چه كسی المپیكی می‌شود؟

داستان پرابهام وزنه‌برداری ایران در دسته 96 كیلوگرم

چه كسی المپیكی می‌شود؟

داستان وزن 96 كیلوگرم وزنه‌برداری ایران در گزینشی المپیك توكیو همچنان پرماجرا و البته پرابهام پیش می‌رود و مثل داستان‌های رمزآلود پوآرو، پایانی غیرقابل پیش‌بینی دارد. با این حال خواندن این مطلب می‌تواند به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهد.
قبل از بررسی شانس‌های نمایندگان ایران باید به بررسی رنكینگ روبی دسته 96 و شرایط هشت وزنه‌بردار برتر كه مستقیما سهمیه المپیك كسب می‌كنند، بپردازیم. آخرین رنكینگ به روزرسانی توسط ما پس از پایان رقابت‌های قطركاپ به شرح زیر است:
 تیان تائو (چین): 4481 امتیاز
 فارس الباخ (قطر): 4228 امتیاز
 سانتیاگو رودالگاس (كلمبیا): 4090 امتیاز
 جاناتان ریواس (كلمبیا): 3922 امتیاز
 دینجو یو (كره جنوبی): 3534 امتیاز
 ارلی مندز پرز (شیلی): 3496 امتیاز
 جیوانی واله‌نیا (ونزوئلا): 3458 امتیاز
 توشیكی یاماموتو (ژاپن): 3412 امتیاز
اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است. رودالگاس كلمبیایی و مندر پرز شیلیایی به دسته 81 كیلوگرم رفته اند و اتوماتیك وار از این فهرست خارج می‌شوند. وزنه‌بردار ژاپنی هم به دلیل نداشتن ركورد مجموع در دسته 96 احتمالا از فهرست خارج می‌شود. در نتیجه نفرات نهم، دهم و یازدهم سهمیه المپیك را خواهند گرفت:
 رضا بیرالوند (ایران): 3401 امتیاز
 یوئنی سیخانتسو (بلاروس): 3356 امتیاز
 چن پو ـ جن (چین تایپه): 3066 امتیاز
البته بلاروس در المپیك توكیو فقط یك سهمیه دارد و هنوز معلوم نیست این سهمیه به سیخانتسو می‌رسد یا به لیخاراد در وزن 73 كیلوگرم؟ با این حال مساله مهم این نیست. با بررسی امتیازات دیگر وزنه‌برداران این رنكینگ و ریزش‌ها، می‌توان مطمئن شد قطعا نام یك وزنه‌بردار ایرانی در میان هشت نفر برتر خواهد بود؛
 رضا بیرالوند (3401 امتیاز) با چهار گزینشی
 سید ایوب موسوی (3335 ا متیاز) با چهار گزینشی
 علی میری (2706 امتیاز) با سه گزینشی
 سهراب مرادی ( 1333 امتیاز) با دو گزینشی
و در آخر هم كیانوش رستمی (2041 امتیاز) با سه گزینشی
 و حالا چند نكته:
مرادی، بیرالوند، موسوی و میری این شانس را دارند كه امتیاز روبی خودشان را به محدوده 3600 برسانند، اما این كه كدام یك بالاتر قرار بگیرد هنوز مشخص نیست.
برای كیانوش رستمی سقف امتیاز حدودا 3300 خواهد بود. در واقع شرط كیانوش برای حضور در المپیك این است كه فدراسیون اجازه ندهد دیگر نفرات در شش مسابقه گزینشی شركت كنند.
مرادی برای رسیدن به بالاترین امتیاز، باید در دو مسابقه بعدی، (جام فجر و قهرمانی آسیا) دو ركورد 410 كیلوگرم را به ثبت برساند.