برای همه آرزوی صلح دارم

گفت‌وگو با اسقف اعظم، خلیفه‌ ارامنه تهران به مناسبت آغاز سال نوی میلادی‌

برای همه آرزوی صلح دارم

همین كه دی ماه می‌شود، زمزمه‌های تولد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نوی میلادی، در محله‌های مسیحی‌نشین كشور می‌پیچد و درخت‌های سبز با گوی‌‌های قرمز و رنگی‌رنگی پیدایشان می‌شود؛ اتفاقی كه شهر را قشنگ‌تر از قبل می‌كند. اما این‌بار ما پایمان را كمی فراتر از سر زدن به محله‌های ارامنه‌نشین گذاشتیم و با اسقف اعظم، سیبوه سركیسیان، خلیفه ارامنه تهران در كلیسای سركیس مقدس گفت‌و گو كردیم. شخصی كه حالا و با آغاز سال 2020 میلادی، دقیقا 20سال می‌شود كه مجمع نمایندگان ارامنه تهران، به اتفاق آرا، او را به عنوان خلیفه ارامنه تهران انتخاب كرد‌ه‌اند. آغاز سال نوی میلادی، فرصت خیلی خوبی بود كه با جناب سركیسیان گفت‌وگو كنیم و از اعیاد و آیین و فرهنگ و باورهایشان و از همه مهم‌تر تعامل‌شان با غیرارامنه بپرسیم.

