همه به «میدون» آمدند

گزارش جام‌جم از نمایشگاه كارآفرینان و اختتامیه فصل اول برنامه «میدون»

همه به «میدون» آمدند

نمایشگاه كارآفرینی برنامه «میدون» از ساعات ابتدایی صبح روز پنجشنبه گذشته در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد كه مورد توجه بازدیدكنندگان بسیاری قرار گرفت و اختتامیه فصل اول این برنامه نیز در عصر همان روز برگزار شد. در ساعات آغازین نمایشگاه سردار سرلشكر محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور پیدا كرده و از غرفه‌های كارآفرینان بازدید كرد كه دیدار از كسب و كارهای روستایی بسیار مورد توجه سردار جعفری قرار گرفت. وحید جلیلی، از چهره‌های فعال جبهه انقلاب فرهنگی از دیگر بازدیدكنندگان نخستین نمایشگاه كارآفرینی میدون بود. وی برپایی نمایشگاه كارآفرینی را اتفاق خوبی توصیف كرد و گفت: اكنون كه درگیر جنگ اقتصادی هستیم، باید در هر شهری یك نمایشگاه كارآفرینی به این صورت برگزار شود. یكی از مهم‌ترین كارهایی كه صدا و سیما می‌تواند انجام دهد این است كه كارآفرین و سرمایه‌گذار را به یكدیگر برساند. كار رسانه همین است كه نیروی كار و انسان نخبه و خلاق را به هم برساند كه در میدون این اتفاق افتاد. محمد شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌كننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصغرنورا...زاده مدیرعامل صندوق امید و علیرضا محجوب نماینده مجلس و دبیركل خانه كارگرو رئیس فراكسیون كارگری از دیگر بازدیدكنندگان این نمایشگاه بودند كه در اختتامیه فصل اول این برنامه نیز حضور داشتند. از این رو جام‌جم گزارشی از برگزاری این نمایشگاه و اختتامیه فصل یك برنامه میدون داشته كه در ادامه می‌خوانید.

گردهمایی كارآفرینان
مجتمع فرهنگی 13 آبان پنجشنبه هفته گذشته محلی برای حضور كارآفرینان بود تا بتوانند در غرفه‌هایی كه در اختیارشان گذاشته شده بود، ایده‌ها و طرح‌ها و تولیدات خود را به بازدیدكنندگان عرضه كنند. این نمایشگاه كه به همت دست‌اندركاران برنامه میدون برگزار شد، از همان ساعات ابتدایی نمایشگاه مورد توجه بازدیدكنندگان بسیاری قرار گرفت. از طرفی شرایطی هم برگزار شده بود تا بچه‌ها نیز در كنار خانواده‌های خود در این نمایشگاه حضور پیدا كرده و با بازی در شهربازی كه در كنار نمایشگاه بود، لحظات خاطره‌انگیزی را داشته باشند. از همه مهم‌تر این‌كه برای به تصویر كشیدن طرح‌ها و تولیدات شركت‌كننده‌های برنامه LED كنار سن نصب و تریبونی هم در اختیار آنها قرار گرفته بود تا جوانان خلاق و ایده‌پرداز بتوانند درباره كار و شغل خود توضیحاتی را به بازدیدكنندگان ارائه دهند و درباره اتفاقات مثبت و منفی حضور در برنامه صحبت كنند. از وعده‌ها و قول‌هایی كه عملی نشده بود و یا اتفاقات مثبتی كه بعد از حضور در برنامه برایشان رخ داده بود. از طرفی میزهایی هم در ورودی نمایشگاه قرار داشت كه كار ثبت‌نام و سامانه حضور در برنامه و همچنین شركت در قرعه‌كشی را برعهده داشتند. داوران نیز هر كدام به غرفه‌ها سر زده و با كارآفرینان گفت‌وگو می‌كردند. در این میان دكتر نبی بیش از داوران دیگر مورد توجه جوانان قرار می‌گرفت و با لبخند همیشگی‌اش به سوالات آنان صبورانه پاسخ می‌داد و آنها را راهنمایی می‌كرد. یكی از اتفاقات جالب این نمایشگاه غرفه‌های جذاب و جالبی بود كه محصولات جدید و پربازدید‌كننده‌ای را به خود اختصاص داده بود. از جمله سوزن‌دوزی نقش فرش روی زیورآلات و كیف‌های دستی كه بسیار مورد توجه بازدیدكنندگان قرار گرفت. بنابراین همه چیز مهیا بود تا هر كسی با هر خلاقیت و ایده تولید بدون واسطه وارد میدان شود.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز كه یكی از بازدیدكنندگان این نمایشگاه بود، در این باره بیان كرد: برنامه‌هایی مثل «میدون» نقش مهمی در ارتقای فرهنگی كارآفرینی در جامعه ما را برعهده دارند. فرهنگی كه متاسفانه در 110 سال گذشته با ورود نفت در بودجه دولت‌ها به طرز عجیبی سركوب شده است. یعنی كارآفرین جایگاهی كه باید در جامعه داشته باشد ندارد و حتی در نگاه مردم عادی نیز كارآفرینی وجود ندارد.



