مسافری   از   آینــــــده

آنچه باید از آخرین شعبده ایلان ماسك، یعنی خودروی سایبرتراك تسلا بدانید

مسافری از آینــــــده

ایلان ماسك دوباره خودروی تمام الكتریكی جدیدی تولید كرده كه به نظر او شبیه خودروهای كارتون‌های علمی ــ تخیلی ۳۰ یا ۴۰ سال قبل است. با دیدن سایبرتراك تسلا كه نوعی وانت است، احساس می‌كنید قرار است سوار خودروهای رویایی دوران كودكی‌تان و از آن نمونه‌های عجیب و غریب فیلم‌های كارتونی شوید. اما باید گفت هنوز دنیا آماده خلق چنین خودروهایی نیست. با این حال سایبرتراك تسلا، خودرویی كاملا متفاوت است و می‌تواند خریداران وانت‌های قدیمی را جذب خود كند. سایبرتراك تسلا، بیش از خودروی ریویان آر.۱.تی (Rivian RT1) كه قرار است سال آینده وارد بازار شود، آینده‌نگر است. این خودرو قرار است در جاده‌ها قدرت و توان خود را نشان دهد و می‌توان گفت مانند آن را فقط می‌توانید در فیلم‌ها ببینید. در ادامه 12 ویژگی خاص سایبرتراك تسلا را بررسی می‌كنیم. منبع: motor ــ junkie.com

تعداد صندلی‌های استاندارد
این روزها بیشتر سازندگان خودروهای وانت، از استاندارد شش صندلی دور شده‌اند. این موضوع به دلیل كنسول مركزی خودروست كه در بیشتر وانت‌ها دیده می‌شود. اما اتاقك خودروی سایبرتراك تسلا، بسیار جادار و دارای شش صندلی است و نشان می‌دهد تسلا برای تولید این خودرو چقدر سنگ تمام گذاشته است. درضمن صندلی‌های وسط به اندازه‌ دو صندلی كناری خود،‌ به‌ حد كافی جادار و مناسب هستند. این اتاقك به‌راحتی شش نفر را در خود جای می‌دهد. تسلا ادعا می‌كند برای ساخت اتاقك خودرو از بهترین و باكیفیت‌ترین مواد استفاده شده است. ظاهر بیرونی خودرو ممكن است كمی عجیب و غریب به نظر آید، اما فضای داخلی آن
بی‌نظیر است.


قیمت پایه
وقتی به سایبرتراك نگاه می‌كنید، به نظر می‌رسد این خودرو هزاران دلار قیمت دارد؛ اما اشتباه می‌كنید. قیمت پایه خودروی سایبرتراك تسلا، ۳۹هزار و 900 دلار است. این قیمت برای كسانی كه در اروپا و آمریكا زندگی می‌كنند كاملا در دامنه قیمت وانت‌های دیگر بازار خودروهاست و با این قیمت می‌توانند صاحب اولین وانت تمام برقی شوند. همچنین سایبرتراك ویژگی‌های خاصی دارد كه حتی آن را با ارزش‌تر از این قیمت می‌كند. مثلا، روكش و سقف این وانت به قدری محكم است كه می‌تواند وزن یك فرد را به‌راحتی تحمل كرده و خم نشود. البته در بهار قرار است مدل‌های گران‌تر این نوع خودرو با قیمت حدود ۶۹هزار دلار به بازار بیاید، اما این هزینه برای چنین خودرویی كه مجهز به بخشی از فناوری آینده دنیای خودروست، قیمت بدی به‌ نظر نمی‌رسد.



3 نوع پیكربندی
سایبرتراك با سه نوع پیكربندی تولید می‌شود. اولین نوع، پیكربندی اصلی این خودروست كه یك موتور دارد. اما اگر وانت قوی‌تری می‌خواهید، از پیكربندی دیگر این وانت استفاده كنید كه دارای سه موتور مجزاست و می‌تواند جوابگوی نیروی طراحی
چهار چرخ متحرك این وانت باشد؛ در ضمن با توجه به برقی بودن این وانت، ویژگی چهار چرخ متحرك آن بسیار جالب است.
همچنین فاصله محور این خودروها تا سطح زمین زیاد است و به همین دلیل سایبرتراك می‌تواند مسیرهای ناهموار را به‌خوبی بپیماید.