كمی از اعیاد مذهبی‌تان مانند كریسمس برایمان می‌گویید؛ این‌كه مهم‌ترین ویژگی این روزها برای مردم شما چیست؟
ایام سال نو برای همه ما، روزهایی پر از شادی و دعاست. روزها و ساعت‌های شادی‌بخشی كه چون همراه تولد عیسی مسیح است، شادیش برایمان بیشتر است. ایام تولد عیسی مسیح بهانه‌ای برای شادی و خوشحالی ماست و باعث می‌شود بیشتر از قبل به همنوعان‌ خودمان رسیدگی كنیم و به آنها توجه داشته باشیم. ما تبادل هدایا را در چنین جشن‌هایی بسیار پسندیده می‌دانیم، اما توجه به همنوع، بزرگ‌ترین هدیه‌ای است كه می‌توانیم در این ایام به همدیگر تقدیم كنیم.
بعد از تحویل سال نو، اولین شخصی كه سال جدید را به آن تبریك می‌گویید چه كسی است؟
اولین فرد و آخرین فرد در چنین اقدامی نزد ما وجود ندارد. همه آدم‌ها با هم برابر هستند و ما این روزهای مبارك را به همه تبریك می‌گوییم و برای همه مردم دعا می‌كنیم.
گاهی اوقات، بعضی از مسلمانان و ایرانی‌ها، به مراسم‌ ملی و مذهبی دیگر آیین‌ها علاقه نشان می‌دهند و با آن همراه می‌شوند. شما چطور؟ در مراسم‌ ملی و مذهبی مسلمانان ‌شركت می‌كنید؟
ما‌هم جشن‌هایی مانند شب یلدا و عید نوروز را كه مراسم‌ ملی است‌ جشن می‌گیریم، به‌خصوص عید نوروز كه با شروع بهار و آغاز فصل جدید همراه است. در این روزها ما هم شاد هستیم و دور هم جمع می‌شویم، ولی درباره مراسم‌ دینی و مذهبی كه مخصوص به دین و مذهب و آیینی دیگر است، این‌طور نیست.
 ارامنه همیشه مهربان‌ترین قوم غیرمسلمان نسبت به مسلمانان بوده‌اند. كمی از این رابطه دو طرفه برایمان می‌گویید؟ شما علت این رابطه حسنه را در چه چیزی می‌بینید؟
منبع این علت، كتاب مقدس دین ماست كه می‌گوید مسیحیت دین محبت است و طبیعتا ما رفتاری جز حرفی كه دین ما گفته است، نمی‌توانیم داشته باشیم. علاوه بر آن، ما همگی از قوم آریایی هستیم. ایرانی‌ها از نژاد آریایی هستند و این محبتی است كه به طور فطری و همیشه در اقوام آریایی به صورت دو طرفه و نسبت به همدیگر وجود داشته است.
چقدر از زندگی در ایران و تهران احساس رضایت و آرامش می‌كنید؟
هزاران سال است ارامنه در ایران زندگی می‌كنند. درواقع این كشور متعلق به ماست و ما خودمان را ایرانی می‌دانیم و فرقی با سایر هموطنان كشور نداریم. برای همین اگر خوب باشد یا بد، فرقی برایمان ندارد و ما كشورمان و وطن‌مان را دوست داریم.
مدیریت كلیسا در كشور مسلمانی مثل ایران برایتان سخت نیست؟ در واقع از نحوه همكاری مدیران و مسؤولان مسلمان و ایرانی با شما و همكاران‌تان در كلیسا رضایت دارید؟
به هر حال باید این را مدنظر داشته باشیم كه در یك كشور اسلامی زندگی می‌كنیم؛ كشوری كه عنوان جمهوری اسلامی ایران را دارد. اما با این‌حال باید بگویم دولت و مسؤولان، با مسیحیان و به خصوص ارامنه ساكن ایران، روابط دوستانه بسیار خوب و آمیخته با محبتی دارند. شاید علتش این است كه بیشتر از هزار سال است ارامنه در ایران زندگی می‌كنند و در عرصه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی نقش داشتند.
بله همین‌طور است. آنها حتی در جنگ تحمیلی هم شركت كرده‌اند و نقش‌های مثمر ثمری داشته‌اند.
دقیقا همین است. ما حدود 121 شهید ارامنه در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر ایران داشتیم‌.
احتمالا همان‌طور كه می‌دانید، مدتی است مردم شرایط اقتصادی سختی را می‌گذرانند. این مشكلات اقتصادی چقدر بر شما تاثیر داشته است؟
مسائل اجتماعی حاكم در جامعه، فقط متعلق به قشر خاص و عده‌ای خاص از جامعه نیست. چنین مسائلی، جامعیت دارد و مخصوص به همه مردم ایران است كه ما هم شامل‌شان می‌شویم. طبیعتا ما هم به عنوان بخشی از این جامعه، سعی می‌كنیم در برابر این مشكلات بایستیم.
از نحوه انتخاب مقامات مذهبی در دین و آیین‌تان برایمان می‌گویید؟ مثلا این‌كه شما چطور به مقام خلیفه‌گری ارامنه تهران رسیده‌اید؟
خوب است بدانید تمام كسانی كه در حال حاضر، در خدمت مردم هستند، به رای و با نظر مردم انتخاب شده‌اند و در كلیسا حضور دارند و به مردم خدمت می‌كنند. بنده هم با رای نمایندگان مردم به عنوان اسقف شهر تهران انتخاب شده‌‌ام.
خانواده در مسیحیت چه جایگاهی دارد؟
مقدس‌ترین نهاد در دین مسیحیت، خانواده است. در واقع باید بدانیم خانواده، اساس و پایه جامعه ارمنی  و كشور است و زمینه‌ساز و پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های انسانی و اجتماعی محسوب می‌شود. در‌واقع وقتی درباره موضوع مهمی مثل انسانیت حرف می‌زنیم، هرگز نمی‌توانیم چشم‌هایمان را بر نهاد مهمی مانند خانواده ببندیم.
و در این میان، رشد و تربیت فرزند، چه جایگاهی در خانواده دارد؟
طبیعتا خانواده و مدرسه، مهم‌ترین نهادهایی هستند كه برای رشد بچه‌ها فعالیت می‌كنند. نهادهایی كه زمینه‌ساز انسان‌سازی هستند و هیچ‌وقت نباید از اهمیت خودشان غافل شوند.
با آغاز سال 2020 میلادی، درست 20 سال از وقتی شما به عنوان اسقف اعظم انتخاب شدید می‌گذرد. فكر می‌كنید در این مدت، به هدفی كه در طول این سال‌ها در نظر داشته‌اید، رسیده‌اید؟
اگر من بگویم به هدفم رسیده‌ام، یعنی در آخر خط ایستاده‌ام در صورتی كه این‌طور نیست و هدف من چیزی جز به تعالی رسیدن و خدمت به مردم نیست كه هیچ‌وقت پایانی ندارد و همیشه باید برای رسیدن به آن تلاش كنیم.
 شما اهل تماشای فیلم‌های سینمایی هم هستید؟
راستش را بخواهید من خیلی علاقه‌ای به حوزه سینما و تماشای فیلم ندارم، اما چون به مسائل تاریخی علاقه‌مند هستم و مطالعات تاریخی بسیاری دارم، فیلم‌های تاریخی را بیشتر از دیگر فیلم‌ها می‌بینم.
مثلا درباره فیلم محمد رسول‌ا...؛ نظرتان درباره آن سكانسی كه پادشاه حبشه به چند مسلمان پناه می‌دهد، چیست؟
بله در آن زمان، حضرت محمد(ص)، وقتی ‌از طریق قبیله قریش تحت جفا قرار گرفت، به پیروانش گفت پیش نجاشی، پادشاه حبشه بروید. او فردی مسیحی،‌پاك و عادل است كه كمك‌تان می‌كند. صحنه‌ای كه بسیار قابل تامل است.
و درباره كوه آرارات؛ می‌توانیم بدانیم دلیل اهمیت بسیار زیاد كوه آرارات برای شما چیست؟
یكی از دلایلش این است در كتاب مقدس نوشته شده كه كشتی حضرت نوح(ع) روی كوه آرارات نشست. ضمن این‌كه دومین مهد تمدن بشری از آرارات شروع شده است. در واقع كوه آرارات، نماد و سمبل موجودیت ارامنه است. این‌كه هیچ‌وقت زیر سلطه كشور تركیه نبوده است. البته متاسفانه اتحاد جماهیر شوروی آن را تقدیم عثمانی كرد و ما ایمان داریم روزی این خاك به ما بازخواهد گشت.
و به عنوان آخرین سوال، پیامی برای آغاز سال 2020میلادی برای مردم ایران دارید؟
من همیشه و هنگام تحویل سال نو، برای همه مردم ایران، طلب صلح و آرامش می‌كنم. چون به نظرم با برقراری امنیت، صلح و آرامش است كه ملت‌ها می‌توانند فعالیت كرده و به نوعی، فعالیت‌های انسان‌دوستانه خلق كنند. علاوه بر آن، برای رهبر معظم انقلاب و دیگر دست‌اندركاران كشورمان ایران، طلب آرامش، صلح و دانایی الهی می‌كنم.