نقش میدون در خودباوری جوانان  و رونق اقتصادی
سردار نقدی به عنوان مهمان این مراسم با بیان این‌كه روحیه ایستادگی ملت ایران موجب تبدیل تحریم‌ها به فرصت شده است، اظهار كرد: اكنون جوانان با خودباوری وارد میدان شدند و در برنامه میدون درخشیدند. ما به كار شما ایمان داریم و آینده خوبی را با تلاش‌های شما خواهیم داشت.
وی با بیان این‌كه میدون فرصتی به جوانان مبتكر داد تا با خودباوری به اقتصاد كشور كمك كنند، افزود: رسانه با انعكاس این حركت پویا و‌ معرفی به جوانان می‌تواند ابتكار میدون را توسعه دهد. از دست‌اندركاران برنامه و رسانه ملی كه همت كرد و ‌فرصتی به جوانان مبتكر داد، تقدیر می‌كنم. البته این سبك و سیاقی است كه امام خمینی (ره) از رسانه‌ها انتظار داشتند كه خدا را شاكریم رسانه بر روی این مدار فعال است.
داوران برنامه نیز در جایگاه قرار گرفتند و سخنانی درباره تجربه داوری برنامه و اتفاقات جالب آن گفتند. از جمله این‌كه دكتر مهرنوش بیان كرد: خیلی‌ها به من گفتند كه مدت‌ها بود به دلایلی قید كار را زده بودند، اما با دیدن این برنامه انرژی و انگیزه و اعتماد به نفس پیدا كردند.
این برنامه همزمان به صورت مستقیم بخش‌هایی از آن از شبكه سه پخش شد. در میان صحبت‌های مهمانان، ویدئویی هم پخش شد كه شامل نخستین شركت‌كننده، نخستن برنده، نخستین شركت‌كننده خانم و نخستین شركت‌كننده انصرافی بود.
 به تعبیری تلاش چند ماهه عوامل برنامه در قالب یك ویدئوی چند دقیقه‌ای پخش شد. پس از آن هم در خلال برنامه اسامی نامزدها و برنده‌های ترین‌های فصل یك به نوبت پخش و جوایز آنها اهدا شد و در پایان نیز همه عوامل برنامه عكس یادگاری گرفتند.



پایان یك رقابت پرهیجان
اختتامیه جشنواره فصل اول برنامه میدون با تاخیر كوتاهی در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد. در این مراسم در كنار بازدیدكنندگان، محسن یزدی قائم‌مقام شبكه سه نیز حضور داشت. حامد سلطانی كه در بخش‌هایی از برنامه میدون به عنوان مجری حضور دارد، اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت. در ابتدا بعد از تلاوت قرآن و سرود ملی، شریعتمداری وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی روی سن رفت و با اشاره به اقدام موثر این برنامه در شناخت استعدادها بیان كرد: در بازدیدی كه از غرفه‌های برپا شده داشتم، حضور جوانان كشورمان با لهجه وگویش‌های مختلف را شاهد بودم كه نشان از یك عزم همگانی در كشور دارد.
در ادامه محسن یزدی قائم‌مقام شبكه سه پشت میكروفون قرار گرفت و گفت: خوشحالیم كه نمایندگان دو قوه، بخش خصوصی و حتی دولتی در اختتامیه برنامه‌ای كه میزبان آن رسانه ملی است، حضور دارند.
وی با بیان این‌كه شاید خط سیاسی متفاوتی داشته باشیم، اما مهم این است که همه كنار هم جمع شدیم، افزود: برنامه‌سازی كار سختی است و اتفاق مهمی است كه برنامه‌ای با موضوع تخصصی مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل به آنها كه وسط میدون هستند، تبریك‌می‌گویم. در سفری كه به یكی از شهرهای كشور داشتم به بازاریابی اشاره شد كه متوجه شدم مردم آن شهر مخاطب این برنامه یعنی میدون بودند و این امر برای ما قابل تقدیر و نشانگر موج‌سازی این برنامه است. بر همین اساس جا دارد از دست‌اندركاران برنامه میدون تقدیر شود.
نورا...زاده، مدیرعامل صندوق امید نیز فرد دیگری بود كه روی سن رفت و با بیان این‌كه همه در میدون هستند و از كسب و‌كار و تولید داخلی حمایت می‌كنند تا در این عرصه اقتصادی كسب و‌كار و‌اشتغال رونق یابد، تصریح كرد: ما با این اقدام ‌سعی داشتیم نقش خود را در حمایت از تولید ایرانی ایفا كنیم و امیدواریم بتوانیم همچنان از ایده نوآورانه كه ظرفیت اشتغالزایی دارد، حمایت كنیم.
مدیرعامل صندوق امید با بیان این‌كه امیدواریم ما نیز تا آخر كار در میدون باشیم و ‌به ایده‌ها كمك كنیم، خاطرنشان كرد: لازمه كشور تولید و اشتغال در كشور است و باید از كارهای مبتكرانه حمایت شود تا بتوانیم گام‌های موثری برداریم.