لایه فولاد ضد زنگ بدنه
شاید یكی از ویژگی‌های این وانت كه ایلان ماسك به آن می‌بالد، لایه بیرونی سایبرتراك باشد. این لایه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است كه معمولا در ساخت هواپیما از آن استفاده می‌شود. در واقع از نوع فولادی استفاده شده كه مهندسان آقای ماسك در ساخت موشك اسپیس‌ایكس از آن بهره می‌گیرند. این ماده در برابر صدمات، زنگ‌زدگی و همچنین خوردگی، مقاوم است. این یعنی طول عمر لایه بیرونی بدنه سایبرتراك بسیار بیشتر از وانت‌های دیگر در بازار است. یكی از اولین نقاطی كه معمولا در وانت‌ها زنگ می‌زند، كف و در عقب خودروست كه سایبرتراك از این نظر مقاوم است.  از آنجا كه ساختار بدنه این وانت یكنواخت است، كیفیت رانندگی با این خودرو بالا می‌رود. اما این وضعیت موجب محدود شدن فضای كف وانت می‌شود و دقیقا به همین دلیل است كه سایبرتراك مانند وانت‌های دیگر خریدار نداشته است.


شیشه فوق‌العاده محكم
شیشه سایبرتراك به‌گونه‌ای طراحی شده كه می‌تواند ضربه‌ها را بدون خرد شدن تحمل كند. اگر شما با وانت در شرایطی پرخطر كار می‌كنید و خرد شدن شیشه خودرو تهدیدی برایتان به حساب می‌آید، وانت سایبرتراك به كارتان می‌آید. شیشه این خودرو حتی در شدیدترین تصادف‌ها كمتر احتمال خرد شدن را دارد.   خودروهای برقی اغلب ضعیف‌تر از همتاهای بنزینی خود در نظر گرفته می‌شوند. اما طراحی شیشه این خودرو كه در برابر خرد و پراكنده شدن اجزا مقاوم است، آن را به یكی از بهترین وانت‌های برقی تبدیل كرده است.  
شیشه‌های سایبرتراك حتی در برابر گلوله‌های با برد كم، مقاوم است و از نظر ایمنی این خودرو را منحصر‌ به‌فرد می‌كند. بدنه و شیشه این خودرو می‌تواند در برابر نفوذ گلوله‌های ۹ میلی‌متری مقاومت كنند.



خودرویی آفرود
سایبرتراك خودرویی آفرود نیز هست و در مسیرهای ناصاف بدون زحمت حركت می‌كند. سیستم تعلیقی كه در این خودرو به‌كار رفته است، می‌تواند به‌راحتی مقدار بار را كنترل كند. فاصله زیاد محور خودرو با كف زمین، باعث شده است سایبرتراك به‌خوبی مسیرهای ناهموار را طی كند. همچنین این خودرو به‌گونه‌ای ساخته شده است كه مناسب سبك زندگی خارج از فضای خانه باشد. تسلا می‌گوید این حقیقت كه اتاقك سایبرتراك برای شش نفر به اندازه كافی جا دارد، به این مفهوم است كه با آن می‌توانید یك روز كامل را در مسیرهای ناهموار طی كنید و در عین حال از مسیر و رانندگی‌تان لذت ببرید. سایبرتراك با وجود سه موتور و طراحی چهار چرخ متحرك به آسانی می‌تواند از میان گل‌ولای عبور كند و بهترین وانت برای رانندگی در طبیعت است.



اردو رفتن با سایبرتراك
سایبرتراك نه‌تنها می‌تواند مسیرهای ناهموار را به خوبی طی كند، بلكه كف عقب آن به‌گونه‌ای طراحی شده است كه می‌توانید روی آن چادری نصب كنید و در روزهایی كه به اردو و به دل طبیعت می‌روید، چادری محكم به ایمنی خانه، در خودروی خود داشته باشید. بیشتر طرفداران وانت، موقع خرید وانت به دنبال خودرو‌هایی هستند كه بتوانند در كف آن بالش بگذارند و در روزهایی كه به اردو می‌روند، از وانت برای استراحت استفاده كنند. در ضمن عقب این خودرو به میزهای تاشو مجهز شده كه می‌توانید آنها را در محوطه‌ای كه كمپ می‌زنید باز كنید و غذایتان را آماده و مصرف كنید.



