجود نمی توان کاملاً به نتایج مورد نظر در این طرح امید بست.
سفیر ایران در فرانسه بیان کرد: آمریکا به فشار حداکثری و زیاده‌خواهی‌های خود ادامه می دهد و اروپا نیز به نظر می رسد چندان کاری در خور ظرفیت های خود نمی تواند انجام دهد.