اقدام موثر تلویزیون در حمایت از صنعت
الیاس حضرتی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول روزنامه اعتماد درباره برنامه میدون و برگزاری نمایشگاه و دستاوردهای این برنامه به جام‌جم گفت: برنامه میدون یكی از برنامه‌های خوب و موفق تلویزیون است. من به عنوان كسی كه به برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و به برخی بخش‌های مختلف صداوسیما انتقاد دارم، معتقدم تلویزیون می‌تواند از خلاقیت‌ها و ابتكارات به‌روز جوانان خلاق در جهت جذابیت هرچه بیشتر برنامه‌هایش استفاده كند.  البته انتقاد من اصلا به لحاظ
جناحی نیست.
وی افزود: از طرفی بهتر است خودش را به صد نفر محدود نكند. چون ما صاحب هزاران نفر صاحب نظر هستیم كه می‌توانند در این رسانه صحبت كنند. اما به‌‌رغم انتقادی كه دارم، تلویزیون در حمایت از تولید و صنعت با ساخت برنامه میدون كار بزرگی انجام داد. به نظر من گام موثر و خوبی در این زمینه برداشته است. ما بیشتر از این‌كه به پول نیاز داشته باشیم، صنعتگر و تولیدكننده ما نیاز به توجه و دیده شدن و اعتماد دارد. چون خلاقیت‌هاست كه باعث پیشرفت می‌شود و برنامه میدون به این افراد و خلاقیت‌هایشان توجه كرده است.



حمایت وزارت كار از صاحبان ایده‌های نو
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص ارزیابی‌اش از برنامه میدون و تاثیرات مثبتی كه در بخش تولید خواهد داشت، عنوان كرد: اتفاقا یكی از برنامه‌های مبتكرانه و خلاقانه صداوسیما همین برنامه بود و این فرصت را به جوانان ارزشمندی داد كه صاحب ایده و فكر و اندیشه در تولید هستند اما مشكل بازار و كار دارند تا در این برنامه حضور یابند و خودشان شرایط را برای كار فراهم كنند. ضمن این‌كه بدون واسطه توانستند از مشاوره و راهنمایی استادان و داوران این برنامه استفاده كنند. در نتیجه شرایط برای فعالیت‌های تولیدی تولیدكنندگان جوان مهیا می‌شود.
وی همچنین درباره حمایت از این تولیدكنندگان ادامه داد: قطعا از تولیدكنندگان و صاحبان ایده‌های نو حمایت مالی خواهد شد. وزارت كار از توسعه فعالیت‌های مبتكرانه و كارآفرینی جوانان حمایت می‌كند.
شریعتمداری همچنین افزود: به هر حال كار محور نشاط است و اگر بتوانیم ایده‌های جوانان و این نیروهای ارزشمند را به كار و‌ مولد پایدار تبدیل كنیم، به هدف بزرگی رسیده‌ایم. جمعی از افرادی كه می‌خواستند سرمایه‌گذاری كنند با دیدن ابتكار این جوانان وارد كار شدند. ما نیز در حوزه ضمانت سرمایه‌گذاری خرد آمادگی داریم كه سرمایه‌های خردی را كه در این‌حوزه انجام می‌شود، ضمانت كنیم.



گام موثر صداوسیما در تولید
علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیركل خانه كارگر و رئیس فراكسیون كارگری در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص برنامه میدون و اقدامات و تاثیرات مثبت صداوسیما در این زمینه بیان كرد: اساسا در یك سال اخیر دو سه برنامه تلویزیونی مشاهده كردم كه برنامه‌های موفق و قابل دفاعی بودند. چون مبین تصویر نیستند و مبین ارتباط افراد هستند و ما تصویر واقعی از آنها می‌بینیم. ضمن این‌كه حتما برنامه‌هایی از جنس میدون می‌تواند گام موثری برای كشور باشد. به معنی دیگر هر قدر در برنامه‌ای ارتباط با مردم نزدیك‌تر شود، حاصل و كاركرد بهتری خواهد داشت. انتظارمان از صداوسیما این است كه همین مسیر را همچنان طی كند.



ترین‌های فصل اول میدون:
پرسكه‌ترین ایده: علیرضا عبادوز، تولید و عرضه گل و گیاه اینترنتی
سرمایه‌پذیرترین ارائه: سید حسن فروتن، تولید فرآورده‌های خرما
پرحاشیه‌ترین ارائه: جواد بذرافكن، پرورش الاغ شیری
بامزه‌ترین ارائه: احسان قادری و فرامرز خاویاوند، تولید الكتروپمپ ورتیكال طبقاتی
غیرقابل‌باورترین ارائه: آرش حسامی، تولید كیف و كفش
احساسی‌ترین ارائه: سمانه سرگلزایی، تولید اسباب‌بازی با ضایعات
متفاوت‌ترین و هیجان‌انگیزترین ارائه: مرتضی اعلایی، تولید محصولات تاثیرگذار بر زندگی
هیجان‌انگیزترین ارائه: محمد یاری، طراحی موزه مجازی ایران
جذاب‌ترین ارائه: سعید قربانی، تولیدكننده لوازم تفریحی و
ورزشی خاص