چرخ‌های سایبرتراك
وقتی به چرخ‌های وانت سایبرتراك نگاه می‌كنید، احساس می‌كنید به یك تانك خیره شده‌اید. چرخ‌های این وانت واقعا زیبا و عالی هستند. در تولید بخش‌های فلزی آن از آلیاژهای تمام سیاه استفاده شده است و آنها آنقدر محكم هستند كه می‌توانند در مسیرهای ناهموار بدون مشكل حركت كنند. چرخ‌های این وانت، بسیار تهاجمی به نظر می‌آیند اما به‌طور كل مناسب یك وانت هستند. لاستیك‌های سایبرتراك بسیار حجیم‌ است تا حدی كه وانت را شبیه خودروهای جنگی یا تانك كرده‌اند!



سرعت سایبرتراك
سایبرتراك تسلا جثه‌ای بزرگ دارد. وقتی ما از جثه بزرگ صحبت می‌كنیم، به این معناست كه حركت دادن آن با توجه به این كه موتور برقی هم دارد، كمی سخت به نظر می‌آید. اما این وانت برخلاف چیزی كه فكر می‌كنید، بسیار قوی و مجهز به ویژگی‌هایی بسیار تاثیرگذار است كه می‌تواند آن را از وانت‌های دیگر برجسته‌تر نشان دهد. این خودرو سرعتی معادل ۲۱۴ كیلومتر در ساعت دارد كه تعجب همه را برانگیخته است. مقایسه این سرعت با وانت‌های سوخت بنزینی، اهمیت سایبرتراك را بیش از پیش نشان می‌دهد. آزمایش‌كنندگان سایبرتراك می‌گویند گیربكس این خودرو به نرمی كره كار می‌كند! شتاب صفر تا 100 سه مدل این خودرو از ارزان‌ترین مدل تا گران‌ترین آن، به ترتیب 5/6، 5/4 و 9/2 ثانیه است.


ظرفیت بارگیری
سایبرتراك تسلا، فقط یك وانت است؛ یعنی اگر بخواهید باری را جابه‌جا كنید یا چیزی را یدك بكشید، می‌توانید روی این خودرو مثل هر وانت دیگری حساب كنید. هوندا ریج‌لاین، وانتی از شركت خودروسازی هوندای ژاپن است كه در زمینه بارگیری نتوانست مانند وانت‌های دیگر عمل كند؛ چراكه به بخش بارگیری مجهز نبود. ایلان ماسك نمی‌خواست این اشتباه هوندا را تكرار كند. بنابراین هنگام تولید این خودرو، به قسمت بارگیری و یدك هم توجه كرد.  ظرفیت بارگیری سایبرتراك تسلا، ۳۴۰۰ تا
۴۵۰۰ كیلوگرم است. بدون شك می‌توانید با استفاده از این وانت، تابستان‌ها قایقی را تا دریاچه حمل یا هنگام تعطیلات یك واحد كمپر را یدك بكشید!


نور كافی در جاده
وانت سایبرتراك مجهز به پرنورترین لامپ‌های ال‌ای‌دی است كه می‌تواند مسیر جلوی راننده را به‌خوبی روشن كند. یك ردیف لامپ به شكل نوار در جلوی خودرو و یك ردیف دیگر هم بالای پنجره‌ها تعبیه شده است. همین روشنایی‌ها باعث می‌شود سایبرتراك میان وانت‌های دیگر، خودنمایی كند. حتی می‌توانید آن را در جاده‌های شلوغ به سرعت تشخیص دهید.



شارژ خودرو
بیشترین شكایتی كه مردم از خودروهای برقی دارند، مسافت كوتاه حركت آنها با هر مرتبه شارژ است؛ اما سایبرتراك این مشكل را برطرف كرده است. این خودرو ویژگی بی نظیری دارد ؛ این كه می‌تواند خود را شارژ كند. البته این روزها در آمریكای شمالی و اروپا بیشتر خودروهای برقی معمولا در ایستگاه‌های شارژ مخصوص تسلا یا در گاراژ شارژ می‌شوند. وانت سایبرتراك مجهز به چند پریز برق روی خودروست. برد مدل‌های ارزان‌تر سایبرتراك ۴۰۰ كیلومتر در هر مرتبه شارژ است. البته مدل‌های گران‌تر سایبرتراك می‌توانند با هر بار شارژ، ۴۸۰كیلومتر مسیر را طی كنند. بهترین مدل این نوع وانت می‌تواند با هر بار شارژ، ۸۰۰ كیلومتر را هم براند؛ تقریبا به اندازه فاصله تهران تا نیشابور! اگر می‌خواهید با سایبرتراك مسیرهای طولانی را بپیمایید، كار سختی پیش رو نخواهید داشت. این مشكل دنیای خودروهای برقی تقریبا در حال پیوستن به تاریخ است.