خوشه‌های خشم

هزاران عراقی در اعتراض به جنایت آمریکا علیه حشد‌الشعبی دیروز مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کردند

خوشه‌های خشم

هزاران عراقی دیروز در بغداد در مراسم تشییع پیکر شهدای حمله آمریکا به مقر نیروهای حشد الشعبی حضور یافتند و ضمن برپایی تحصن برابر سفارت آمریکا خواهان بسته شدن آن و اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند. به گفته شاهدان عینی، تشییع کنندگان عراقی، پرچم‌های حشد‌الشعبی را بر ساختمان سفارت آمریکا به اهتزاز درآوردند و شعارهای مرگ بر آمریکا سر دادند.

شاهدان اعلام کردند که برخی از دیوار خارجی سفارت در اقدامی بی سابقه بالا رفته‌اند و اولین بار است که چنین اقدامی از سال ۲۰۰۳ به بعد صورت می‌گیرد. تشییع کنندگان پرچم‌های عراق و حشد شعبی را حمل کرده و شعارهایی مبنی بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق و لغو توافق امنیتی میان عراق و آمریکا سر دادند. در پیشاپیش تشییع کنندگان ابومهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد الشعبی و قیس الخزعلی رهبر عصائب اهل الحق و ابودعاء العیساوی معاون جهادی مقتدی صدر حضور داشتند.
 اعزام تفنگداران آمریکایی برای حفاظت از سفارت
همچنین مقامات آمریکایی روز گذشته به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که به دنبال اعتراضات ضدآمریکایی انتظار می‌رود دولت این کشور تفنگداران دریایی بیشتری را در سفارت خود در بغداد مستقر کند. رسانه‌های عراقی از پرواز بالگردهای آمریکایی بر بالای سر معترضان در نزدیکی سفارت آمریکا خبر دادند و اعلام کردند که آن‌ها از تظاهرات کنندگان می‌خواهند که از ساختمان سفارت دور شوند.خبرنگار المیادین در بغداد هم از شلیک گلوله‌های آتش‌زا  از سوی بالگردهای آمریکایی خبر داد. رویترز به نقل از مسئولان آمریکایی از اعزام ۱۰۰ نظامی آمریکایی از منطقه به بغداد برای حمایت از سفارت این کشور در بغداد خبر داد.
 وخامت حال مجروحان
رسانه‌های عراقی اعلام کردند برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان نیروهای آمریکایی به سوی مردم گاز اشک آور و بمب‌های دودزا پرتاب کرده‌اند. منابع خبری مرتبط با حشد شعبی عراق از زخمی شدن نزدیک به 70 نفر بر اثر شلیک گاز اشک آور و تیراندازی نیروهای آمریکایی به تظاهرات کنندگان مقابل سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند. این منابع افزودند: برخی از زخمی شدگان وضع وخیمی دارند زیرا از ناحیه سر هدف قرار گرفته‌اند.یک منبع امنیتی به السومریه اعلام کرد که معترضان خشمگین پارکینگ سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را به آتش کشیدند.این منبع از به آتش کشیده شدن درب دوم سفارت آمریکا در بغداد هم خبر داد.
 دیگر هیچ کس
از آمریکا نمی ترسد
«کریس مورفی» سناتور آمریکایی از ایالت کانتیکات در حساب کاربری خود در توئیتر پیرامون اعتراضات ضدآمریکایی مردم عراق نوشت: حمله به سفارتمان در بغداد هولناک، اما قابل پیش بینی بود. این سناتور آمریکایی در این خصوص نوشته است: ترامپ باعث شده است آمریکا در خاورمیانه ناتوان و از کار افتاده شود. دیگر هیچ کس از ما نمی ترسد و به ما گوش نمی‌دهد. «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور در نظر دارد تا تعداد نیروهای نظامی بیشتری را برای حمایت از کارمندان سفارت به عراق اعزام کند. وزیر دفاع آمریکا در این ارتباط اعلام کرده که علاوه بر نیروهای محلی برای محافظت از کارکنان آمریکایی در عراق، نیروهای بیشتری به این کشور اعزام خواهد شد. اسپر همچنین افزوده است که از دولت عراق انتظار دارد تا تعهدات و مسئولیت بین‌المللی خود را به طور کامل انجام دهد.همزمان، سفارت آمریکا در بغداد به تحولات مقابل این سفارتخانه واکنش نشان داد.در بیانیه سفارت آمریکا در بغداد آمده است: با توجه به اینکه اعتراضات مقابل سفارتخانه ادامه دارد، آمریکایی‌ها به سفارتخانه نزدیک نشوند.
 تلاش دولت عراق
برای ایجاد آرامش
از سوی دیگر منابع عراقی از حضور وزیران کشور و دفاع عراق مقابل سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند. یاسین الیاسری وزیر کشور عراق از مقابل سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد: تلاش‌ها برای آرام سازی اوضاع و پراکنده کندن تحصن مقابل ساختمان سفارت آمریکا در بغداد ادامه دارد. همزمان یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که نجاح الشمری وزیر دفاع هم در مقابل ساختمان سفارت آمریکا در بغداد حضور پیدا کرده است. همچنین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در سخنانی خواستار خروج فوری تظاهرات‌کنندگان عراقی از مقابل سفارت آمریکا شد. نخست وزیر عراق از تظاهرات کنندگان خشمگین در مقابل سفارت آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر محل تظاهرات را ترک کنند. عبدالمهدی در این خصوص گفت: نیروهای امنیتی با هرگونه تعرض به سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی کشورهای مختلف مقابله می‌کند.نخست وزیر عراق افزود: با عاملان هجوم به سفارتخانه‌های خارجی طبق قانون برخورد می‌شود.روز گذشته حسن سالم نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق از تظاهرات کنندگان خشمگین مقابل سفارت آمریکا خواست که به این سفارتخانه حمله نکنند. بر اساس این گزارش، به دنبال تجمع گسترده عراقی‌ها در برابر ساختمان سفارت آمریکا، اعضای این سفارتخانه به صورت دسته جمعی پا به فرار گذاشتند. این در حالی است که گفته می‌شود سفیر آمریکا در عراق ضمن ترک ساختمان سفارتخانه به مکانی نامعلوم رفته است.تحصن کنندگان عراقی پس از حمله تجاوزکارانه آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی و شهید شدن دهها نفر از اعضای این گروه، خواستار بسته شدن کامل سفارت آمریکا در بغداد هستند.
 خشم ترامپ
و اتهام زنی به ایران
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات گسترده مردم عراق مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توئیتری خود با طرح ادعاهایی علیه ایران نوشت: ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارت‌مان در بغداد استفاده کند و همین‌طور نیز گفته‌اند.
همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، گفته است که واشنگتن از اتباع خود دفاع خواهد کرد. مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در مورد این تماس‌های تلفنی، گفته است که پمپئو در این تماس‌ها تصریح کرد که ایالات متحده از افراد خود که برای عراقی مستقل و دارای حاکمیت آنجا هستند، محافظت و دفاع می‌کند.