منافع غرب، علت روبه‌رویی کشورها
باتوجه به اینکه جناب سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران در حوزه مسائل عرب تحصیل کرده و متولد سوریه است، درباره شرایط کنونی کشورهای عربی این‌طور گفت: «متاسفانه آن چیزی كه امروز در جهان عرب اتفاق می‌افتد، یك وضعیت تحمیلی است. مردم عرب هم مانند مردم ایران، انسان‌های بسیار نیكویی هستند؛ اما متاسفانه گاهی، منافع دیگر كشورهای خارجی و غربی باعث می‌شود كشورهای عربی در برابر همدیگر و روبه‌روی هم قرار بگیرند. مثلا در حال حاضر، آمریكا، كشور عربستان‌سعودی را تحریك می‌كند كه به یمن حمله كند و به این شكل‌ دو كشور برادر را علیه یكدیگر بنشاند. یا این‌كه این روزها در لیبی جنگ‌های داخلی برقرار است و كشور تركیه سرباز‌های خودش را می‌فرستد تا وضع را از آن چیزی كه هست، بدتر كند؛ اینها همه مسائلی هستند كه فقط كشورهای عربی در آن نقش ندارند و بسیاری از مسائل، از بیرون هدایت می‌شوند.
چیزی كه مشخص است این كه غربی‌ها بسیار دوست دارند در كشور ایران هم این مشكلات را ایجاد كنند، اما رهبر معظم انقلاب و دیگر مسؤولان، اجازه این كار را نداده‌اند و خدا را شكر كه توانسته‌اند امنیت كشور را حفظ كنند. »